hejhej igen tjejjer här inne. had eså gärna velat gå på tvillingkursen som väntade för oss men det hanns ju inte me ju....
vi mår bra allihopa.
jag åkte in med sammandragningar o öppen o väldigt påverkad livmodertapp, va på läkarkontroll pga av första dotterns prematurfödsel o blev direkt inlagd, had esen under veckan som gick väldigt ont oxå dom testad eallt från enkla medel och sen till slut att ge mej stora doser morfin rakt in i ryggraden...... inget kul kan jag lova, var helt slut efter den veckan med ständig värk o sugandet på lustgasen för att över huvud taget kunna tackla värken, alltså inte värkarna för dom lungna sej med stark medecin mot det.... så kallade gulddroppar.
sen efter 1 1/2 vecka så sa dom att dom tyvärr inte had enått mer att ge mej som kunde hjälpa mot värken så det blev akutsnitt fö ratt få ut dom så jag ev kunde få slippa värken.
jag hann o få mina två sprutor med kortison så lungorna på knoddarna fick den lilla extra puschen som kunde ges för att dom skulel mogna...... o ut kom två friska bebbar. dom mådde br afrån början. dom låg i kuvös första veckorna och fixk lite extra hjälp att hålla lungorna uppe, kan lätt kollappsa. men med hjälp av c-papen så hålls dom uppe. dom ger en extra luftpusch när dom själva andas in luft. så dom har heeeela tiden andats själva. c-paperna ä nu borta o dom ligger i en vanlig balja efter att ha legat i värmesäng några dagar. nu håller dom värmen helt själva.....
elias har hela tiden varit starkare än systern emmy. emmy har pulsfall som hon oftast tar sej upp ifrån själv utan att man behöver göra nått med henne men sen har hon då o då, inet ofta men då o då nån gång ett pulsfall som vi måste fram o peta på henne så hon kommer ihåg att andas igen.
dett aberor troligtvis på omognad, att hon inte ä riktigt mogen alltså, så det kan bli bra imorgon men det kan även ta veckor än så länge.
sugreflexen ä inte utvecklad, dom får suga napp så dom lär sej utveckla den, dom får inte öva o äta i flaska då min amning inet funka förrens dom når v 35, dom ä idag i v 33+2 så om ca 1 1/2 vecka får vi börja testa det. innan har dom int ekontroll över att andas, suga o svälja på en gång så då klarar dom inet av det hlet enkelt.
tiden på nea, avd 15 som vi ligger på nu ä inget rolig, men ett måste så vi kan få hem dom sen förr eller senare...... vi har ju inget familjeliv direkt, för att jag ska få träff afamiljen nått så äter vi på sjukhuset tillsammans i det gemensamma dagrummet som man har ihop med andra familjer som ligger på avd 15. turen har vi ju haft att linnea inte ä sjuk lr så för då får hon ju inte träffa lillasyster o lilllebror.
elias väger idag på sin tre veckorsdag 1700g o emmy straxt därunder på 1655g så upp går dom nu iaf, tog ett tag innan dom vände men nu går dom upp bra.
nehe måst egå vart långt o med en massa stav/slarvfel men det får ni ta ska upp till dom på sjukhuset igen nu ä ute på "permission" för ett tag.
lyck atill allihopa.