• Pillan81

Tvillinggravida i Linköping?

Hej, hej!

Jag väntar tvillingar (tvåäggs) med bf den 17 november. Jag är alltså nu i vecka 20.

Undrar om det finns några fler tvillinggravida här i Linköping?
    Skulle vara kul att lära känna andra i samma situation och kanske ta en fika någon gång .

• Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?
  • Mollan E

går på spec. mvc för att min läkare tyckte det... Har genomgått en IVF behandling och blev rätt dålig efter det så läkaren tyckte nog att det var bra om jag var kvar på kontroller i samma hus så att säga.. Och delsvis även för att det är tvillingar.

Det låter som att vi ska gå på samma kurs för den min bm pratar om ska också hållas av en som själv fött tvillingar. Kul!

• Pillan81

Välkommen hit miniliten
    Kul med en till som väntar tvillingar och med bf ungefär samtidigt.
    Jag går också på kvinnohälsan och min bm pratade också om en tvillingkurs när vi var på inskrivningen, men jag har ingen aning om när den börjar.
    Det här med nerver i kläm är jobbigt.
    Hade något liknande då jag fick så pnt i höger lår ner mot knät, men nu har dom lagt sig annorlunda och det är bättre.
    Var i Linköping bor du?

• miniliten

hej ja men då kommer vi nog alla hamna i samma kurs då vi har ungefär samma bf-datum, va kul =)

jag bor i Johannelund. så ganska centralt, enligt mej som flyttat hit ifrån mjölby en gång i tiden =) men har bott här nu i drygt 6 år.

ja du nerven ä inget roligt men soms agt det beror på hu rodm ligger så det ä så olika från dag till dag.

hur mår ni annars då för o vänta två så här långt gångna, jag vet inte ä jag längst gången av oss här lr nån som ä längre gången?? jag ä nu i v 24!

jag var iaf berädd på att må pyton då jag gjorde det förra grav men nu mår jag faktiskt skapligt, visst börjar man känna av en viss tyngd i magen men än så länge helt ok. ä ju förhoppningsvis några åtskilliga mån kvar av denna grav.

förresten jag har inte heller fått något exakt datum för kursstart men dom har sagt efetr semestrar nu så nån gång i aug kanske. ska försöka komma ihåg o fråga min bm om lite mindre än 2 veckor om dom fått vet anått mer ang datum.
    men som sagt jättekul o pratas vid här då vi som sagt kommer hamna på samma kurs

vilka bm har ni??
    vi har anna gerbendal

• Pillan81

Jag är i v. 21 så du är längst gången av oss här inne

Jag mår väl ok än så länge.
    Men visst är det extra tugnt mot förra graviditeten. Känner att orken inte alltid finns heller, men det är väl bara att härda ut.
    Så länge de små mår bra och vill stanna i magen är jag nöjd.

Min BM heter Britt-Louise Lindehammar. Hade henne när vi väntade Filip också och var så nöjd så vi önskade henne igen.

Ska bli kul när kursen startar och jag hoppas att den ger mycket.

Tycker egentligen inte att tvillingar är något problem utan de praktiska problemen kommer med att vi har en tvååring också, men det löser sig säkert med tiden.

• miniliten

Pillan81: håller helt med ang det där med att tvillingarna i sej det klarar man o man har nog rätt bra koll på det =) men det som kommer bli svårt är att även vi har en liten  tvåårig tjej här hemma,  känns osm om hon "måste" bli så stor så fort sen när dom kommer...

hur har ni gjort det med tvillingvagn, kanske ni inte har funderat färdigt på det än?? vi har ju redan beställt vagn så vi var tidiga ute men mycket pga att jag hört att det var såna leveranstider, o tur va väl det för det finns odm dom beställt en sån vagn i jan o fortfarande int efått nån. så vi hoppas på att vi iaf hinner få våran. sen har vi beställt tillhörande ståbräda men känns som sagt som om Linnea måste bli så stor så fort....

• Pillan81

Vi hade turen och hittade en Emmaljunga twin city cross begagnad. Den är bara 1 år gammal och hur fräsch som helst.
    Vi hade tittat på en likadan på babyproffsen så vi sparade många tusenlappar på att köpa denna vagn.
    Kraven vi hade var att det skulle vara mjukliftar, kunna ha barnen emot oss och att det gick att ha ståbräda.
    Eftersom Filip blir 2 år i augusti måste vi ta med i beräkningen att han vill/behöver sitta i vagnen ibland och då är det smidigt med mjuklift. Då får jag bära den ena tvillingen i bärsele och ställa mjukliften under vagnen och då finns det gott om plats för Filip att sitta.
    Ska Linnea vara på dagis i höst?
    Filip har inte börjat dgais ännu, men v. 35 ska han börja skolas in. Tror att han verkligen behöver det när barnen kommer och jag också för den delen.

Men visst känns det som om Filip måste bli stor på en gång sen....

