• Pillan81

Tvillinggravida i Linköping?

Hej, hej!

Jag väntar tvillingar (tvåäggs) med bf den 17 november. Jag är alltså nu i vecka 20.

Undrar om det finns några fler tvillinggravida här i Linköping?
    Skulle vara kul att lära känna andra i samma situation och kanske ta en fika någon gång .

• Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?
  • Mollan E

Hej!

Det var ett tag sen så jag började undra om du fått några bebisar att ta hand om :)....

Jo, det gick bara bra på ul. Allt var bara bra, de följde alla normalkurvor på papprena och som det såg ut nu låg båda med huvudena neråt, men det är ju så tidigt så det de lär tydligen vända på sig flera gånger innan det är dags. De vägde båda två nästa precis 1250 gram var, vilket var bra.

Imorgon är det läkarbesök så jag får se vad jag får för dom där :)

• Pillan81

Vad skönt att allt såg bra ut.

Trodde nästan igår att mina skulle komma. Hela dagen var som en enda lång sammandragning/förvärk, men nu har det lugnat ner sig och jag hoppas att de vill stanna ett bra tag till även om jag börjar tröttna på att vara gravid nu.

Längtar till mitt ul på måndag, men tyvärr tror jag att nr 1 fortfarande ligger i säte Hoppas hon vänder på sig snart.

• Mollan E

Usch, ja, vi får hoppas att de stannar i magen på dig ett tag till. Om inte annat så att tjejen hinner vända på sig. Du måste vara i vecka 32 nu va?

I dag var jag hos läkaren och hon kände på tappen och sa "här har det hänt en del...". Den var fortfarande stängd eller vad man säger, men den var kortare och inte längre mjuk så hon sa att jag måste ta det lugnt och att hon ville att jag ska komma tillbaka redan om två veckor så att de har koll på mig om jag behöver ligga inne på observation.
    Hon kunde också känna ett huvud, så den längst ner ligger kvar med huvudet neråt, men kan som sagt fortfarande ändra på sig.

Så, nu börjar jag inse att jag verkligen måste ta det lugnt.. Vill verkligen inte att de föds för tidigt även om det som sagt är lite jobbigt ibland med magen som växer och växer. Min svärmor sa att hon pratat med någon eller varit på nån föreläsning där han som pratade sa att tvillingar som föds mellan vecka 25-35 klarar sig oftast, men det är väldigt riskabelt när det gäller hjärnskador... Nu vill jag verkligen att de stannar till vecka 35 iallafall! (Även om det inte drabbar ialla givetvis)

I hlegen har iallafall svärmor och svärfar jobbat hårt här i huset så snart kan vi tapetsera vårt vardagsrum (jag kanske bör svatå), och i helgen ska golvet slipas där plus att det kommer hit en hantverkare och sätter upp kaklet i köket. Äntligen börjar det hela närma sig slutet! Ett par veckor till, sen så!

Nä, nu ska jag vila lite och sen ska vi på nån information på försäkringskassan, vilket jag verkligen behöver!

Ha det så bra och ta det lugnt nu så att sammandragningarna inte blir för svåra!!

• Pillan81

Jag är nu i v. 31, 30+3.

Vad nervöst när det börjar hända saker. Hoppas att det ser bättre ut på nästa kontroll. Nu MÅSTE du vila.

Härligt med svärmor i huset som hjälp. Jag skulle bara känna mig stressad av svärmor här hemma. Hon och jag kommer inte riktigt överens.

Vad skönt att nr 1 ligger med huvudet ner, man blir mycket lugnare då. Hoppas att den vill stanna i det läget.

Min läkare ville inte träffa mig mer eftersom tappen var så bra sist jag träffade henne (i v. 28), men jag ska prata med min bm eftersom jag börjat få så mycket sammandragningar nu.

På måndag är det dags för ul igen. Längtar enormt mycket till dess.

