• Pillan81

Tvillinggravida i Linköping?

Hej, hej!

Jag väntar tvillingar (tvåäggs) med bf den 17 november. Jag är alltså nu i vecka 20.

Undrar om det finns några fler tvillinggravida här i Linköping?
    Skulle vara kul att lära känna andra i samma situation och kanske ta en fika någon gång .

• Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?
  • Mollan E

Hej!

Också tvillinggravdi och bor utanför Linköping! Bf 26 november så det är ju ganska nära, kul! :)
    Våra är också tvåäggs.

• Pillan81

Kul med en till

Var utanför Linköping bor ni?
    Vi bor  i Vikingstad.

Hur gamal är du, vem är du, är det första barnen? *nyfiken*Flört

Vi har en son sen tidigare som fyller 2 år i augusti. Ska bli spännande att se vad han tycker om småsyskon.

• Mollan E

Vi bor lite längre bort, utanför Mantorp, men det är ju nära både till Vikingstad och Linköping.
    Första barnen för oss, (är 24 år), så det ska bli jätte spännande om allt går som det ska!

Ska på ultraljud på torsdag och titta på alla organ och sånt, lääängtar dit så att vi får se om de små mår bra. Jag känner dem inte i magen ännu, bara lite bubbel ibland men inga sparkar, så det är ju inte så lätt att veta att allt står rätt till, men det hoppas vi att det gör!

Hur gammal är du själv?

• Pillan81

Jag är 25 och även maken.
    Vi var på missbildningsul förra veckan hos Selbing. Så häftigt att se allting. Vi fick ju också reda på könen då. Har ni tänkt ta reda på det också?

Mantorp är ju riktigt nära Vikingstad. Kommer ni därifrån eller är ni inflyttade?

Vi flyttade till Vikingstad i december. Jag kommer från början från Ljungsbro och maken från Malmslätt.

Hur mår du i övrigt?

• Mollan E

Kul att ni fick se allt på ultraljudet, antar att allt var bra då också? Jag som sagt väntar på att få se allt på torsdag...
    Vi tänker nog ta reda på könen vi också nu när det är två, annars har jag alltid varit inställd på att inte ta reda på det, men nu känns det som att det blev dubbelt så mycket att tänka på och eftersom det är tvåäggs så finns det ju flera olika möjligheter på vad det kan bli. Så ja, vi vill nog också veta om det går att se och om vi får. Känns också jobbigt att komma på 4 olika namn och allt sånt, annars är jag inte mycket för att planera och köpa en massa saker för tidigt, jag är väl fortfarande inställd på att nått kan gå snett...

Min man kommer från Mantorp men jag kommer från skåne och flyttade hit för 5 år sedan.

Jag mår faktiskt ganska bra tycker jag, har en hel del ont i magen bara, men det börjar bli bättre tycker jag. Har haft väldigt mycket problem i början av graviditeten med ont i magen och svulla äggstockar mm. men det har lagt sig till största delen nu. Hur mår du? Kan du känna dina sparka och så ännu? Jag vet ju inte riktigt hur det ska kännas heller, men det skulle vara himla kul när det väl känns!

Hur mycket har ni planerat hittills, tittat på vagn eller något sådant ännu? Själv vill jag vänta tills vecka 20 är passerad och vi varit på ultraljud som är bra innan vi åker och kollar på något. Men sen måste man väl vara ute i ganska god tid, man vet ju inte hur tidigt de små behagar komma ut :)

Vad var det för kön på dina, eller det kanske du inte vill att allmänheten ska veta? Har ni funderat på namn och sånt? Vi tycker det är jättevsårt! Innan det var aktuellt hade vi massor av förslag, men konstigt nog blir man ganska kräsen när det väl kommer till skott:)

Hoppas att allt är bra med dig!

• Pillan81

Om du kollar in min press så ser du att vi väntar en flicka och en pojke
    Vi har funderat en hel del på namn, men usch så svårt det är!!! Sen är vi inte överns om vad som är fint heller.

