• Pillan81

Tvillinggravida i Linköping?

Hej, hej!

Jag väntar tvillingar (tvåäggs) med bf den 17 november. Jag är alltså nu i vecka 20.

Undrar om det finns några fler tvillinggravida här i Linköping?
    Skulle vara kul att lära känna andra i samma situation och kanske ta en fika någon gång .

• Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?
  • miniliten

ja jag vilar så mycket det bara går.... har ju trots allt en dotter sen inna som gärna håller igång mamma men hon förstår lite tat jag måste vila när jag får ont i magen. o nu ä det skönt då anders ä hemma o kan sysselsätta henne lite medans jag vilar mej..... ä det enda som jag kan göra för att hålla dom kvar.

ja du det där med namn ä riktigt svårt, vill ju att det ska klinga fint ihop o sen ska det ju även passa med Linnéa
    killnamn ä vi nog lite mera klara med några förslag än vad vi är åt tjejsidan, det ä så kul o se för vi hade så svårt med grabbnamn när vi väntade linnea =) helt tvärtom denna gång tydligen.

ja just det en fråga till ställde du ju =) hehe jag ä i v 26 idag så br amycket bättre än 23 som dom sa att ja det ä jobbigt o få barni v 23-28 men vi hoppas o jublar om du kommer till v 30! en vecka närmare nu, varje dag ä viktig.

• Mollan E

hej

Var hos läkaren på spec mvc idag och allt såg bra ut! :) Fick lyssna på hjärtljuden bla. Han sa ockå att det det inte var någon fara med färgen vid renoveringen, det man ska akta sig för är damm som blir när man slipar och så, men det r lätt att förebygga med munskydd och det anväder jag ju såklart. Jag har hela tiden varit försiktig med dammet eftersom jag redan har en lungsjukdom, så nu är jag inte lika orolig längre.

Har också dåligt blodtryck som gör att jag fått ökad dos järn, håler annars på att svimma titt som tätt, men det är ju ingen större krämpa och det är lätt åtgärdat.

Miniliten: Hoppas verkligen att dina små stannar tt tag till, är ju inte så bra om de kommer redan nu... Du får ta det så försiktigt du kan! Synd om du inte hinner på någon tvillingkurs innan barnen har kommit..

Ja, namn håller vi på med för fullt. Har ett par bra altrnativ men har inte alls bestämt oss. Men det behövs ju inte förrän vi ser de små, huvudsaken är ju att vi har kommit på några bra.
    Emil och Wilma tycker jag var fint :)

Jag har aldrig fått mäta magn hos bm...! Hon sa att hon inte behövde mäta min mage eftersom jag ändå inte skulle följa någon normal kurva.

Nu ska jag beställa en klänning till ett bröllop vi ska på! Ha det fint så länge.

• Pillan81

miniliten: Visst är det svårt att vila när man har en liten till hemma. Känner igen det, men jag försöker att ge mig på stillsamma lekar som bokläsning och lego.
    Vi får vekligen hoppas att dina små stannar kvar i magen ett bra tag till. Blir jobbigt om man måste ligga kvar på NEO.

Mollan E: Härligt med hjärtljud, man slutar oroa sig då för en liten stund i alla fall

Det här med att mäta magen är väl inget dom måste göra. Det säger ju egentligen ingenting när det är tvillingar. Det är ju därför man får gå på en massa extra ul istället. Jag vill att min bm ska mäta magen, kul att jämföra med när vi väntade Filip.

Ska till bm+läkare på tisdag. Längtar efter att få höra hjärtljuden igen och sen ska vi diskutera sjukskrivning också.

Idag har vi varit på smultronstället i Söderköping. Vi fick köa en timma för att komma in, men det var det verkligen värt

• Pillan81

Igår var det dags för bm- och läkarbesök.
    Nu blir det maxdos på järntabletterna, bläääLedsen. Vi får väl se vad magen tycker om det.
    Annars var allt bara bra. Livmodertappen var hård och sluten. Dock låg tjejan väldigt långt ner, men det skulle inte spela någon roll. Hon låg fortfarande med huvudet neråt så jag hoppas att hon lyssnar på mamma och stannar i det läget
    Tjejans hjärtljud låg på 140 och grabbens låg på 155. Lite kul att grabbens hjärtljud ligger högst, var likadant förra gången.
    Kommer att bli sjukskriven från den 13 augusti, men som tur är kan jag ta ut fler föräldradagar så jag slipper att gå tillbaka och jobba i alla fall. Vet inte om jag orkat det, foglossningen blir så jobbig när man hållt igång en hel dag.
    Sf måttet låg på 29 cm så nu måste jag springa och kolla vad det låg på när jag väntade Filip, betydligt lägre i alla fall.

• miniliten

hejhej igen. igår var det då dags för läkarkontroll igen fö ro kolla tappen o om jag öppnat mej nått mera....

ä öppen 1,5 cm som jag varit ett bra tag.

blev sjukskriven från o med direkt igår pga onda sammandragningar som kan orsaka prematura barn.

Pillan81: sf mått 29, viken vecka ä du i nu??

mitt sf mått va ju drastiskt mycket större denna gång än med linnea =)

mina bebbars hjärtljud ligger ju på rätt så lika.... så ska bli kul o se om dom ligger kvar på samma ställe som frn början lr om dom bytt plats =) bm troded dom låg kvar men va inte säker då hon inet har några hjärtljud o gå efter ens, men ska ju snart på första tillväxt UL:et så då får vi ju veta, väntar o längtar så jag blir tokig på att få se dom igen, vill ju bara få veta att dom ä ungefär jämnstora o mår bra.

