• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • SysterHedvig

Ms Marriot - en till bara - du söker väl till andra skolor än KI? Jag har hört otäcka rykten om att platserna på PIL skänks till de med fina efternamn eller de som volontärarbetat under svåra förhållanden i afrikas djungler

• Ms Marriot

Jag söker på alla ställen. "Fint" namn har jag inte, men jag har ju faktiskt arbetat som volontär. visserligen inte i afrikas, utan på landsbygden i Frankrike, med utsatta barn och ungdomar från förorterna till Lyon. Fan vad GOD jag är

Så om jag byter namn till typ von Gyllenstierna så borde saken vara biff

• white cheese

Kalinka:
    Ja, visst är jag fantastisk...

Hedvig & Ms Marriot:
    Kan man fortfarande välja vilken studieort man vill ha? Var det inte det som dom gastade en massa om att man inte kan längre - att man söker till läkarlinjen, och hamnar där det råkar finnas plats, om det så är Lund eller Umeå...
    Eller tycker jag synd om alla nya läkarstudenter helt i onödan?

• white cheese

Tycker det verkar lite jobbigt med såna dära jourer... Tror ni man måste göra såna? Läkare kan väl bara jobba några timmar mitt på dagen, och sen glassa hemåt medan solen fortfarande skiner, och låta sjuksköterskorna stanna kvar och göra jobbet?
    Annars får jag nog ta mig en omtanke på det här karriärvalet...

• Kalinka

white cheese skrev 2007-07-11 13:48:31 följande:

Tycker det verkar lite jobbigt med såna dära jourer... Tror ni man måste göra såna? Läkare kan väl bara jobba några timmar mitt på dagen, och sen glassa hemåt medan solen fortfarande skiner, och låta sjuksköterskorna stanna kvar och göra jobbet? Annars får jag nog ta mig en omtanke på det här karriärvalet...
    Eller hur? 10-15 kan jag tänka mig att jobba, men bara när det är dåligt väder. När solen skiner ska man vara ledig hela dagen!

Jag är jättetrött nu. Har haft tre stycken 17-08 beredskap i hemmet på en dryg vecka. Det är för många. Jag ligger och oroar mig för att de ska ringa, och sover inte så bra ens när de inte ringer. Det blir nog bättre när man kan jobbet bättre, men nu är det så ovant allting, så OM de ringer blir jag nervös över att inte kunna svara på frågan direkt.
  • Kalinka

Ms Marriot skrev 2007-07-11 08:45:04 följande:

javisst. Jag ska försöka då. Försöker trösta mig med att jag trots allt har kommit ett litet steg på vägen. Ska göra hp nu i höst igen, söka PIL på KI, och sen söka som vanligt till våren också. Men det känns så tråååååkigt. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Kanske träna på massa iq-test så jag klarar det som de har på KI. Just nu känner jag mig varken smart eller empatisk eller någonting. Och varför vill jag bli läkare???? Tycker ju bara att det verkar roligt och intressant, men jag vet ju inte.
    Hjärnkirurgi kanske? Anmäla sig som försökskanin för intelligensökande experiment? Nej skämt åsido, vad tråkigt att du inte kom in.
  • Auris

Kalinka: Ja visst är det jobbigt med jourer. Jag sover också dåligt när jag har jour och har man för många jourer så smittar det av sig och man ligger och väntar på att sökaren ska pipa även när man inte är jour. Tre jourer på en vecka låter tufft. Nu i sommar har vi lyckats lägga jourshemat så att ingen ska ha mer än två jourer på en vecka. Personligen tycker jag även två jourer samma vecka är mycket.

• Kalinka

white cheese skrev 2007-07-11 13:46:46 följande:

Kalinka: Ja, visst är jag fantastisk... Hedvig & Ms Marriot:Kan man fortfarande välja vilken studieort man vill ha? Var det inte det som dom gastade en massa om att man inte kan längre - att man söker till läkarlinjen, och hamnar där det råkar finnas plats, om det så är Lund eller Umeå... Eller tycker jag synd om alla nya läkarstudenter helt i onödan?
    Jag tror faktiskt att de ändrat tillbaka det, men jag är inte säker.
  • Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-07-11 16:18:41 följande:
    Kalinka: Ja visst är det jobbigt med jourer. Jag sover också dåligt när jag har jour och har man för många jourer så smittar det av sig och man ligger och väntar på att sökaren ska pipa även när man inte är jour. Tre jourer på en vecka låter tufft. Nu i sommar har vi lyckats lägga jourshemat så att ingen ska ha mer än två jourer på en vecka. Personligen tycker jag även två jourer samma vecka är mycket.
    Tre jourer är för mycket. Jag känner mig helt slut i huvudet. Inte blir det det bättre av att psyk är ganska jobbigt som det är. Med alla patienter som mår dåligt och har varit med om allsköns saker.

Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men vad jag ska njuta av att vara "bara" kandis till hösten!
  • Jalapeno
    SysterHedvig skrev 2007-07-11 09:04:11 följande:
    Ms Marriot - en till bara - du söker väl till andra skolor än KI? Jag har hört otäcka rykten om att platserna på PIL skänks till de med fina efternamn eller de som volontärarbetat under svåra förhållanden i afrikas djungler
    jajamensan
    roade mej med att gissa under första terminen vilka det var som kommit in på PIL. Blev rätt bra på det till slut. I stort sett alla var kvinnor. De hade sysslat med annat ca 2-4 år efter gymnasiet. De hade läst gärna ssk, sjg, friskvård eller språk OCH de hade verkligen jobbat som voluntärer.

Ms Marriot: kör stenhårt på voluntärsnacket!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3