• Pillan81

Tvillinggravida i Linköping?

Hej, hej!

Jag väntar tvillingar (tvåäggs) med bf den 17 november. Jag är alltså nu i vecka 20.

Undrar om det finns några fler tvillinggravida här i Linköping?
    Skulle vara kul att lära känna andra i samma situation och kanske ta en fika någon gång .

• Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?
  • Saralita

JAg glömde, har ingen aning om de är en- eller tvåäggs. Men jag har drömt om en pojk- och en flickbebis. JAg brukar drömma sanndrömmar när jag är gravid, har gjort det de andra två graviditeterna så jag tror nog att det är en pojk och en flicka.

Ni andra då vet ni om de är en eller tvåäggs?

Miniliten:
    Grattis till dina, förstår att det är en enorm press,s tress osv att ligga på neo. Skönt att de verkar må bra.

• Pillan81

Saralita: Var inne på din press igår och måste börja med att beklaga. Förstår att det hänt din man något hemskt. Tårarna kom när jag läste. *kramar om*
    Var någonstans bor ni?

Vi väntar tvåäggs och det är en flicka och en pojke. Ska på tillväxtul idag så det är både spännande och nervöst.

• Saralita

Pillan: Tack, det värmer!
    HAn omkom i en onödig bilolycka, en lastbil kom över på fel sida av vägen
    vi bor i utkanten av ljungsbro.

• Pillan81
    Idag har vi varit på tillväxtul. Båda barnen är nu normalstora för åldern och nästan lika stora vilket tydligen är ganska ovanligt.
    Tjejan som är nr 1 ligger fortfarande i säte  med huvudet strax under vänster revben. Hon ligger tydligen väldigt långt ner.
    Grabben ligger med huvudet ner och rumpan precis under höger revben.
    Tjejen väger nu 1872 g och grabben 1751 g.
    Som det verkar nu är chansen minimal att tjejan vänder på sig så just nu lutar det åt snitt och här görs snittet i v. 37 när man väntar tvillingar. Det är ju om 5 veckorFörvånad. Det är snart ju!!!!!!
    Saralita: Usch vad otäckt. Vad skönt ändå att du har barnen nu.
    Ljungsbro är jag uppvuxen i, vi bodde i Brunnby.
  • Saralita

pillan:
    ååh härligt med t-ul!
    Skönt att de är normalstora, men trist att tjejen inte fattat att hon ska ha huvudet ned och fötterna upp.
    JA det är ju toksnart hihi

Ja det är skönt att ha barnen, de är guld värda fast vissa dagar så känns det som om de är alldeles för små för att se sin mamma gråta så mkt som jag gör.

• miniliten

hejhej tjejjer kul o läsa att ni har era knoddar kvar i magen o att dom växer o frodas som dom ska... härligt.

finsn lite snabb info om vad som sker hos/med oss under pressen o lite nya bilder i galleriet.... välkomna in o kolla.

kramkram på er.

pillan 81: som mina då, det var tjejjen alltså emmy som inet fattade att hon skulle korka ner sej med huvudet först o inte rumpan, hoppas att det sker ett litet mirakel så hon vänder sej snart..... men annars så går det bra ändå, snitt ä inte så hemskt, går bra ska du se.

• Pillan81

Miniliten: egentligen är det inte själva snittet som är jobbigt utan mer att man måste åka till Norrköping. Skitsak i sammanhanget, men det känns som om man tappar all kontroll.
    Nu måste jag in och kika i din press

Idag var det bm besök och allt var bra där också.
    Hjärtljud: F: 140 slag/min
                  p: 145 slag/min
    Sf: 36 cm
    Hb: 119
    Blodsocker: 4,2
    Blodtryck: 140/70

• miniliten

pillan 81: men du ä det just att du känner att du tappar kontrollen föra tt du inte känner till stället lr ä det nått annat, för annars kan du ju prata med din bm, vet att man kan få åka dit o kolla in stället innan man blir tvungen o åka dit för o snittas...... kan kansk ekännas skönt o vet hur man åker o vart man hamnar o allt.

• Pillan81

miniliten: Ska prata med bm vid nästa ul då det avgörs om det blir snitt. Vet inte äns var sjukan i Norrköping ligger. Får väl hoppas på att det sätter igång lite tidigare så dom måste snitta här istället

Mollan: Hur är det? Länge sedan vi hörde ifrån dig. Hoppas att allt är bra med er.