• Pillan81

Miniliten: Är nu i v. 23+4. Vad hade du för sf mått då?
    Läskigt att vara öppen 1,5 cm redanFörvånad. Skönt att du blev sjukskriven direkt.

När jag var på missbildningsul hos selbing trodde han med största sanolikhet att mina små inte skulle byta plats med varandra för dom låg så till. Jag hoppas att han har rätt.

• miniliten

jag var hos bm förra tis så jag måste då ha varit i v 25+6.... tror jag o då hade jag ett sf mått på 31-32 =) så ja det ä bra mycket större än med linnea, hade inte ens så stort med henne, hade i v 30 med henne sf mått 30 tror jag =) sen kom hon ju i v 34.

mm sjukskrivningen va skönt o få, visst jag ä ju hemma redan men endå så jag vet att det inte finsn nån press så jag kan vila om jag känner att jag behöver.

• miniliten

hejhej på er tjejjer hur mår ni nu så hä rlångt gångna då?
    jag var på första tillväxt UL:et idag =)

dom låg båda på normalkurvan

tv1 (pojke) 1206g - huvud
    tv2 (flicka) 1308g - tvärläge huvud höger.

så nu ä jag lite lättad nu vet jag att dom iaf håller normalvikt o att dom inte ä pyttesmå. och för det första att dom kommit över 1000 strecket!!

hur mår ni annars då??

själv mår jag fortfarande hyffsat förutom sammandragningarna som numera gör ont på nätterna.... men dom tror jag ja nämde i tidigare inlägg.
    jag har även sen i förrgår börjat upptäcka lite vatteni vaderna o i fötterna, va riktigt illa härom nattenmen nuä det iaf bättre men hoppas bara det håller sej så här o inte blir värre.
    nån av er som har nått annat tips mot just vatten i kroppen än att lägga upp benen högt??

kommer nog ännu en "rapport" imorrn ska då till bm igen.

• Mollan E

Hej!

spännande med första tillväxt ul!! Är du i vecka 28 nu då eller mer? Själv är jag i vecka 24 nu.

Själv ska jag på ul den 4/9 så det är ett tag kvar. Visste inte att det går att ta reda på så exakt vad de väger, det låter verkligen kul!

Ska till läkare på tisdag nästa vecka och hoppas få höra hjärtljuden iallafall då, kommer också att bli sjukskriven då. Det börjar bli tungt nu att röra mig fritt osv. Och det är riktigt livligt i magen nu. De vrider på sig så att magen har alla möjliga konstiga former under dagen :)

Vi var och beställde en vagn i förra veckan, kändes vuxet att beställa livets första vagn :) Det blev en Emmaljunga Cangaroo fast 08-modellen så vi har bara sett den på bild och hur singelmodellen ser ut för den finns inte ute i butik so tvillingvagn ännu. Men vi tror att det blir bra.

Annars har vi inte inhandlat något ännu, ska väl börja så smått om ett par veckor tror jag. Är planer på att vara klara med det vi vill köpa i förväg till vecka 30.
    Har funderingar på kläder, vilken storlek har ni köpt/ska köpa på kläderna ni köper i förväg. Känns som om storlek 56 kanske blir lite stort i början, samt att om man får kläder i present så resonerar säkert de flesta att de vill köpa något som barnen kan växa i. Undrar om det blir lagom att köpa i storlek 50 och ¨några plagg i 56. Vill gärna köpa en overall till dem (ytterplagg alltså) och har hört att ytterplaggen oftast är väl tilltagna så då kanske det räcker med 50??
    Ni har ju barn sen innan så ni kanske har några råd?...

Hoppas att allt är ok med er annars, själv mår jag bra så länge jag inte tar i eller går för mycket för då får jag sammandragningar. Börjar bli tungt och så också, men det hör ju till och jag ska som sagt bara jobba en vecka till så jag står nog ut.

Ha det bra!

• miniliten

hejhej ja jag är i v 28 nu snart v 29, shit tiden den rullar på nu kan jag lova.

ja vi ä rväl färdiga med det mesta nu, känns iaf som om att skulel dom komam så har vi det mest nödvändiga hemma.
    vi har eftersom linnea var liten vid födsekln o dom sa att hon skulel inte vägt över 3 fullgången (kom i v 34) så vi har köpt en hel del i stl 50 men även 56.

jag har tom köpt vilket jag inet rek kanske till alla köpt några plagg i stl 44, allt pga att läkarna inte tror alls att jag kommer gå tiden ut med dessa små krabater.... tiden kan bara utvisa det.

overall ja det har vi två stl bruna söta här hemma i stl 50. hade det till inne ao hon växte aldrig i den riktigt, hade den i flera månader men fötterna kom aldrig ut, men iof för tidigt född som skrivet innan i inlägget =) vägde 2215g
    men vi köpte 50 innan nu så vo har när dom kommer o skulel man behöva störer så finsn det ju i sånna fall o köpa i handeln då, fanns ju inet till linnea då det vart rea på allt då.
    när ska du ha Mollan E??

nån annan i tråden får gärna skriva sitt oxå ang stl o så så svårt då jag bra har ett för tidigt barn sen innan. 

Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?