• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • mammelimam

AnnLee: Vi har bf 29 sept, alltså v 39, men skulle gärna få hem sängen tidigare än v 36. Så man hinner sy grejer till sängen också! Passar det bra med höjden också, Sniglar har två höjdlägen väl? Har du lust o tid att mäta vilken höjd ni fäste den "extra" långsidan på under sängen vore det supersnällt ..!? Annars kan man kanske sätta en bräda upptill där man tagit bort långsidan -så att man får en ram upptill, men inga ribbor på en långsida..?

• Ann Lee

septembermamma - jag har svarat i din gästbok! Jag är så dålig på att förklara men tror det mesta klarnar när du får se lite foton!

• mammelimam
    Ann Lee skrev 2007-07-24 14:21:12 följande:
    septembermamma - jag har svarat i din gästbok! Jag är så dålig på att förklara men tror det mesta klarnar när du får se lite foton!
    Tack! Va snällt
  • Catis

Vi har en Hensvik från Ikea och har gjort likadant. Dvs. tagit bort ena långsidan i det högsta läget. Passade som tur var våran säng höjd perfekt. Vi chansade utan att mäta!

• Annamus

Men ni som har tagit bort då ena långsidan, hur får ni sängen att stanna kvar mot eran säng så att bäbisen inte faller mellan? Finns det någon annordning eller knyter ni fast med snöre eller vad?

• Fantaci

TS: om du kan baserna i virkning så kan du garanterat göra en mössa. Först gör du luftmaskor så långt att det går runt ett bebis huvud. Jag kommer inte ihåg hur många luftmaskor jag gjorde men jag chansade på att bebbens huvud är så stort som ajg gjort. Sen sätter du ihop första luftmaskan med sista och fortsätter som en spiral upp.
    Gör kanske 15-20 rader vanligt sen efter det börjar ta in mössan(den är ju inte helt rak sen helt plötsligt platt uppe på). Då virkar du kanske 2 vanliga och sen hoppar över en. Så tar du in den mer och mer ju längre upp på huvudet du kommer. KLAR!!!

Det går att göra en skärm också, säg till om du vill veta hur man gör så förklarar jag gärna.

• Fantaci

ska lägga in en bild i galleriet på min första mössa till bebisen.

• skogsmor

rolig tråd. är ännu inte gravid men jag älskar att pyssla o man kan ju alltid börja sy innan, kul presenter man kan göra oxå istället för att köpa.

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?