• Mollan E

Hej på er alla!

Ja, det var ett tag sen, var i Lund på sjukan på årskontroll nu i början av veckan.

Så kul att höra att ditt ul var bra Pillan81! De är ju verkligen stora nu om man tänker på hur mycket minilitens vägde när de föddes. Måste vara skönt att veta att de växer och mår bra.
    Synd att tjejen fortfarande ligger fel, men du klarar ju ett snitt galant säkert! Men det börjar som sagt närma sig nu. Själv är jag jättespänd över vad läkaren ska säga nästa fredan när vi ska dit eftersom hon tyckte att det hänt ganska mycket sist jag var där.
    Magen har börjat sjunka en hel del nu, vet ej om det är ett tecken?

Men, föräldrakursen har dragit igång och nästa vecka är det tvillingkurs och besök på förlossningen och läkarbesök. Veckan efter det är nästa ultraljud. Tycker att det är skönt att ha lite saker att ägna sig åt och inte bara gå hemma, även om jag ska vila mycket nu.

Har äntligen hittat de sängarna vi ville ha till bebisarna, fick åka till Jönköping och köpa dem. Så, nu ska vi köpa babyskyd till bilen och kanske blir det en sista resa till Ullared innan veckan är slut om jag orkar. Glömde köpa en del saker sist vi var där.

Hoppas allt är bra med er!

• Pillan81

Mollan: Vad skönt att allt är bra med er.
    Vad är det för sängar som du har hittat?

Vad tyckte du om föräldrautbildningen?

Ha en bra dag tjejer

• Mollan E

sängarna är IKEAs vanliga vita som heter Gulliver. Egentligen inget märkvärdigt, mne vi ville ha vita sängar utan "krusiduller" som man kan ta av ena långsidan på så att de går att använda länge, och ett rimligt pris då det behövs två... Så, när vi väl bestämt oss för Gulliver och tyckte den var perfekt så var den ju slut i hela sverige. Har jagat som en galning och skickat släktingar att leta, men nu fick vi iallafall tag i dem :)

Föräldrautbilningen var helt ok. Första gånbgen vet jag ej om jag lärde mig nått nytt direkt, men det var kul att få prata med andra blivande föräldrar, fick riktigt bra kontakt med ett par vilket är kul. Andra gången handlade kursen om förlossningen, och jag tycker att det var intressant. Som tur var kunde min man följa med den gången, så det känns bra att veta att vi "kan lika mycket" när det väl är dags. Vi fick reda på olika sorters smärtlindring och så fick vi se en film som var bra. Nästa gång är det dags att prata om amning och annat som händer efter att man kommit hem.
    Tvillingkursen börjar på måndag!

Nu har vi också fixat babyskydd till bilen, men de ligger kvar på babyproffsen så att vi slipper ha dem liggandes hemma. Tar en del plats också i renoveringen. Vi bestämde oss för två Acta Graco i en brun färg. Skulle först köpt en billigare, typ utgången färg, men båda blev så himla förtjusta i de bruna nya så det blev dem. Får se om vi ångrar oss när vi ska lösa ut dem och vagnen när det är dags :)

Idag har jag varit supertung i nedre delen av magen. Känns som att bebisarna ska trilla ut när jag står upp. Har du kännt nått liknande Pillan81? Du är ju ändå längre kommen än mig.
    Så, eftersom jag inte kunnat stå upp har jag ägnat dagen åt att sy en vagga att hänga i taket. Har köpt en gammal korg, typ en sån man hade till tvätt förr, och har nu sytt ett innanmäte till den så att det ska bli en mjuk yta. Ska lägga nån sorts vadderingen mellan korgen och innanmätet också så att det blir riktigt mysigt. Sen ska korgen hängas upp i taket!

Hoppas det är bra med er!

Pillan81: hur går det med planeringen av kejsarsnitt?

