Go Fika!
Luke har kommit in i en svacka när det gäller dagis.
På hans avdelning byttes ju all personal ut samtidigt för några veckor sen. Han totalt älskade ju sin gamla fröknar, Malin & Alexandra. Jag förstår inte hur ledningen tänkte, eller om de ens har någon slags utbildning inom pedagogisk och barnpsykologi, när de bestämde sig för att byta ut hela personalstyrkan samtidigt!
Det är inte det att de nya fröknarna är dåliga, tvärtom! Underbara tjejer! Den ena kallar Luke t.o.m. "min Milla (Camilla)", så han ogillar dem ju inte! Men det tar ju ett tag att lära känna någon, så är det ju alltid. Och är man då 2½ och inte har någon man känner ordentligt...det är jobbigt.
Luke är inte den som skrikar och vrålar och gråter större delen av dagen. Vi måste vara väldigt lyhörda med honom. På morgonen kan han skifta mellan att vilja gå till dagis, till att inte vilja. Men aldrig några hysteriska protester. Om jag frågar " Vill du inte gå till dagis? Vill du inte gå och leka med dina kompisar?" Då kan han svara "Ja mamma! Jag vill gå till dagis!"
Men jag vet inte om han säger så för att göra MIG glad, för att inte oroa mig? Han är ju en liten people pleaser, trots allt.
Men, framför allt ser vi att han inte mår helt bra när det kommer till att gå på toaletten. Innan personalbytet kunde det på sin höjd ligga ett par kalsonger med 5 droppar kiss i en kissepåse på hyllan. Oftast hade han inte "olyckor". Han kissade aldrig på sig fullt ut, utan då var det några droppar.
Nu... minst 1, ibland 2 kissepåsar. Alltså, han har tömt hela blåsan.
Att han inte mår bra visar sig fysiskt. Som förälder får man ont i magen, särskilt eftersom han inte kan säga varför han mår dåligt. Känner han sig otrygg? Ensam?
Dessutom har de stora barnen på hans avdelning flyttat upp till storbarnsvadelningen, så hans bästa kompis finns inte i hans grupp längre.
Jag har pratat med personalen idag och det kändes bra. Jag togs verkligen på allvar! En av dem sa att hon har sett liknanade beteende förut och att de kommer vara extra lyhörda och försöka ge honom extra uppmärksamhet. Jag undrade om jag skulle korta ner hans dagar, eller gå färre dagar, men det trodde de inte på. 9-14 som det är nu ger inte så himla mycket lektid som det är. De äter och sover ganska stor del av den tiden. Och att korta ner hans tid kan få bakslag; att han kommer mer utanför gruppen och aktiviteterna.
Usch, det är skitsvårt!
Idag när jag lämnade tog det ett litet tag, men sen kom han igång att leka med Vide och då var det inga problem att pussas och säga hej då. Men det gnager ändå i bakhuvudet att han inte mår bra när han är där... att någon är fel liksom.