• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Liria

Rollerna i barnproduktionen har inte med samhällets konstruktion att göra utan med att det är omöjligt för min man att bli gravid. Den biten måste jag ta oavsett vad jag eller samhället tycker om saken. Att den är min kropp som påverkas av graviditet och amning är inte heller det en samhällskonstruktion men det är något som gör oss olika.

De krav från samhällets sida jag pratar om är sådana som finns och som kommer att finnas även om mitt barn uppfostras av två kvinnor/två män. Sånt som handlar om hur vi förväntas vara och i vilka olika svårigheter vi kan hamna, just pga kön.

Jag tror att man blir kär i människan-med kön och allt- med eller utan etikett.

• yohanna

Liria: Men vem bestämmer våra könsroller? det är ju upp till föräldtrarna att reglera framför sitt eget barn, eller hur?

Självklart - men vad har grav. och amning med dina argument att vi är olika att göra?

• Liria

Vi kan inte själva bestämma våra könsroller så länge vi inte lever helt isolerade från samhället.

Graviditet och amning påverkar väl i allra högsta grad! Vari ligger likheten där?

• yohanna

Liria: Så du menar att det som skiljer män och kvinnor åt är grav. och amning?

Och det går alldeles utmärkt att bryta samhällsnormerna och själva skapa sina egna roller. Tänker man att det är omöjligt är man enligt mig fast i ett gammalt tänkande.

• sonja34

Min spontana reaktion är att det skulle inte spela någon roll om det var ett hetero eller homo par. Nu låter jag kanske politiskt korrekt men.. Jag skulle bara önska att det blev älskat så mycket det bara går och väl omhändertaget och det har inget med sexuell läggning att göra.

• Liria

Du får tycka att det är hur gammalt du vill men barnen kommer inte att bara se hur rollerna ser ut i hemmet. Hemma kan man ju göra det man tycker är rätt och rimligt men vad som förväntas av mina barn från samhällets sida eller hur de blir behandlade där det kan jag inte göra något åt.

Graviditet och amning och vad som krävs av mig som kvinna för att ta hänsyn till min kropp och alla svängningar som den har för sig är saker som faktiskt påverkar och som gör oss olika. Hela barnafödandet rör sig ju inte direkt bara om 40 avgränsande veckor...

• 82an

Jag är uppväxt med en homosexuell pappa och han är den bästa pappan i hela världen jag har aldrig blivit retad eller önskat att det varit anorlunda så för mig skulle inte personen/ personernas sexuallitet ha nått att göra med vem som jag skulle vilja ta hand om mitt barn om jag dör.

• Feya

Jag förstrår inte riktigt vad barnaFÖDANDE och amning har att göra med om man skulle bli en bra ADOPTIVförälder eller inte...
    Jag har säkert missuppfattat, men det verkar enligt Liria vara just det (förutom då själva könet) som skiljer män och kvinnor från varandra, och då är det ju inte, enligt mig, någon vidare skillnad mellan en kvinna och en man, som inte kan få biologiska barn!

Skulle du kanske kunna förklara det, Liria?

• Liria

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det gör oss olika på ett djupare plan eftersom det påverkar hela livet. I mitt första inlägg skrev jag också att om det fanns ett homopar och ett heteropar som var exakt lika bra så skulle jag nog välja heteroparet bara för att det var en av varje. Med andra ord med olika utgångspunkter. Jag säger inte att det vore bättre men kan man få in en kvinna och en man i barnets liv, så varför inte?! Att vi i samhället blir behandlade på olika sätt gör oss också olika, vad vi än tycker om det och vad vi än gör åt det och då tycker jag inte heller att det vore en nackdel med en kvinna och en man.

Jag är glad över att ha haft en pappa som varit en bra förebild och som kunnat ge mig en helt annan bild av män än den som man fått i andra sammanhang. Det skulle jag gärna ge mitt barn också.

• Good News

Som frågan är ställd:

Allt annat lika och jag kan välja, då tar jag det heterosexuella paret. Anledningen är att jag tro miljön har påverkan, och jag är konservativ nog för att tycka att vi är gjorda för heterosexuella förhållanden.

Jag hade mycket hellre tagit de homosexuella framför ett heterosexuellt par med problem och också framför en ensam person.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in