• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Snax

Jättegrattis till lill-killen, Snocke! Vad skönt att höra att allt gått bra. Apropå andningsproblemen, märkte de det direkt eller kom det senare? Fick han ligga i kuvös då? Hur känns det i magen då efteråt? Har du haft mycket ont efter snittet? Vad sa de om myomet, ska du in och kolla det igen? Känner du av det något nu när bebisen är ute? Ville är ett jättegulligt namn, har tänkt på det själv om det blir en grabb men det finns många förslag i omlopp. Nu börjar man ju längta efter att få se vem som bor där inne. Ha det så gott!

• snocke

Hej igen!

ja, man märkte av andningsproblem rätt snart men man gav honom lite tid för att se om han fixade det själv men efter 1 tim tog NOE honom och höll en maska med motstånd framför honom och efter ytterligare en halv timme bestämde dom för att koppla på en mask som kallas SEPAPP där fick han andas i ett motstånd till morgonen, han fick oxå extra syrgas. han fick ligga på ett speciellt bord med värmelampa.

Myomet känner jag inget av och man ska kolla det på gyn efer tre månader plus att dom bestämde att jag skulle träffa läkaren redan på återbeöket man gör hos BM efter 8 veckor. Någon läkare tycker jag ska ta bort det senare och andra inte. Vi får se! Tanken på att ta upp snittet igen lockar inte mig, innan var jag helt inställd på det men nu vet jag inte.
    Annars har jag mått rätt okej. Första dygnen är ju inte så roliga, men det går över!

Hoppas allt är okej med er alla och ha en trevlig helg!

Snocke

• snocke

Puffar lite så tråden inte försvinner!

• Åsa MG

Hej tjejer! Och åter igen; GRATTIS snocke!!! Hur mår du? Är du trött som en dåre eller är du ok

Och hur är det med alla andra? Mår ni ok efter omständigheterna?

Själv var jag med om en liten märklig grej igår.. Var på tillväxt-ul och då upptäcktes att "lill"killen nu vänt sig med huvudet ner, trots mina 4 myom och trots att han legat i säte hela tiden! Märkligt! Är nu i v. 33 (32+1) och han vägde 2375 gram, vilket är en avviklelse på 19,9 % uppåt. Detta kan även bero på att han kan vara inne i en tillväxtfas just nu.

Välkommen GummiGutta

• Johanna30

Halloj!
    Peppar peppar, men jag har ännu inte haft några problem med mitt myom. Är i v. 20 nu. Jag hoppas hoppas att jag inte kommer märka av något längre fram heller, men vet att det inte finns några garantier för det. Den dagen den sorgen...
    Hoppas ni andra också mår bra och kan njuta av era graviditeter (och din lilla nyföding Snocke )

/Johanna

• Snax

Jag är i v 27 och känner inte av myomet heller. Däremot har jag en liten oro kvar att det är något annat jag har eftersom ingen annan verkar ha vätska i sina myom. Måste ta upp det med bm nästa gång och se om hon kan kolla upp det en gång för alla så jag slipper fundera mer på det.
    Åsa MG; Nu när lill-killen lagt sig med huvudet neråt tror de att du kan föda normalt då eller är det för tidigt att säga?

Hur är det annars tjejer, har era myom slutat växa nu när ni kommit längre i graviditeterna?

• Åsa MG

Johanna30 - läkaren jag pratade med idag sa att om man gjorde undersökning på alla kvinnor för att se vilka som hade myom, så skulle det vara överväldigande många! Men som tur var så är det för de allra flesta som för dig; de har inga problem alls! Grattis och oroa dig inte, det är absolut inget farligt, bara jobbigt OM man skulle få ont. Men jag skulle tro att faran är över för din del, eftersom det brukar kännas som mest runt de veckor du nu befinner dig i

Snax - skönt att du inte har så mkt problem med myomen. Det där med vätska i myomen har jag inte hört talas om, men å andra sidan så vet jag väldigt lite. Hoppas din bm kan lugna dig, om inte annat tycker jag du ska fråga efter en remiss till spec.mvc, de är verkligen kunniga!

Jag har idag blivit beviljad kejsarsnitt pga att jag har stark förlossningsrädsla samt att jag har hela 4 JÄTTEONDA myom, varav ett som kan ligga i vägen. Vet inte datumet ännu, de skulle återkomma om det.

• Snax

Åsa MG; vad utgår de ifrån när de bestämmer förlossningsdatum vid kejsarsnitt? Får man vara med och välja själv tror du...? Hur långt innan bf blir det på ett ungefär? Min bm sa ca 10-12 dagar när jag frågade, men jag har också hört 7 dagar. Längtar du, eller känns det oroligt på något sätt?

• Myrhoppa

Halloj

Jag har själv försökt lägga in lite trådar om myom då jag har en, som vi vet om hitills.

Den ligger på baksidan av livmodern och kan ställa till det vid förlossningen när bebben vill ut.

Så 12 nov då jag är i v.32 ska jag in på UL igen och kolla hur det ter sig där inne.

Jag vet inte om man kan ha ont av myomet, jag menar svår mensvärk hade jag i mina ungdomsår och det sägs kunna bero på myomet.. Och sen förra helgen hade jag djävulskt ont i buken så jag höll på dö kändes det som. Kunde knappt röra mig. Min man fick hjälpa mej ur och i sängen. Vi höll på 30-40 min innan dety gick..

Min BM trodde det var gallan som spökade, men då kanske det till o med kan bero på myomet då?

Idag har kramperna släppt tack o lov. Är inte ens öm i muskelaturen längre, som träningsvärk :=) Peppar peppar!!

Annars mår jag bra med min godartade tumör :=)

Svar på tråden Stora problem med myom!