• Pillan81

Tvillinggravida i Linköping?

Hej, hej!

Jag väntar tvillingar (tvåäggs) med bf den 17 november. Jag är alltså nu i vecka 20.

Undrar om det finns några fler tvillinggravida här i Linköping?
    Skulle vara kul att lära känna andra i samma situation och kanske ta en fika någon gång .

• Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?
  • Pillan81

Det är den 28/8 kl 15.
    Om du vill kan jag inboxa dig hennes nummer så kan du ju ringa henne. Vore konstigt om hon inte fösrökt att nå dig...

• Mollan E

oj, det är ju om en vecka!.... Ja, det verkar ju konstigt att hon inte hört av sig, för det kan väl inte finnas så många kurserför tvllingpar? Och när nu beskriver henne, att hon själv har tvillingar osv. så låter det verkligen som den min bm pratat om.. Vet ni vad hon som ni ska till heter?

Du får jättegärna skicka hennes nummer till mig tack!

• Pillan81

Idag har vi varit på tillväxtul. Båda barnen mådde bra och växte som dom skulle. Tjejan ligger fortfarande med huvudet neråt och sedan som ett u till höger i magen. Så hennes sparkar känner jag strax under höger revben. Hon vägde nu 1080 g. Pojken ligger med huvudet till höger i magen och med rumpan till vänster, så han ligger i tvärläge. Han vägde nu 1153 g. Hoppas nu att tjejan stannar i huvudläge eftersom jag inte vill ha snitt, men hon har legat så sen v. 19 så jag hoppas att hon stannar så tiden ut också. Mollan: Nummer och namn kommer i din inbox om en stund

• Mollan E

Pillan 81: Kul med ul! Väntar otåligt till den 5/9 då vi ska dit..

Tack för namn och nummer! Hon heter ju tom det som jag tror att hon ska heta så det borde vara samma... Men jag fundera på om hon har två kurser och ni ska gå på den första eftersom ni är lite längre gågna än mig? Är det så att ni inte går på konroller på US men att hon som håller i kursen jobbar där?

• Mollan E

Hej igen.

Pratade nyss med min bm, mitt blodvärde på 107 var visst för lågt så nu får jag öka järndosen igen vilket min mage inte tyckte så bra om sist... känns som att ha salmonellavärk i magen tycker jag.

Jag frågade henne om tvillinggruppen och det är hos samma som ni ska gå till jag ska, så min bm skulle kolla upp det hela när de jobbar tillsammans i helgen. Kanske kan det vara så att hon kör två grupper i höst och att jag hamnar med de som ska ha barn i december.

• Pillan81

Igår var jag på läkarbesök och tappen var helt stängd och hård så allt såg bra ut. Hon tyckte inte att jag behövde komma till läkaren något mer nu om jag inte skulle få en massa förvärkar.

Mollan: tråkigt om det bli en annan grupp för dig eftersom vi bara hade 2 veckor mellan våra bf.

• Mollan E

pillan 81: går man alltså inte hos läkaren hela tiden ut??... Men du får väl träffa barnmorskan regelbundet iallfall?

Ja, det vore ju synd om det är en annan kurs vi får gå på, men min bm skulle kontakta kursledaren och kolla så att det inte blivit nått missförstånd.
    Det hade tycligen blivit helt fel iallafall i den där vanliga föräldrautbildningen vi skulle gå på. Vi har hela tiden önskat att få gå i Mjölby eftersom det är närmre för oss, samt att jag har bekanta som ska gå där. Men i tisdags ringde kursledaren upp mig och sa att kursen hade startat i måndag och att den nu var full, så vi fick inte plats (fråga mig inte varför hon inte kontaktat oss tidigare), och nästa kurs som går har sista dag den 1 november, vilket betyder att vi redan kan ha fått våra små då.. Blir så arg! Känns så dumt att det verkar som att vi blev lite "bortglömda" i det hela. Så, det hon tyckte att vi skulle göra var att ringa tillkvinnohälsan i Linköping och be att få vara med i en grupp där istället, så nu blir det i Linköping för vår del.
    Men, men, det blir nog bra, känns bara onödigt att vi fick chans och välja och sen blev det inte så iallafall.

• Pillan81

Mollan: Jag trodde också att jag skulle till läkaren regelbundet tiden ut, men det tyckte hon inte att jag behövde. Allt såg så bra ut och jag mår så bra så om det inte ändras så ska det inte behövas.
    Bm ska jag i alla fall fortsätta att träffa regelbundet.

Vad tråkigt med föräldrautbildningen i mjölby. Hoppas nu att det ordnar sig med tvillingkursen i alla fall.

• Mollan E

hej!

Har nu äntligen fått kontakt med bm angående tvillingkursen. Det är samma kurs vi ska på fast vid olika tillfällen.. Brytdatumet för de som ska vara med är tydligen den 17:e nov. vilket måste innebära att det var precis på håret att vi inte hamnade i samma grupp... tyvärr...

Så, jag ska bli kallad till en senare grupp lite längre fram,. hoppas nu bara att det inte blir så sent att jag inte hinner gå alla gånger innan barnen är födda, man vet ju aldrig!

Pillan81: Hur var kursen idag annars? Vad tog de upp, hur länge höll ni på och hur många gånger till är den? Vad skiljer sig från en "vanlig" föräldrautbildning? Jag har inte varit på nån sådan heller ännu, så jag vet inte alls vad det är man pratar om?

• Pillan81

Oj, att brytdatumet var den 17:e. Då kom jag med precis på datumet. Hoppas att din kurs inte dröjer för länge bara.
    Det är två träffar och den första innehöll det mer medicinska med att vänta tvillingar. Gav väl inte så mycket eftersom man nu är så pass långt gången i graviditeten. Nästa träff ska handla om det mer psykologiska att vänta och få tvillingar så den träffen ser jag verkligen fram emot.
    Det som skiljer sig från den "vanliga" föräldrautbildningen är att här pratas det inget om hur en förlossning går till, om smärtlindring osv.

Nu var vi tvugna att gå efter 1 1/2 timme eftersom jag hade en bm-tid direkt efteråt, men jag tror att de slutade ganska snart efter att vi gått.

Som sagt var det bm besök igår också och nu hade jag ett sf mått på 32 cm. Sist var jag i v. 35+0 när jag hade samma sf mått.

Tjejans hjärtljud låg på 135 slag/min och grabbens på 145 slag/min.

I övrigt var allt bara ok.

Hur är det med dig nu?

Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?