Förstår hur du känner med att inhandla saker, men efter ul känns det bättre. Är det Selbing som ska göra ditt ul också? Han var helt underbar och ville verkligen berätta vad det var för kön, alla vill ju inte det. Det var en enorm lättnad när man fick veta att allt såg bra ut.

Vi har köpt en tvillingvagn, hittade en på Emmaljunga på blocket som bara var ett år gammal så den var jättefin. Vi hade ändå tittat på en likadan så det gjorde ju inget om vi fick spara några tussenlappar.
    Har handlat lite kläder nu när vi vet vad det är. Det är ju så mycket man behöver. Vi har inget kvar efter Filip heller (räknade inte med fler barn).
    Vi ska till Ullared i början på augusti och där har dom ju mycket till barnen.

Jag mår väl skapligt i alla fall. Har en del foglossningar. Känner att denna graviditet är mycket jobbigare än min förra. Vet inte om det beror på att det är två eller om det beror på att vi har en 2-åring att springa efter också

Jag har känt sparkar sen v. 16 ungefär. Nu kan jag urskilja vem det är som sprattlar och även se på magen när det buffar. Härligt
    Det känns ibörjan som om en bubbla spricker eller som om någon nyper till inifrån magen, knepigt att förklara, men det är en underbar känsla.

• Mollan E

Pillan81: Skriver till dig "privat" istället.

• Heobaldia

hej!
    JAg vill bara säga lycka till med tvillingarna.

/ Joanna med Saga och melina från Linköping

• Pillan81

Heobaldia: Tack

Du kanske kan ge oss lite bra tips?

• Heobaldia

hihi tips har jag gnaska många. Är det nått speciellt ni vill vet? Fråga gärna...

Några tips kan jag ge redan nu

1. ta det lugnt och lyssna på vad läkare, bm säger. För manbehöver verkligen vila. Det blir tungt på slutet.

2. Försök köpa så mkt saker som vagn, bilstolar osv innan v 30, för sen är det riktigt tungt (jag gick dessutom "bara" till v 31+4, men var rätt stor endå).

3. Baka, laga mat och frys in, för att ha en dag när man inte orkar laga mat, för den dagen kommer, jag lovar er. Det är lite fullt sjå ibland, två hungriga barn och en mamma som borde äte..

4. Ha två babysttrar, gärna som man kan gunga med foten, det är ett bra ställe att sätta dem på när man gör nått med den andra.

5. Se till att ni har en lättkörd vagn, gärna som går in genom ytterdörren . Normaldörrar är 80cm, men inte alla. Vissa vagnar är dessutom bredare än 80. Ja just det, med vagnar, det är bra att försöka hitta en så lätt vagn som möjligt. För det blir tungt med en vagn på 20kg och sen 10kg barn i den.....
    Ja man får rätt bra armmuskler endå

Nått mer, ja var hemma en tid ihop bådatvå, man behöver det. Få lite rutin på saker och ting.
    Ja se gärna till att synka dem tidigt, det underlättar.

Just det, amning: det finns amningsbitchar och så finns det amninghitlers. Ta det med en nypa salt, man är INTE en sämre mamma bara för att man ger ersättning, ja de flesta tvillingar får faktiskt ersättning¨....

En sak till, det är en massa jobb med tvillingar men åååååh så underbart det är, verkligen dubbel lycka.

En sak till, ta hand om varandra, kramas minst 7 sek för varje barn och försök få till att gå ut och äta ensamma minst en gång varannan månad, prata igenom saker och ting, UTAN att bråka.
    För det tär på förhålallandet, eller ja kanske snarare, det är lite av en prövning som faktiskt går att klara.
    Ja det kan dessutom vara bra att prata igenom hur ni vill ha det, neo, förlossning och runt andra ev syskon.

Ja just det, Be om hjälp om ni behöver, ta dagen som den kommer och läs på så mkt ni bara kan om tvillingar.
    Fl är rena rama kunskapskällan, guld värd. Folk vet en massa.

Ja just det, kika gärna i tråden www.familjeliv.se/Forum-3-44/m21633941.html

Tillsist: En massa grattis och lycka till med twinsen. Det är så underbart med två små samtidigt

(även om jag just nu har en fåntratt och en argbigga)

Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?