• Pillan81

Mollan: Har känt att det trycker neråt mest hela tiden, men det beror nog på att tjejan ligger så pass långt ner. Både bm och läkare har konstaterat det. Ibland känns det som om det ska komma ut en fot där nere när hon är som mest aktiv.
    Om det blir snitt får jag reda på vid nästa ul den 1/10. Om nr 1 inte vänder sig så kommer det att bli snitt och då kommer vi få prata med en förlossningsläkare och remiss kommer att skickas till Norrköping. Just nu är vi helt inställda på att det kommer bli snitt.
    Aha, då är det samma sängar som vi har. Hade en till Filip när han var mindre och vi var helnöjda med den så det blev att komplettera med en till. Köpte även till vyssan lull tassar vilket jag tror kommer vara till stor nytta.
    Vi köpte de Akta Graco i den utgående färgen (röd/grå), men är nöjd med dem.
    Vaggan låter helmysig. Vad duktig du är!!!

Har du börjat läcka råmjölk ännu? Upptäckte häromdagen att det läckt, men blev väl inte så förvånad egentligen. Känns som om brösten är sprängfyllda nu, upplevde inte det i förra graviditeten.

Undrar också om slemproppen börjat lossna....

Har fått sega genomskilniga flytningar med små, små blodstrimmor i (ursäkta beskrivningen). Hade aldrig så sist så jag vet inte riktigt vad det är.

• Mollan E

Pillan81: Har funderat på om trycket neråt beror på att den ena fixerar sig kanske och har glidit längre ner under dagen. Den borde ligga ganska långt ner redan eftersom läkaren senast kunde känna huvudet med fingrarana... Men det känns som sagt som om något ska trilla ur, och sammandragningarna är många. Men, men, hoppas att det inte betyder något ännu.

Hoppas atttjejen vänder sig, men annars är det säkert helt ok med ett snitt också, du har ju iallafall fått uppleva hur en "vanlig" förlossning är redan en gång, annars tror jag att man blir mer snopen (som jag skulle bli). Det är bra att det är i Norrköping för min läkare berättade att de är mycket bättre där när det gäller efteråt hur man får träffa barnet osv. Du får sjjälv vara med på ett annat sätt där än i Linköping tydligen (kommer inte riktigt ihåg vad hon sa om det..)

Ja, råmjölk antar jag att det är jag läcker ..? : Nått kommer det iallfall under natten ibland, men det är inte så mycket. Men det borde väl bara batyda att allt funkar som det ska?

Vad bra att ni varit nöjda med sängen! Svårt att veta vad man trivs med när det är ens första barn, men vi tyckte att de var både fina och smarta och prisvärda! Har köpt madrass, täcken, lakan och spjälskydd på Ullared så nu har vi allt till sängarna.
    Vill tillbaka en sväng till till Ullared för det är verkligen en prisskillnad som heter duga! Exempelvis köpte vi jättefina tjocka åkpåsar till vagnarna för 149:- och ett set med lakan för 80:-, vad pengar vi sparade insåg vi när vi kollade priserna på babyproffsen :)
    Jag tyckte bara att vi handlade nödvändiga saker, inte en massa saker som man kanske inte kommer att använda typ badtermometer och sånt, men ändå kostade det 5000:-, det skulle minst bli det dubbla på babyproffsen eller liknande affär.
    Det jag vill ner och köpa nu är en badbalja med ben, babysitters (180:-!) , lakan till vaggan och lite sånt, men det var ingen som kunde följa med nu till helgen så det blir inte av. Förhoppningsvis ska vi dit nästa fredag efter läkarbesöket, för vi ska ändå ner till Skåne på dop. Senare än så vågar jag inte åka för det känns lite riskabelt trots allt. Får vl också se lite vad läkaren säger på fredag innan vi bestämmer nått.

Kul att ni också köpte Acta Graco! Den grå/röda tror jag att vi missade helt, men den låter verkligen jättefin! Passar ju både till pojke och flicka. När vi var inne så var det bara den bruna och en som de sålde ut för 1500:- som var i nån grön ganska glansig färg, så det blev den bruna.

Jag har ingen aning om hur det där med slemproppen ska se ut, men om det är den så betyder väl det att det verkligen är något på gång?! Är det inte lite samma sak som om vattnet skulle gå, eller kan man gå länge efter att proppen gått innan det blir nått?
    Vad händer om förlossningen startar av sig själv om det är sagt att det ska bli kejsarsnitt? Får du då då göra ett akut snitt eller hur blir det?

Vad är förresten vyssan lull tassar?! Är det också nått från IKEA?

