• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Sandrakim

Jag tänkte också sy ett lapptäcke(eller två för jag ska bli faster också! ) som man först kan ha att vira in bebisen i och sen kan man ha det på golvet. Sen måste jag varna lite för att färga kläder själv. Som utblidad textilare så vet jag att vissa färger kan vara farliga en tid efter att man har färgat, men väntar man tex ett par månader så brukar det farliga "avdunsta". Detta gäller i och för sig inte färger man kan köpa i vanliga affärer utan färger som tex hantverkare kan köpa i partihandel och som färgar betydligt effektivare än tex Dylon knapparna.

En kul grej som jag sett är en mobil med figurer som hänger ur bebins perspektiv. Alltså det blir upp och ner för oss. det behöver inte vara krångligt. Hård kartong i flera färger och några blompinnar. Eller små mjukisdjur. Eller...

• Disan

Min kära svärmor skall sy sovpåsar till vår bebis! Det är ju ganska dyrt att köpa sådana, men de är väldans välkomna och omtyckta av bebisar. Syr man själv få rman ju välja tyg också, det är ju ett stort plus! Svärmor har köpt en body i omlottmodell som hon skall ha som mall, sedan förlänger hon den bara och sätter en dragsko nedtill, och vips: Ett stycke prima åkpåse!!!

• Fru Gustavsson

när jag köpte nytt spjälskydd fick jag två över, som var för fina för att slängas. Jag sydde dels en förvaringsficka att hänga på sidan av spjälsängen (3 fickor för bok, nappar, etc)- perfekt att knyta fast med snörena, dels en blöjbehållare, fyrasidig, ganska hög, rektangulär, med lock (också i spjälskyddstyget). Spjälskydd är himla tacksamma och lättarbetade, de är stabila och snörena kan användas till mycket

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • vilda83

jag betsade en begangnad spjälis igår.. nu matchar den vårt sovrum..=) bara en oljning  kvar sen är den klar!
    h
    ar gjort om en mobil, hängt dit raggar tärningar ist för trötta mjukisdjur.. sitter även en elvis logga där det satt en bild på en bondgård, på själva dosan.. och förhoppningsvis kommer bebisen gilla sin rock o roll mobil lika mycke som den hade gillat en bondgårdsmobil..=) plus att mamma o pappa gillar den!

skall sy ett överdrag till en beg. babysitter.. blekta sköldpaddor skall ersättas med likadant tyg som våra soffkuddar.. tror det blir kalasbra.. har haft ett jättebråk med min symaskin dock, men svärmor får hjälpa mig på traven..

skötbord kommer vi få ett, som är egenhändigt tillverkat av min galna vän sofias morfar(?) som man lägger dikt an på tvättmaskinen.. o sen är det bara att lägga ett underlägg (kamouflagefärgat från babyproffsen..)på o ha blöjbytarrejs!!

Sandra + Mattias = Lycka
  • Ann Lee

Jag har sytt lakan till bebisen av ett tyg som min mamma sparat sedan jag var liten. Det är ju lite retro och blev fint. Tyvärr är jag inte så duktig på mer avancerade grejer men har precis som Nona75 använt ett gammalt spjälskydd för att sy ihop en anordning så att man kan hänga lite grejer utanför spjälsängen.

Vi har även köpt en IKEA-spjälsäng som vi tagit bort en långsida på så att bebben kan samsova med oss. Långsidan fäste vi sedan under botten för att sängen skulle bli mer stabil och fick en hylla som förvaringsutrymme på köpet.

Jag tycker att det verkar jättemysigt att göra lite grejer själv till bebben och funderar på att måla en trälåda att samla minnen i. Den kan man ju pynta med lite lämpligt och kanske limma fast ett litet gossedjur på locket. Sen kan man ju måla barnets namn och födelsedatum på den.

I USA verkar det vara vanligare att man pysslar själv, har hittat flera bra länkar i ämnet. Om ni skriver baby crafts i google och kanske även lägger till free får ni en massa träffar.
    Här kommer iaf en länk: www.allcrafts.net/baby.htm

Listan med tips och instruktioner är lång, man ska bara orka klicka runt och titta

• firelment

Suverän tråd!
    Jag sydde en egen mjukistråd till bebben att ha över vagnen, om ni förstår vad jag menar.. Alltså, istället för de färdiga (ofta skitdyra..) figurer på snöre att fästa i suffleten sydde jag små mjukis"grejer" i olika färg och satte på snöre, min bebbe blev överlycklig, bara det är fina färger så!!
    Gör min egen första-året bok med bilder pyssel och knåp till bebben. Lite som en scrap bok men inte så avancerat, foto på första skrattet, ett fotavtryck, ett släktträd etc, jättekul och billigare än att köpa en färdig bok för ca 350kr..!

• nbv

bra tråd

det här tänkte jag att jag skulle prova, en tröja till bebisen:
    http://web.comhem.se/~u58707754/

tänkte försöka mig på det här nestet om tid finns:
    http://home.online.no/~sal-ha/Treany/BabyNestBesk.htm

så SKA jag sy spjälskydd så det blir som jag vill ha det. letar tyg men är nog lite för kräsen

tänker sy en mini-moopy bunny också men det känns inte som om det MÅSTE ske innan bebisen kommer. dock hittar jag inte längre mönstret...

• nbv

jo, hittade mönstret precis om någon vill sy en mini-moopy

har även mönster till en kimono (omlott-tröja) och små innetofflor om ni vill ha.

• Fenneka

För mitt första barn sydde jag en upplevelse filt. En vadderad filt med olika tyger och grejer fastsydda ovanpå. Min dotter älskade den. Det fanns tygbitar av låtsas-kohud, låtsas-katthår, nalle-ull, en plastnyckel babyleksak, bitring, stor trådrulle och så vidare. De mjuka grejorna direkt på filten, och då hårda grejorna som "fransar" runt filten så hon inte skulle ligga på dem utan enbart sträcka sig till dem. Då den var vadderad var den ju lämplig som underlägg på golvet även mitt i vintern.

• HLM

Hur syr man ett spjälskydd? Skulle jag också vilja göra, men har ingen annnning om hur man gör. Någon som har en beskrivning eller kan förklara?

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?