• Theorese

100 +

Så var det då dags igen för en ny tråd, vilken i ordningen är det ingen som vet.

Välkomna hit till oss i 100+ tråden!!

Här samlas vi som kämpar med vikten, vi alla väger eller har vägt över 100 kg, vi tillsammans kämpar med att minska vår vikt till i första hand tvåsiffrigt, sen varierar resten. Vi har alla olika metoder för att nå våra mål ingen är bättre än någon annan!

Skriv in dig på vår lista såhär:
    Smeknamn: Startvikt / vikt nu - längd - Bmi start/nu ( skillnad: X kg bmi X)

~~~~~~~~~********~~~~~~~~
    För att räkna ut BMI skriv in längd och vikt på www.bmidirekt.se
    Var noga med att skriva en punkt (.) och inte ett komma (,) när du skriver vikten för annars blir det fel bmi.
    (Med komma räknar den utan siffran efter komma, dvs väger man 100,9 så räknar den med 100,0 skriver man 100.9 räknar den 100,9.)

Tidigare tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m20678335.html

• Svar på tråden 100 +
  • Emmiez

Chania:

Jag förstår..
    Men vet du, det finns smala som också förlorar sina barn i magen. Det är sånt som tyvärr händer..

Tyvärr är det så att allt som händer en överviktig, problem med att bli gravid, problem med rygg, problem med armar, allt altt allt det skylls på övervikten, så det är inte konstigt att man som överviktig tror att allt som är fel på en är pga övervikten, men riktigt så är det ju inte, för då hade det inte inträffat på dom som är normalviktiga eller underviktiga, då hade det bara drabbat oss överviktiga, men så är det ju inte..

Visst kan man i många fall må bättre om man går ner i vikt, men allt som är fel hos än beror inte på övervikten.
    Hoppas ni snart får svar och det visar att det inte var ditt fel :)
    *krama om*

Mitt fotoalbum: www.familjebilder.se /tussis ♥Bebis i magen♥ BF 29/11
  • Chania

Tack!! Jo det stämmer säkert att det är så lätt att skylla på övervikt. Och tyvärr så händer det att bebisar dör i magen och på sjukhuset sa de att det inte beror på min övervikt men ändå...för egen del ska jag göra allt jag kan för att inte behöva tänka så ifall det händer igen, vilket jag verkligen hoppas att det inte gör.

• Martina 3

Chania- så får du inte tänka *kramar om* Jag var mkt överviktig vägde nog 116 när Max föddes död, han var 56cm och vägde 4065g och inte var det något fel på honom inte heller var han tjock. Han dog av en GBS infektion. Min andra son var 54cm och vägde 4250g! i vecka 37 och jag vägde ännu mer än första gången.
    Massor med kramar!

• Emmiez
    Chania skrev 2007-10-28 21:40:54 följande:
    Tack!! Jo det stämmer säkert att det är så lätt att skylla på övervikt. Och tyvärr så händer det att bebisar dör i magen och på sjukhuset sa de att det inte beror på min övervikt men ändå...för egen del ska jag göra allt jag kan för att inte behöva tänka så ifall det händer igen, vilket jag verkligen hoppas att det inte gör.
    Jag hoppas verkligen att du inte ens behöver fundera på det här igen, jag hoppas att nästa gång du blir gravid så är det för att ni skall få bli föräldrar till ett barn som stannar kvar på denna jorden och får växa o bli stor och inte som dör i magen
    Mitt fotoalbum: www.familjebilder.se /tussis ♥Bebis i magen♥ BF 29/11
  • Chania

Martina, beklagar. Hur vet de att det var GBS infektion? Av varken Moa eller mig har de tagit nåt sånt prov fastän jag frågat. De menar att alla kvinnor har det men att det blir farligt först när vattnet gått. Men det gör mig orolig (det med) att Moa skulle ha dött av det och hur vet man då att inte det går så nästa gång? Kan de inte kontrollera det på nåt sätt under graviditetens gång?

• Martina 3

De hittade en GBS infektion i moderkakan, men jag har oxå hört att de nu för tiden säger att de alltid hittar infektioner i moderkakan? och att de testen inte är tillförlitliga? Men det är bevisat att GBS kan ta sig in i livmodern trots hela hinnor, men det är extremt ovanligt!  hade forskarens namn, ligger i en låda, om du vill kan jag leta upp det för dig?
    När jag blev gravid igen så gjordes första GBS prov från cervix och urinprov till odling från vecka 9. varannan vecka tog prov från cervix och en gång i månaden från urin. Jag fick även x-tra UL, tillväxt UL och CTG tre gånger i veckan i slutet. Jag fick själv välja igångsättningsdatum från vecka 36. Sam är född 2 jan i vecka 37+3.

Jag håller tummarna för dig!

• Theorese

nininaninnani...Dagens Boktips....

Jag har tidigare tipsat om en bok som hjälpt mig väldigt mycket med att komma över sockerberoende och mitt sneda ätmönster, Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi skriven av Lisbeth Stahre. Nu finns den i pocket och jag vill återigen tipsa om den boken!

• J fer

Theorese: Tack för boktipset! Jag är ju en bokoman, så den lär lägga sig till listan.

Jag har hottat upp broccolin i dag genom att slänga i en grönsaksbuljong i vattnet när jag kokar. Det blir helt klart en roligare broccoli. Tom min treåring käkade massor, hon som har blivit rätt knepig när det gäller grönsaker.

Sen har jag ett jättejättejättebra tips på snabb och enkel fisk!
    Detta har verkligen räddat vårt skinn många gånger när vi inte har kommit på nån mat att göra, eller om man inte riktigt har tiden.

Så här gör man:

Ta två frysta fiskblock - vit fisk.
    Lägg i ugnsform, lägg på valfri fryst mängd crabsticks/surimisticks. (inte ovanpå själva fisken de bränns lätt)
    Häll på två Keldas milda citronsås.
    In i ugnen, 225 grader i 45 min.

Sen kör vi pulvermos till och gröna bönor, men det går säkert med ris eller potatis också. Det är SUPERGOTT! En av fiskfavoriterna faktiskt.

Sen fick jag höra av en kompis att hennes mamma brukar göra nåt liknande, två torskblock och sen på med tomatsås.
    Man kan nog variera det i det oändliga, champinjonsås, räksås, ja, det mesta borde väl funka. Dill är nog gott med.

Men det som är så skönt är att man gör direkt från frysen. Perfekt.

Hej alla, nu är det läggdags för ungarna så jag ska börja göra i ordning dem.

Ser fram emot fredagen då vi ska ut till kyrkor och tända ljus
  • J fer

Theorese ditt boktips påminde mig själv om att jag ska ta fram DR PHIL igen! Senk jo.