• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Dino78

Har inga fördomar mot homosexuella så mig skulle det kvitta. Så länge paret älskar varandra och skulle älska barnet villkorslöst så är det frid och fröjd enligt mig.

• yohanna

IdaPida: välkommen att delge mig dina tankar om varför just en snopp och en snippa gör en till bättre och mer lämpliga föräldrar.

• Du är för liten

IdaPida: Behandlar du män och kvinnor olika?
    Tycker du att män och kvinnor ska behandlas olika?
    Tror du att män och kvinnor har olika känslor, tankar och funderingar för att dom har snopp eller snippa?

Hur kommer en förebild från en person med snippa och en med snopp istället för två utav ena göra någon skillnad?
    Det är verkligen jätte intressant o få reda på.

• Linapo

jag skulle först och främst se att de personerna är trevliga och rätt för mina barns behov.
    Men jag är faktist lite "gammalmodig" och tycker att ett barn ska växa upp med en mamma och en pappa...

Men samtidigt så skriker jag inte NEJ vid tanke på ett homosexuellt par, jag kan nog inte ge någon bra motivering och nått håll är jag rädd ´sorry

• Fluortanten

yohanna

"Har ni någonsin tänkt på att egentligen är den enda tydliga skillanden mellan män och kvinnor vad som hänger mellan benen? Det finns män som är väldigt kvinnliga och tvärtom. Kanske tänker vi olika - kvinnor och män men det är ju ingen parallel man kan generalisera över."

Precis så tänker jag

Idapida

Dela gärna med dig av dina teorier!

• Fluortanten

Linapo

Men VARFÖR anser du att det är viktigt med en manlig resp. kvinnlig förebild? Om barnet inte får detta, vad tror du att konsekvenserna blir?
    Vad är det te.x (mer än en penis) en heterosexuell man har som inte en lesbisk kvinna kan ge?

• Liria

Jag anser inte att snopp/snippa är den enda skillnaden mellan män och kvinnor. Därför tycker jag att det är bra med en av varje.

• yohanna

Liria: Och vad är skillnaden då?

• Liria

Bara den lilla skillnaden att jag måste ta mycket mer hänsyn till min kropp och vad den har för sig gör att det blir skillnad. Mina hormoner gör oss definitivt olika. Vi har olika roller i allt som har med "barnproduktionen" att göra. Vi har olika krav på oss från samhällets sida och det gör oss också olika även där vi inte alls är det från början.

Om det bara vore könet som var skillnaden så skulle det inte finnas någon som bara blev kär i kvinnor eller bara i män. Om det bara är snoppen och snippan som skiljer, betyder det då att det är könet man är kär i och inte människan?

• yohanna

Liria: Men era olika roller har ni ju tilldelats av samhället och inte varit så självvalda, eller hur?
    Vad är de olika kraven från samhället?

Jag tror att man alltid blir kär i människan _oavsett_ kön. Men att man oftast förblindas av just könet och känner därför att man behöver sätta en etikett på sig själv.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in