• Mollan E

Så konstigt att du inte får träffa din läkare mer... för det kan ju hända massor på några veckor. Sist jag var hos läkaren sa hon ju att allt var jättelugnt, lång och hård tapp, men nu var den ju tydligen inte hård längre (skrev fel i förra inlägget) utan mjuk... Det kan ju vara precis samma med dig eftersom du har så mycket sammandragningar.
    Jag har också en hel del sammandragningar nu så det känns helt klart att det börjar närma sig, även om jag hoppas att det är måmnga veckor kvar.

Ja, jag kan också bli stressad av svärmor i huset :) Inte alltid att vi kommer överens heller direkt, men det är ju hon och svärfar som äger huset så de är ju ytterst ansvariga för att det blir klart, så det är därför hon är här en hel del. Så skulle hon nog heller aldrig släppa kontrollen helt till oss heller :) Men det är helt klart skönt att ha någon som hjälper till här!

Var på f-kassans information igår och den gav en hel del. Jättebra att få veta alla konstiga regler som gäller osv. Vi pratade med en av dem som höll i det eftersåt och frågade om det var möjligt att överlåta pappadagarna och hon trodde att det skulle gå bra, men skulle kolla upp exakt hur vi ska gå till väga och sen ringa mig. Kändes bra!

Imorgon börjar föräldrakursen för vår del (den vanliga, har fortfarande inte hört något om tvillingkursen), vilket ska bli spännande!

• miniliten

hejhej igen tjejjer här inne. had eså gärna velat gå på tvillingkursen som väntade för oss men det hanns ju inte me ju....

vi mår bra allihopa.

jag åkte in med sammandragningar o öppen o väldigt påverkad livmodertapp, va på läkarkontroll pga av första dotterns prematurfödsel o blev direkt inlagd, had esen under veckan som gick väldigt ont oxå dom testad eallt från enkla medel och sen till slut att ge mej stora doser morfin rakt in i ryggraden...... inget kul kan jag lova, var helt slut efter den veckan med ständig värk o sugandet på lustgasen för att över huvud taget kunna tackla värken, alltså inte värkarna för dom lungna sej med stark medecin mot det.... så kallade gulddroppar.
    sen efter 1 1/2 vecka så sa dom att dom tyvärr inte had enått mer att ge mej som kunde hjälpa mot värken så det blev akutsnitt fö ratt få ut dom så jag ev kunde få slippa värken.

jag hann o få mina två sprutor med kortison så lungorna på knoddarna fick den lilla extra puschen som kunde ges för att dom skulel mogna...... o ut kom två friska bebbar. dom mådde br afrån början. dom låg i kuvös första veckorna och fixk lite extra hjälp att hålla lungorna uppe, kan lätt kollappsa. men med hjälp av c-papen så hålls dom uppe. dom ger en extra luftpusch när dom själva andas in luft. så dom har heeeela tiden andats själva. c-paperna ä nu borta o dom ligger i en vanlig balja efter att ha legat i värmesäng några dagar. nu håller dom värmen helt själva.....
    elias har hela tiden varit starkare än systern emmy. emmy har pulsfall som hon oftast tar sej upp ifrån själv utan att man behöver göra nått med henne men sen har hon då o då, inet ofta men då o då nån gång ett pulsfall som vi måste fram o peta på henne så hon kommer ihåg att andas igen.
    dett aberor troligtvis på omognad, att hon inte ä riktigt mogen alltså, så det kan bli bra imorgon men det kan även ta veckor än så länge.
     sugreflexen ä inte utvecklad, dom får suga napp så dom lär sej utveckla den, dom får inte öva o äta i flaska då min amning inet funka förrens dom når v 35, dom ä idag i v 33+2 så om ca 1 1/2 vecka får vi börja testa det. innan har dom int ekontroll över att andas, suga o svälja på en gång så då klarar dom inet av det hlet enkelt.

