• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Juniphé

Far2three,

Ha ha ha! Ja du skriver väldigt bra du Och vet du, jag råkade storma in i mina föräldrars sovrum en natt mitt i "akten" och det skadade mig nog precis lika mycket som det skulle ha gjort om dom var homosexuella.

• Tokitoj

Kan faktiskt inte bry mig mindre.... Sen är ju grejen den, att man ställs ju inte inför ett sådant val ens. Om man går bort tidigt och ens barn behöver nya vårdnadshavare så sköts ju det utan min syn på saken. Människor runt omkring mig vet desutom att jag är en intelligent och human varelse som har som enda krav att mina barn skall ha en god uppfostran med mycket kärlek. Sen spelar det ingen roll hur föräldrarna ser ut.

• yohanna

Lotusblomman: det stämmer att vi enligt svernsk lag som kom 1985 inte har möjligheten till insemination inom svenska sjukvården. det är tillochmed straffbart att utföra det.

Mitha:
    Du skriver att du inte har något emot homosexuella- och jagh tror dej. ändå väcks en del tankar och funderingar när jag läser ditt inlägg.

"ibland känns det onaturligt, man är liksom född med snopp ch snippa och det hör ihop. Man är skapt till att skaffa barn tillsammans. MEN å andra sidan behöver man inte vara bättre föräldrar för det utan två mammor eller två pappor kan vara lika bra för det. För några år sedan tyckte och trodde jag kanske att barnet skulel bli mobbat för att de var barn till homosexuella men utvecklingen går ju framåt och det är ju mer och mer acceptabelt med homosexualitet än vad det har varit. OCh det finns ju fler och fler sätt att bli och få barn på."

(ville inte ta de första meningarna ur sitt sammanhang, så jag tog med allt.)

Men jag undrar iaf: ibland känns det onaturligt, man är liksom född med snopp ch snippa och det hör ihop. Man är skapt till att skaffa barn tillsammans. - Vem har bestämmt det? Vem har sagt att det är så det ska vara?
    Du skriver att snopp och snippa hör ihop - men, hur kan man då förklara att i runda slängar 10 procent av sveriges befolkning är bi/homo/trans sexuella? Och vem kan ta ifrån någon rätten att bli förälder bara för att en av delarna fattas?

• Ingunn

Vi är en regnbågsfamilj - men kan även tänka oss att låta heterosexuella adoptera barnan - om vi inte fanns längre.

• Lotusblomman

yohanna - det är ju sjukt!! Då borde man ju lika gärna kunna säga till människor som inte kan få barn på naturlig väg pga av sjukdomar osv att eftersom de inte kan få barn på naturlig väg så är det inte meningen att de ska ha barn och därmed inte heller ha rättigheten till insemination... blir så arg :-E Blir så arg så jag inte finner ord...

• Lotusblomman

Grr.. alla ska ha samma rättighet till barn om man inte är pedofil eller liknande vill säga..*suck*

• yohanna

Lotusblomman: det är sånna som du som får min dag att skina upp!

Regeringen ska tydligen se över just om lagen om insemination skall göras tillgängliga för lesbiska, vilket alltid är ett framsteg.

• Lotusblomman

Vilken tur.. men det är ju bara mina åsikter

Ja, det är tur att det går framåt och inte bakåt iallafall!! Men vadå, för bara lesbiska eller bögar också??

• Brodsmulan

Jag skulle inte ha något emot varken hetro eller homosexuella adoptivföräldrar till mina barn. Visst, för barnens skull utåt samhället kan det te sig så att det är enklare med hetrosexuella föräldrar, men det är samhället som är snedvridet, inte föräldrarna.
    Oftast så är det faktiskt så att homosexuella föräldrar är mycket mer uppmärksamma på sitt/sina barn, just för att de har en annan 'press' på sig, men det är min personliga åsikt och inget forskning kommit fram till. Ofta blir barnen till dessa föräldrar mycket utåtriktade och väldigt pratsamma, kan stå för sig själva och sina föräldrar och 98% om inte fler blir hetrosexuella såvida de inte själva är homosexuella då det inte är något miljöbetingat.
    Så kort sagt, så länge det finns kärlek, omtanke och uppmärksamhet.. ja, då spelar läggnigen mindre roll

• Whilda

Jag skulle nog i första hand vilja adoptera till ett homosexuellt par isåfall.... för att visa folk i min omgivning som tycker homosexualitet är fult.... att jag tycker att all kärlek är vacker och fin..

Plus att det nog i många fall är svårare för ett homo-par att skaffa barn än för ett hetro-par (med all hjälp som finns att få)

Men samtidigt tror inte jag att det är självklart att homo-paret blir bättre föräldrar en hetro-paret eller vice versa..... de båda paren skulle ju få träffa psykologer och liknande för att avgör vilka som är mest lämpade för barnen....... så det hade nog de experterna fått avgöra. Man vill ju sina barns bästa

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in