• Pillan81

Visst kan det bero på att bebisen fixerar sig. Hos förstföderskor brukar fixeringen ske ganska tidigt.
    Det här med slemmisen så tror jag att den kan lossna låååångt innan förlossningen. Med Filip lossnade den samma morgon som värkarna kom igång, men då var det så mycket mer. Om förlossningen skulle komma igång nu så antar jag att det blir akut snitt i Linköping istället, men jag tror inte att det kommer igång tidigare ändå.

Visst är Ullared toppen. Älskar att åka dit. Vi var ju där i sommras och inhandlade en hel del. Vi brukar alltid åka till jul också för att köpa julklappar, men det blir nog inget i år.

Lite tips på onödiga saker:

Badtermometer: Mycket lättare att känna med ens egen armbåge istället.

Badbalja: Köp istället en badhjälp att ha i badkaret (om ni har något). Så mycket enklare och man har båda händerna fria.

Kommer säkert på mer sen, men jag vet bara vad mycket onödigt vi köpte till Filip som man trodde att man skulle använda, men så var det inte.

Vi köpte våra Akta Graco på babyproffsen i Norrköping och då sålde de ut dom för 995:- vilket vi tyckte var ett kanonbra pris.
    Vyssan lull tassar sätter man under benen på spjälsängarna och det gör så att man kan gunga/vagga sängen. Med Filip hade vi vagnen inne och vagnade honom mycket på dagarna när det var dags att sova, men nu har vi inte möjlighet att ta in vagnen så då tror jag att tassarna kommer till bra användning.

• Mollan E

vi får hoppas att det tar ett tag till för dig innan d små vill ut, det finns ju ingen bättre kuvös en mammans mage :)

Ja, det är faktiskt riktigt kul att åka till Ullared. Jag hatar annars allt vad reor och trängsel innebär, men efter tjat från en kompis följde jag med till Ullared (trodde bara tanter åkte dit och köpte schampo och tvättmedel...) och efter det är jag frälst ;)

Vi har tyvärr inget badkar, men en massagedusch som har en hög kant nertill vilket gör att man kan ha som ett litet badkar i duschen om man vill. Sist vi var på Ullared köpte vi nån sorts stol att sätta i badkar, kanske är det en sån du menar? Min man tyckte iallafall att det var så tufft så han ville tvunget köpa en. Annars såg vi sist vi var där en badbalja med ett stativ till så att man kan stå upp och bada barnen, vilket jag tycker verkar bekvämt... Men vi köpte ingen då för tanken var att vi skulle sätta in ett riktigt badkar i vårt badrum, men nu har vi bestämt oss för att inte göra det (vill hellre få plats med tvättmaskinen där) så nu behöver vi ju en badbalja iallafall...

Vi har inte varit på babyproffsen i Norrköping och tittat på bilstol, men det skulle vi kanske gjort... Den lät ju väldigt prisvärd! Grattis till er :)

Vyssan lull tassarna låter verkligen toppen. Vart köpte ni dem?

Idag ska jag på vår första tvillingkurs, tyvärr kan inte min man följa med för han har en tenta just den tiden och det går ju inte att missa. Får väl sitta och anteckna lite och berätta för honom sen, fast det blir ju inte riktigt samma sak.. Men, men, det ska bli kul iallafall och se vad de säger. Längtar dock mest till nästa läkarbesök på fredag för att dels få veta om tappen blivit ännu mjukare och dels få höra hjärtljuden. Har inte känns bebisarna sparka något på hela morgonen, och då blir jag jätteorolig. Var dum och läste någons förlossningsberättelse här på FL, och den som skrivit den hade bara rubriken "min förlossningsberättelse" så jag började läsa. Det visade sig dock att barnet var dött... Efter att ha läst den berättalsen kan jag inte riktigt slappna av, tänkte ju att det skulle vara i princip riskfritt nu på slutet. Kan tycka att det var lite dumt av henne som skrev att inte ange i rubriken vad det handlade om, är nog fler än jag som blivit uppskrämda..

Imorgon är det besök på förlossningen, ska också bli spännande, och på torsdag är det sista föräldragruppen, och på fredag är det läkaren (och förhoppningsvis Ullared om vi hinner) så jag har lite olika saker att se fram emot i veckan!

Hoppas att allt är bra med dig!

Svar på tråden Tvillinggravida i Linköping?