tiden på nea, avd 15 som vi ligger på nu ä inget rolig, men ett måste så vi kan få hem dom sen förr eller senare...... vi har ju inget familjeliv direkt, för att jag ska få träff afamiljen nått så äter vi på sjukhuset tillsammans i det gemensamma dagrummet som man har ihop med andra familjer som ligger på avd 15. turen har vi ju haft att linnea inte ä sjuk lr så för då får hon ju inte träffa lillasyster o lilllebror.

elias väger idag på sin tre veckorsdag 1700g o emmy straxt därunder på 1655g så upp går dom nu iaf, tog ett tag innan dom vände men nu går dom upp bra.

nehe måst egå vart långt o med en massa stav/slarvfel men det får ni ta ska upp till dom på sjukhuset igen nu ä ute på "permission" för ett tag.

lyck atill allihopa.

• Saralita

hej!

Jag inser att ni har kommit mkt mkt mkt längre i era graviditeter än vad jag har men jag skriver endå. Att en tom har fått sina små. Grattis Grattis!

JAg har lagom fått veta att jag väntar tvillingar, beräknade till 22:a mars så det är ett bra tag kvar.

Men eftersom vi bor lite utanför linköping hänger jag på endå.

JAg har en grabb på 3,5 och en dotter på 11 månader (fyller 1 12oktober). Så det lär bli definierat kaos när twinsen kommer eftersom jag är ensamstående.
    Så jag undrar,har nån av er barn sen innan?
    Hur har ni gjort med vagn, för min tjej kan visserligen gå men hon lär fortfarande vilja åka vagn då tvillingarna kommer. En trillingvagn känns lite väl mastigt eller?

Massor av kramar från Sara

• Mollan E

Saralita: Kul med en till!! Välkommen. Vilken vecka är du i nu? Har du fått gå på flera ultraljud och sådant ännu? Vet du om det är enäggs eller tvåäggs?

Jag har inga barn sedan tidigare så för oss blir det en vanlig tvillingvagn, men hur de andra löser det vet jag ej... Vi har beställt den nya modellen av EmmaLjungas Cangaroo Twin, men den levereras inte förrän i november så vi kanske står utan vagn ett tag i början om tvillingarna föds för tidigt...

Hur mår du annars? Illiamående och sådant? Hoppas att du mår bra iallafall och grattis till tvillingarna!!

• Pillan81

Välkommen Saralita Stort grattis till graviditeten.

Jag har en son som blev 2 i augusti så vi är lite beroende av att han måste få sitta i vagn ibland. Han går för det mesta, men jag kan tänka mig att det blir jobbigt i vinter.
    Vi köpte en Emmaljunga twin cerox city cross begagnad. Hittade den på blocket endast ett år gammal. I den finns det två mjukliftar så jag kan enkelt ta ur en mjuklift så att sonen får sitta. Har även köpt en bb bärsele så att en av tvillingarna få då bäras i den. Har köpt till en ståbräda också, men visst blir det en del praktiska problem.
    Förstår precis hur du känner med kaos. Har börjat fundera över allt nu, när det inte är så långt kvar, och undrar hur vi ska klara ut vardagen???

Miniliten: Vad kul att höra från dig och vad skönt att tvillingarna verkar må så pass bra som dom gör

• Saralita

Mollan:
    Jag är i v 12+4, ajg har fått gå på ett ul, eftersom livmoderna var mkt större än den borde vara om det hade varit en enligt min bm. Dessutom hade jag på känn att det var två.
    (jag kan tycka att det kanske hade räckt med en egentligen)

JAg mår primaballerina om man ser till graviditen, har med de andra två mått så illa att jag har haft svårt att stå. Men nu när det är två och man "ska" må mer illa så mår jag som en prinsessa, mystiskt.

JAg har funderingar på en philandteds vagn och sen sätta på en syskon sitts ovanpå liksom. Princessanfrida har en sån i still galleri vet jag.
    Eftersom jag inte är så stor själv så känns det som en smidig vagn nog är smart.

Jag vet inte heller hur det ska gå att klara vardagen sen, hjälp från fmailj och vänner kanske. Ja med tre blöjbarn lär jag ha att göra. hihi

Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?