• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • My 2

Peki: Klart man kan! Rapportera ditt eget inlägg och välj "felplacerad" i nedrullningslisten så flyttar vi den åt dig! Man ska inte starta en ny tråd för då blir det ju konstigt med dubletter och så (dessutom kan det bli missförstånd från moderatorernas sida då det inte är tillåtet att starta två trådar med samma innehåll, så ev. får du då istället ett påpekande... och det är ju onödigt!)

/Moderator

• biene

Fick en varning förut för ett inlägg i en tråd för att jag varit anonym. Nu undrar jag varför det fortsätter att droppa in exakt samma varningar i min inbox trots att jag redan svarat 3 ggr att jag accepterar reglerna??? Räcker det inte med en??? Ledsen för mitt misstag att vara anonym.

• My 2

biene: Det är ett systemfel som Patrik kämpar med att åtgärda. Du får bara ett påpekande trots att flera meddelanden kommer. Vi ber om ursäkt för detta. Och bara så du vet, det är ingen varning man får för anonym-misstag, bara indragen anonymitet!

/Moderator

• lilla my2

Får man varna om enskilda personer inom landstinget som gång på gång begår tjänstefel på olika sätt?????

• Glass

Får man uttrycka sin avsky och hat för grupp personer som begår en kriminell handling?

• My 2

Glass: nu börjar det bli svåra frågor men gör man det på ett hyfsat sätt utan att namge någon (gärna då med källor till vad de gjort) skulle det nog kunna vara ok.

Saxar lite ur villkoren:

Vad som är kränkande kan vara svårt att se, men generellt sett gäller att man ska behandla andra med respekt

Inga hetsinlägg mot individer eller utsatta folkgrupper (hets mot folkgrupp)

Det är under inga omständigheter tillåtet att skriva på ett kränkande sätt eller med nedsättande kommentarer om någon individ, känd som okänd. Det är inte heller tillåtet att sprida rykten eller förtala någon

Familjeliv kommer inte stoppa inlägg som ger uttryck för mindre accepterade åsikter så länge de görs på ett respekterat och seriöst sätt.

Summasummarum: En grupp har ett mindre skydd än en individ. Men det är inte tillåtet att sprida rykten, så du måste ha "på fötterna". Sedan bör du alltså forumulera ditt inlägg sakligt och respektfullt (undvika fula ord och kränkande formuleringar). Ja, gör du detta så ser jag inte att det bryter mot någon regel.

/Moderator

• Glass

Mummin, jag hade nog inte tänkt att göra detta själv. Jag funderade bara på hur tillåtet det var att skriva som det görs om pedofiler.
    Där är det sällan fina ord

• My 2

Glass: Jag tror "saklighet" är nyckeln här....

/my

Svar på tråden Moderatortråden