• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • DaCiss

Hmm jag skulle väl säga så här. Jag skulle vilja att mitt barn fick växa upp i en trygg miljö, hos två föräldrar med ett stadigt förhållande, bra ekonomi, fint hem, lugn miljö osv. Läggningen spelar inte någon roll. MEN, skulle det finnas två par att välja på, ett par som har helt likadana förutsättningar, lika bra ekonomi, lika bra förhållande, lika fint hem etc men det ena var hetero- och det andra homosexuellt så tror jag att vi skulle välja det heterosexuella paret. Motiveringen till det skulle vara att då skulle jag inbilla mig att mitt barn skulle få det mer likt så som det skulle haft det med mig och min man. Men det skulle jag ju inte veta till 100 procent men det är väl så jag skulle tänka. Jag skulle vilja att mitt barn hade det mest likt så som det skulle haft det med mig.

• lalala

Jag tror barn behöver kvinnliga och manliga förebilder. Ofta förväxlar folk det med förebilder som är manliga (skogshuggare) resp. kvinnliga (marylin monroe).

Det jag menar är att jag tror att barn mår bra av förebilder av båda könen - och då kan faktiskt en kvinna vara manhaftig och en man en "mjukis".

Nu har jag inte barn ännu men jag tror inte att jag skulle oroa mig så mycket för mobbning (bor i sthlm så homos är inte så ovanligt).

För att diskriminering och rädsla/okunskap om homo/bi/transsexuella ska försvinna så måste "någon" ta udden av det hela, dvs inte höja på ögonbrynen, se människan bakom... och vilka är mest lämpade för det uppdraget? Barnen förstås! Vi får lära av dom.

• Fluortanten

Froggie

Du borde kolla upp det här med att "se ut ngn" till att ta hand om ens barn. Vad jag HÖRT, får man tydligen inte välja vem som helst, och det är en j-a process med massa myndigheter iblandade. Det räcker inte med att "bara" utse ngn, lr skriva ett papper. Det är mer än så.
    Lite OT kanske men jag ville tala om detta då du låter så angelägen o förutseende ang det. Bara ett tips alltså, för att vara på den säkra sidan

• Fluortanten

DaCiss

Bra motivering tycker jag! Du är ju faktiskt ganska klok

• wilda67

Skulle jag någonsin hamna i en sån situation att jag måste lämna bort mitt blivande barn, skulle jag mest se till de kommande föräldrars personlighet, förnuft & inställningar till livet,..definitivt inte vad dom förälskar sig i för kön!

Tror nog till & med att homosexuella föräldrar i vissa fall jobbar ännu mer för att bli en bra föräldrer just för att bevisa för oss i omvärlden att dom duger precis som dom är!

• lurv

För min del så spelar sexualiteten ingen som helst roll huvudsaken att mina barn får en trygg och kärleksfull uppväxt. Skulle jag vara tvungen att välja något för dom så skulle jag isåfall hellre vara noga med att dom kom till ett par som respekterade dom inte efter om dom är homo eller ej.
    Största fasan är ju (efter att behöva adoptera bort dom) att dom kommer till några som i värsta fall misshandlar och förtrycker dom.

• Fluortanten

lalala

Jag tycker det är intressant det här med förebilder, manligt, kvinnligt osv.

Men jag undrar, vad är det en heterosexuell man har o kan ge barnet som en lesbisk kvinna inte skulle kunna?

Eller en hetero kvinna som inte en homosexuell man skulle kunna ge?
    Jag menar främst sidor o egenskaper. Attityder o fritidsintressen.

Kommer vi in på våra könsroller nu kanske? Hur stor roll har dem eg? Vad är manligt resp kvinnligt?

• Fluortanten

Härligt att så många tagit sig tiden att svara! Tack!

• three times a lady

Det jag skulle bry mig om är att han ska ha det bra, och vara lika älskad som ett biologiskt barn. Sexuell läggning bryr jag mig inte om alls. Tror inte det har ett dugg att göra med hur man är som förälder.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in