• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • white cheese
    Kalinka skrev 2007-07-11 16:34:02 följande:
    Jag tror faktiskt att de ändrat tillbaka det, men jag är inte säker.
    Det låter ju bra i så fall... För det verkar ju helt ovettigt att man ska behöva flaxa tvärs över landet, och för vadå? Det är ju inte så att platserna gapar tomma nånstans direkt...
  • KickStart
    Tyras föräldrar skrev 2007-07-12 23:28:15 följande:
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1...trodde att den här mannen hade horn i pannan, men jag har träffat honom och han var trevlig och verkade påläst. Häpp. Men han måste ha ett antal skruvar lösa....
    Det är nog mer än en skruv som skramlar där. Vi får helt enkelt rulla honom i filmjölk
    Skämt å sido han måste helt klart arbeta på sina "bed-side-manors". Fruktansvärt sätt att bemöta patienter på
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Jalapeno

filmjölk it is. invärtes och utvärtes
    han träffar iofs de mest krävande patienter man kan tänka sig eftersom han gör utredningar åt försäkringskassan. Kvinnan i artikeln var 43 år gammal och hävdar arbetsskada- det ska mycket till innan 43åringar får förtidspension med tillägg för arbetsskada för just ryggen.

• Kalinka

Kan man inte få en varning/erinran pga olämpligt beteende mot patienterna? Kan man bara få det om man gör något fel medicinskt? I så fall kanske man skulle sluta vara trevlig och empatisk? För det är väl bara för att man är rädd för att bli anmäld som man försöker göra rätt?

• Filuria

hej! äntligen har jag hittat en tråd för mig! hoppas jag får vara med och diskutera lite. jag är AT-läkare, mammaledig med en vildbasare till 7,5 månaders bustjej och funderar i stillhet på vad 17 jag ska göra med mitt liv sedan. så det vore himlans 3vligt att snacka lite med andra likasinnade jobbmässigt. har 5 månader distriktsplacering kvar och en AT-tenta (ångesten kommer bara jag tänker på den).

intressant artikel, undrar hur skruvad den är egentligen, vem som var galnast, patienten, läkaren eller aftonbladet?... fast skulle verkligen inte vilja vara försäkringsläkare, det verkar urjobbigt och man blir nog väldigt luttrad och kanske personlighetsstörd själv, om man nu inte redan är det

tror oxå volontärarbete kan slå högt i den hemliga godhetskodexen. har själv ett son-namn så jag hade väl aldrig kommit in, tur att jag är klar. ifos har jag stått i samma toalettkö på statoil i jönköping som prins carl philip! kanske något jag kunde nämnt om jag skulle söka mig någonstans posh. till er som undrar :ja - han spolade

• Ms Marriot

Filuria- spolade, ja, men tvättade han händerna???

White cheese- tyck aldrig synd om läkarstudenter, de är j ulyckliga satar som kommit in Närå, skoja bara, men som tur är så får man välja studieort. Men om man bara söker till flera orter ökar ju chansen att man kommer in på något ställer överhuvudtaget.

Kalinka- hjärnkirurgi låter lite väl drastiskt, men om jag fick några sockerpiller som de sa jag skulle bli jättesmart av, ja då kanske.

• Ms Marriot

Tyras...: Tack för tipsen. jag stämmer ju in rätt bra på den där bilden.

• KickStart
    Tyras föräldrar skrev 2007-07-13 00:21:13 följande:
    filmjölk it is. invärtes och utvärtes han träffar iofs de mest krävande patienter man kan tänka sig eftersom han gör utredningar åt försäkringskassan. Kvinnan i artikeln var 43 år gammal och hävdar arbetsskada- det ska mycket till innan 43åringar får förtidspension med tillägg för arbetsskada för just ryggen.
    Det är enormt svårt att få igenom en ryggskada som arbetskada. En väninna till mig jobbade på akuten och hade det körigt- som vanligt.
    Hon skulle hjälpa till att flytta en patient till en annan säng och de lyfte och allt gick bra patienten hamnade där den skulle men min väninna halkade så illa p.g.a. en blöt fläck- av okänd karaktär- och knyckte till rygg och bröstrygg.
    Inte mer med det annat än att dagen efter- detta skedde på natten- så hade hon så ont att hon inte kunde röra sig.
    Efter många om och men och diverse undersökningar visade det sig att hon fått fyra! diskbråck i bröstryggen.
    Idag är hon sjukskriven och har varit det länge. Hon har känselbortfall i armar och värk konstant.
    Hon kommer att bli förtidspensionär men hon får det inte klassat som arbetskada. Eftersom att det inte går att bevisa att skadan skedde just då.
    Så det är svårt.
    Hon har dessutom opererats i ett försök att frilägga de nerver som sitter så illa i kläm men det vill sig inte- och den senaste operationen fick skinläggas då man upptäckte att nerven vuxit in i ärrvävnaden och att det då endast fanns 10% chans att hon inte skulle bli sämre.
    Så det enda som återstår för hennes del är medicinering med Lyrica och Tradolan.
  • KickStart

stavar som en kratta-sorry.
    Skrinläggas inte skinnläggas

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3