• miniliten

ja linnea ä rredan inskolad på dagis... o ja jag håller med dej dom behöver det tror jag, speciellt sen när tvillingarna kommer, dom behöver lite storbarnsstimulans tror jag inte bara gaga o skrik.....
    jobbar i vanliga fall på förskola o jag är väl en av dom som tycker att det ä bar för barnen o vara på förskolan medans det finns syskon hemma, medans det finns dom som ä tvärtom, kan inet förstå över huvud taget varför men lämnar sitt större barn på dagis då man ändå ä hemma.
    men soms agt jag håller med deji tankarna HELT!! dom behöver komma hemifrån då det ä nog bra för dom.

ja vi va tvungeno ha en vagn med svänbara hjul, lr tvungen o tvungen jag testade både och i affärerna o jag tog då direkt den med svängbara hjul så en babytravel twin jogger comfort blev det =) har haft den enkel till linnea innan så jag vet att jag älskar den. visst ä den neckdelen att linnea inet kan åka i den så länge som dom ligger i liggdelar då jag valde o ha hårda liggdelar så jag kunde ha dom små emot mej.

men hon ä redan nu väldigt sugen på o gå själv så vi övar för fullt redan nu så får vi hålla tummarna sen. 

• Pillan81

Hej på er tjejer

Hur mår ni?
    Här är foglossningen för jävlig rent ut sagt. Har svårt att acceptera att orken inte riktigt räcker till längre.

Miniliten: Hur förbereder ni Linnéa på att det ska komma två små bebisar?
    Tycker det är så svårt. Visst säger Filip att det är bebisar i magen, men förstår han verkligen att det är det???

• miniliten

hejsan tjejjer, foglossningen gör sej till känna men än så länge värst på nätterna, jag få rdomningar längs med hela sidan som jag ligger på så jag måste vända på mej o då ä magen såååååå tung att röra då dom lagt sej till rätta där inne. o sen med höfter som känns som om dom knappt finns där mer än att göra ont just då så startar det för mej sammandragningar som tyvärr inet ä så bra att ha på nätterna då jag hade det med dottern oxå o hon kom 6 veckor för tidigt till slut..... o dessa sammandragningar har nu börjat göra ont men vi håller tummarna för att dom ligger kvar ett bra tag till, hopppas på slutet av aug, det ä min första "personliga" gräns inte för att det går o ha en sån men då ä dom "bara" 8 veckor tidiga.
    annars ä det bra tror jag dom möblerar om rejält då o då så magen får dom mest lustiga former. o sparkar hej vilt trots två moderkakor i framvägg.

Pillan81 skrev 2007-07-10 17:08:45 följande:
    Miniliten: Hur förbereder ni Linnéa på att det ska komma två små bebisar?Tycker det är så svårt. Visst säger Filip att det är bebisar i magen, men förstår han verkligen att det är det???
    linnea har alltid varit intresserad av kompisarnas mage när den växt, har en hel del kompisar som fått i vår omgivning inom iaf ett år så hon har pekat o känt sparkar förr.
    så när jag sa att vet du gumman mamma ska få en bebis....... du ska bli storasyster så titta hon på magen o klappa den direkt....trodde jag inte att hon skulle förstått men tydligen.

nu pratar vi mycket om det o hon ä den första som säger till andra vi inte träffat på länge att mamma har TVÅ bebisar i magen o en lillebror o en lillasyster ska hon allt få, o hon ska bli STORASYSTER!!! o klappar magen gör hon ofta. men som sagt jag tror inte dom förstår riktigt men hon pratar VÄLDIGT mycket om dom i magen. så helt ovetande ä hon nog inte.
    vi har även en ganska bra bok som vi läser för henne: ska springa o kolla vad den heter =) den heter busiga bebben. den ä riktigt bra tycker jag, den har luckor som man öppnar så man får se vad bebisen gör o så. o så berättar den om doktorbesöken o så.....
    Linnea har ju varit med på ultraljuden o sett bebisarna och kommer så att få vara. enda hon inte var med på va läkarUL. men hon kommer o frågar om hon får kolla bebisarna på kort, då ä det UL-bilderna hon vill se. o hon ser att där ä det bara huvudet o där ä det på hela kroppen o så =) tror när man skriver om det så här att hon faktiskt ä ganska bra införstådd med detta att mamma faktiskt har bebisar i magen o vad det innebär.....
    hon har även varit med på alla bm-besök o hört bebisarnas hjärtljud så dom känner hon igen när hon hör =)

hur har ni gjort hittils då? för att "storebror" ska förstå?

vart visst långt det här meddelandet men hoppas inte det gör nått!
  • Pillan81

Tycker att det är jättesvårt att förbereda filip på att han ska bli storebror.
    Vi pratar mycket om bebisarna i magen och han ska gosa med magen och pussa på den. En kompis fick en liten för 1 månad sen och det är först nu som han inte gallskriker när han ser henne så det verkar gå åt rätt håll i alla fall.
    Än så länge har han inte varit med på ul, men vi har tänkt att han ska få följa med på dom resterande.
    Vad är det för bok du skrev om? Låter som om den är väldigt bra.

Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?