• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • HLM

Hur syr man ett spjälskydd? Skulle jag också vilja göra, men har ingen annnning om hur man gör. Någon som har en beskrivning eller kan förklara?

• Mamma till tre kottar
    HLM skrev 2007-07-24 08:54:32 följande:
    Hur syr man ett spjälskydd? Skulle jag också vilja göra, men har ingen annnning om hur man gör. Någon som har en beskrivning eller kan förklara?
    Jag mätte bara upp spjälsängen. Sydde en stor rektangel, med flera olika tyger (för bebisarnas upplevelse). Vadd i mitten och så trådar att knyta fast i spjälorna.
  • Mamma till tre kottar

En sak som jag TÄNK flera gånger, men aldrig gjort är att sy tygblöjorna själv. Det finns gott om beskrivningar på nätet hur man gör.

• Annamus

Ojjoj så mycket bra tips jag har fått! Min hjärna kretsar bara kring det hära nu! Jag sydde klart madrassöverdraget till spjälsängen igår och täcket och det ser hyfsat ut. Men påslakanet jag ska sy sängkläder av är i gubbens bil så jag får vänta med det tills han kommer hem.

• Fantaci

Jag virkar mössor till min bebbe. Nu tänkte jag matcha med ett par vantar i samma färg. Bebisvantarär ju lätta att vikra för man behöver inte hålla på att trixa med tummen. Syr bara en mössa men smalare och längre. Sen tänkte jag göra en lika dan i fleece som man kan lägga inuti så det blir lite varmt också.

• Annamus

Har du nåt mönster på nån enkel virkad mössa? Det låter kul att göra, men jag har bara baskunskaper i virkning tyvärr. Tror du jag klarar det?

• mammelimam
    Ann Lee skrev 2007-07-23 22:39:15 följande:
    Vi har även köpt en IKEA-spjälsäng som vi tagit bort en långsida på så att bebben kan samsova med oss. Långsidan fäste vi sedan under botten för att sängen skulle bli mer stabil och fick en hylla som förvaringsutrymme på köpet.
    AnnLee: Vilken modell har ni köpt? Jag har också varit inne på att ta bort en långsida på spjälsängen och ha sängen intill vår säng. Har varit inne på IKEAs Gulliver som har en borttagbar sida men de är slutsålda hela tiden.. Men man kanske kan göra så med t ex IKEAs Sniglar också om man kan stabilisera upp dem på ngt sätt?

Vilken rolig tråd! En massa ny inspiration Jag har hittills sytt tvättlappar och mindre handdukar av gamla uppmjukade handdukar. Är nu sugen på att ge mig på ett eget snuggle nest och amningskudde. Hunden har också fått en ny bädd (typ stor kudde)!
  • Ann Lee

septembermamma - Vi köpte IKEAs Sniglar. Trodde att det var avtagbar långsida vilket det nog egentligen inte var. Det står nämligen avtagbar långsida på alla andra spjälsängsmodeller på IKEA utom den. Men genom att fästa långsidan under sängen blev den stabil. Jag har hört här på FL att IKEA har problem med sina leveranser av spjälsängarna. Var det vecka 36 som de skulle dyka upp på varuhusen igen tror jag. När har ni BF?

• TruckerTösen

jag funderar på o rundsticka en mössa i tunt bomullsgarn...

nån som har nån annan ide på mössa?

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?