• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • snocke

Hejsan!
    Usch, din stackare! Måste vara jobbigt att ha så ont. Men du får väl trösta dig med att bebisen mår bra. Kan du föda vaginalt trots myomen eller det blir snitt?
    Jag har ocskå ett myom som dom upptäckte förra gången jag födde. Det blev då akut snitt pga av bebisen inte låg normalt. Mitt myom sitter långt ner i bakre väggen, svårt att förklara. Dom menade att barnet väljer att inte ligga med huvudet neråt pga myomet. Då var det 5 gånger 5 cm som en tennisboll ungefär. Den här graviditeten har dom haft koll på det och undersökt mig med UL ofta. Myomet är nu 10 gånger 10 cm. På tisdag är det koll igen, då ska vi träffa läkaren och bestämma förlossningsdatum. Det blir planerat snitt i v. 36. Som tur är känner jag inget ont av det mest obehag, barnet ligger ofta med huvudet upp och ligger och sparkar på myomet, det känns som om något ska trila ut.
    Jag hoppas att allt kommer att gå bra för dig och att du ska slippa ha ont!

Lycka till!

• Åsa MG

Hej snocke! Har också ett myom som har samma läge som ditt, men än så länge har vi inte börjat tala om kejsarsnitt, förutom att de säger att jag kanske får vara beredd på att göra ett sånt. Helt ok för mig!

Jag kan bara gratulera till att du inte känner något, det här är inte kul...

Vilken vecka är du i nu förresten? Börjar du närma dig v.36?

• snocke

Hej Åsa!
    Jag är precis i v. 30 så det närmar sig. Känns lite overkligt att få veta at den och den dagen ska det hända. Vilken vecka är du i och hur stort är ditt myom?

• Åsa MG

Å vad spännande!! Själv går jag in i v. 25 imorgon. Största myomet är ung. lika sort som en grapefrukt..

• Oleander

Jag lider av samma sak. Vet oxå vilken outhärdlig smärta det kan orsaka. Blev en gång stående mitt på en trottoar utan att kunna ta ett steg vare sig fram eller tillbaka, måste sett hur löjligt som helst ut..
    Att lyfta ett ben är inte att tänka på i den situationen.
    Man hoppas bara på att överleva.
    Tur är väl att det inte drabbar bäsen där den ligger.
    Man får ta det onda med det goda, men jag lider med dig.

• Åsa MG

Oleander - vilken vecka är du i? Har du haft så här ont länge? Ja du, man får ta det onda med det goda, men samtidigt känns det maktlöst att inte kunna göra nåt åt det. Tar alvedon när smärtan är outhärdlig, men det tar bara bort lite av smärtan.

Ja du, man ser nog bra löjlig ut Häromdagen vart jag "omsprungen" av en gammal dam i 80-årsåldern med rullator. Hon tittade lite konstigt på mig..

• Åsa MG

snocke - nämen vad trevligt! Då MÅSTE du ju vara en synnerligen sympatisk person Fast det verkar tyvärr som att myom är mer vanligt för oss över 35. Typiskt :-/

• Oleander

Åsa MG: Jag har gjort mitt vad det gäller barnafödande men myomet stannar kvar och orsakar numera grymma menstruationer istället, med tillhörande monster-smärtor.
    För c:a 10 år sedan när jag var inlagd på gyn så sa de något om att "bränna" bort det värsta. Jag var just då inte i kondition att ta upp en diskussion i ämnet men har senare funderat över det.
    Är det någon av er andra som hört något i den vägen?

• Snax

Usch då, låter inget vidare att man ska kunna få så ont. Jag har också ett stort myom (ca 10cm) och det sitter inåt i livmoderhalsen så mest troligt blir det kejsarsnitt för min del. Är i början av v 19 nu, men har tack och lov inte känt av myomet ännu (peppar, peppar). Storleksmässigt har det stått stilla så har jag tur blir det inte större. Har era ändrat storlek under graviditetens gång? Någon som hört om de ev tar bort myom i samband med ett kejsarsnitt?

Svar på tråden Stora problem med myom!