• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • JonnaS
    Annorlundors skrev 2007-07-30 09:16:38 följande:
    jag såg en förra sommarn som var jätte hög å extremt fet, har aldrig sett en så fet häst någonsin, å han blev inte det minsta söt eller fin.... Lite man å svans fult ansikte å den där tunnan på magen...hihi....Så fula isisar finns men sällsynta
    Finns ju alltid undantag som bekräftar regeln :)

Var på Island och jobbade för något år sen och där fanns definitivt INGA fula hästar, dom kör ju lite regeln att dom hästarna som inte håller måttet säljs utomlands eller äts upp (Hemlis) för att hålla kvaliteten hög!
  • dono

Jag var också och jobbade på Island för några år sen. Det var jag och en svensk tjej till i stallet. Och vi fick skriva en lista på vilka unghästar vi tyckte "dög"..och vilka som skulle bli hundmat,till hundarna som drog slädar på glaciären.Kändes jättehemskt..

Vet ni vad..Jag har ju börjat ge,Teiti vetegroddsolja och nu har hon kunnat börja gå utan täcke..hon har ingen klåda alls längre ..hoppas, hoppas det håller i sig!!

• Ulrisa

dono OJ vad bra! hoppas det håller i sig!

Gud va hemskt att välja ut bra och dåliga hästar... det skulle inte jag klara av.. gud va hemskt..

Annorlundors.. oj.. ja det lät inte speciellt fint.. stackars häst.. jo det finns nog en å annan "fuling" men de flesta är jätte mysiga o fina!

Nu har vi slagit vårt hö hoppas hoppas det inte blir REGN!!! de har lovat fint väder här hela veckan så jag hoppas det stämmer!

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • JonnaS

Va skönt om vetegroddsoljan fungerar på din häst! Det är ju drömmen att dom ska kunna gå ute utan täcke.. Tyvärr fungerade det inte på min Komma, men då har hon ganska mycket exem också! Men den här, för oss, hemska sommaren har hon fsktiskt inte kliat sig så mycket. Tror att det kalla vädret och regnet har varit ganska skönt för exemhästar.. Förutom då dom måste gå med blöta täcken...

• Libellula

Hej alla glada isisfantaster! Nu har jag kommit hem från en liten mini semester och har isisabstinens! Har inte sett en isis på nästan 2 veckor ju! Och nu har Lokka kommit hem så jag ska åka dit och kramas!!!!
    Kul att det kommit lite nya människor hit!

• JonnaS

Välkommen tillbaka efter semestern!

Nu måste väl det lilla fölet vi väntade på tidigare ha kommit? Glad

• Libellula

Ha! det lilla fölet fanns bara i stoets fantasi! Vi tvivlade länge på att det verkligen fanns ett föl i hennes mage och det gjorde det inte.... Gunilla tog ut vetrinären när Dreyra gått nånstans mellan 2-3 v över tiden och det var inget föl. Samma vetrinär undersökte henne när hon var 5 månader på väg och då sa han att hon var dräktig. Men men...
    Har hört att det inte blir så mycket föl efter den hingsten oxå för han är så ung,men vad vet jag? Dreyra är ju gammal oxå... Synd var det ialla fall för vi hade sett fram emot den lille som skulle ha kommit...
    Lokka är nu hemma och nu har jag kramats och pussats med henne. Hon hade blivit sparkad på överläppen och har världens jack där. Men det ser ut att vara "fint" om man säger så iaf.
    Imorn bär det av på kurs för Hinni... Gunilla ska rida på lördag och jag på söndag.
    *nervöst värre*  Vi kommer båda att rida Hrefna och det ska bli kul,men ändock pirrigt att rida för Hinni. Önska mej lycka till,tjejer! (kan behövas...)
    Kan uppdatera er under helgen om ni är intresserade av att veta hur det går? Kameran följer givetvis med!

• Tinna79

Trist att där inte var något föl Libellula . Men men får hoppas att det blir fler chanser.
    Spännande med kurs , klart att vi här vill ha rapporter!

Är lustigt för visst måste det vara på Hannäs du ska rida kurs? Jag har tänkt mig dit för att titta någon av dagarna...

• JonnaS

Nemen.. Va snopet! Räcka ut tungan Såg hon dräktig ut också eller? Men svullna ljuver mm? Det är konstigt vad naturen kan ställa till ibland!

Kom gärna med rapporter och lycka till!

Våran klubb har KM på söndag, måste ju dit och hejja på alla man känner! Så tråkigt att bara stå på sidan och inte kunna vara med Ledsen

• Libellula

Ja,det är på Hannäs vi ska va!!  Gunilla är nere i Karlstad nu och hämtar Hinni.
    Ja,Dreyra var skengravid... men det blir inget mer föl på henne nu. Men Drifa ska ju ha i slutet på augusti.

Svar på tråden Islandshäst tråden!