• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • yohanna

Många fina svar i denna tråden, med vissa undantag såklart.

För min del blir frågan tvärtom den dagen då barn kommer bli aktuellt. Skulle jag vilja att heterosexuella tog hand om Hon/han om jag dör? Det spelar ingen roll - det är någor jag tycker nästan alla borde lärt sig vid detta laget - att kärlek är något man borde ta vara på och vårda och inte förneka vissa.

• Kajsan

Det finns ju redan ca 45000 barn i Sverige som bor med homosexuella föräldrar, så det är ju inte helt ovanligt
    Självklart skulle jag inte lägga någon värdering i vad adoptivföräldrarna hade för sexualitet!

• JessieZ

Jag ser inga som hälst problem att homosexuella skulle få adoptera.

J

• Kami74

Jag skulle aldrig fundera över om personens sexuella läggning, om jag mot alla odds var tvungen att låta någon annan ta hand om mina barn. Känner ett homosexuellt par och de har en dotter och de är bland de bästa föräldrar jag känner. Att ha 2 mammor verkar inte bekymra dottern alls, inte än iaf och hon är 5 år nu. Och den tjejen är så gullig, både utseende och personlighet.
    Kramar

• mitha

själv är jag kluven till den till den frågan, en del av mig säger nej och en del av mig ja....ibland känns det onaturligt, man är liksom född med snopp ch snippa och det hör ihop. Man är skapt till att skaffa barn tillsammans. MEN å andra sidan behöver man inte vara bättre föräldrar för det utan två mammor eller två pappor kan vara lika bra för det. För några år sedan tyckte och trodde jag kanske att barnet skulel bli mobbat för att de var barn till homosexuella men utvecklingen går ju framåt och det är ju mer och mer acceptabelt med homosexualitet än vad det har varit. OCh det finns ju fler och fler sätt att bli och få barn på.

Kram mitha som INTE har något emot homosexuella

• Stigsdottern

min första reaktion.. är ett hetrosexuelltpar.. om man fick välja..

men jag har inget emot om ett homo. par skulle adoptera...om det inte fanns nått val.. för jag tycker nog att lämpligheten är det viktigaste... inte sexuell läggning...

Bim

• JsN

Eftersom jag inte anser att någons sexuella läggning är speciellt intressant i andra sammanhang så förstår jag inte varför det skulle spela någon roll i en sådan situation. För min del är det andra egenskaper (är sexualitet en egenskap? *ler*) som definierar huruvida någon är en bra förälder.

• maha6305

Hur många av er som tycker det är så självklart att adoptera bort till homopar är själva uppfödda i avsaknad av en könsrepresentant?
    Jag menar så att ni vet hur avsaknaden av en manligeller kvinnlig föräldraförebild är?

• isalisa

gulletuss:

håller med dig! det är inte den sexuella läggningen som avgör lämplighet som förälder.

• Molnet

Jag lägger ingen vikt vid den sexuella läggningen. Andra värderingar såsom syn på uppfostran, jämställdhet osv är betydligt mer av vikt än sexuell preferens.

maha6305
    det finns många barn som växer upp med ensamstående föräldrar, så jag tror inte att det skulle vara värre eller sämre på något sätt för ett
    barn att växa upp med två män eller två kvinnor.
    Jag tror snarare att det kan vara berikande!

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in