• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Snax

God morgon allihop! I går var vi på "rutin-utlraljudet" och allt såg ut som det skulle, bebisen poserade snyggt för oss. Jag försökte kika vilken sort det är, men eftersom min sambo inte vill veta så frågade jag inte. Hur ser man skillnaden? Myomet väckte också en del uppmärksamhet, då bm påstod att det var på tillbakabildning, hon sa ett fint ord för det men jag minns inte. Det var tydligen ovanligt så hon kallade in en till bm för att få titta. Jag blev dock lite skeptiskt till hennes påstående eftersom vi ändå har varit hos flera läkare under resans gång och de inte har sagt något om detta och vad jag såg så ser det fortfarande likadant ut (ca 9-10 cm stort med "sjöar" av vätska). Hm, det lär visa sig längre fram om hon har rätt. Uppstår inga speciella problem nu så blir det inte någon ny ul undersökning förrän runt v 32-35 då det börjar bli dags att besluta om ev kejsarsnitt. BF 22 jan (vid snitt ca 7-10 dagar tidigare).

• Snax

Hi hi, det lät dumt att jag frågade hur man ser skillnad på könen, men det jag menar är att de kanske ser rätt lika ut så här tidigt...?

• Kate Lynn

Hej!

Här är en till som precis fått reda på att ett myom växer och frodas på bakväggen av livmodern (är i v 14). Vad skönt att höra fler ärligt talat, jag blev ganska äcklad (för att inte tala om förvånad-vad tusan är ett myom??) av att se det på nupp-ultraljudet. Men jag har en fråga till er: vet ni om man kan blöda av ett myom när det växer? Hon som gjorde ul påstod det, men jag fick inget förtroende för henne alls  så jag litar inte riktigt på vad hon sa. Har ni hört talas om det?  Om inte så tänker jag avskriva det!!  Tack för hjälpen.

• Allis

Hej hej!
    Det är otroligt att se vad lite information det finns om myom i samband med graviditet och förlossning. Och vad olika information man verkar få av olika läkare och bm.
    Rätta mig gärna om jag har fel! Jag skulle gärna läsa mer om någon av er har tips.
    Jag har tex. aldig fått höra att myomet kan blöda när det växer. inte heller att barnet skulle kunna skada myomet så att det smärtar mamman. Jag har heller inte hört att myomet kan gå ner i storlek under graviditeten, bara att tillväxten är störst i samband med hormonchocken i början av graviditeten. Att tillväxten sedan brukar mattas av. Att storleken kan variera beror snarare på hur och var på myomet de mäter. Myomet är ju inte helt runt.
    Jag har inte varit på rutin-UL ännu. Är i v. 18 och har BF 30 januari.
    Allis

• Kate Lynn

Allis-

Jag tyckte du sammanfattade läget rätt bra-man vet nog inte så mycket Man verkar både kunna ha stora problem och inga alls helt enkelt!

• Åsa MG

Var på ul i torsdags (är i v 25) och kollade bla myomen. Jag har tydligen hela 4 st och inte 3 som förut var sagt. Det största är stort som en grapefrukt = inte skönt.

Överläkaren som jag pratade med sa att det MYCKET sällan är någon fara för barnet pga av myom (i mitt fall ingen fara alls), men det som kan bli problem är att man kan få väldigt ont och att en del kvinnor inte kan föda vaginalt.

Han sa att det inte är någon risk att myomet ska "spricka" eller blöda, även om barnet i senare skede skulle få in en fullträff

Han sa också att det är vanligt att tillväxten av myomen avstannar runt v.20, men det stämmer ju naturligtvis inte in på alla. Myomen livnär sig på östrogen, vilket man är fulladdad av som gravid.

• Snax

Åsa MG, har du fortfarande ont av dina myom? Det största myomet verkar ungefär lika stort om mitt, ser man "sjöar" av vätska i ditt också? Jag tycker det var så konstigt att bm som gjorde rutinul på mig sa att vätskan tyder på att det är under tillbakagång, men det har ju ingen av läkarna sagt något om.

• Sanela

Hej
    En sån här träd har jag längtat efter. Är gravid i vecka 13. Jag har läge vetat om mina myom, men har inga problem med dem förutom då jag är gravid. Vilket jag har varit 3 gånger, men fått missfall alla gånger. Dock inte beroende på myomen säger läkarna, utan otur.

Så denna graviditet är full av ångest och oro. Är SSK 50 % på grund av myomen som gör att jag får mycket sammandragningar och en mycket olustig tryckkänsla i magen. Är det någon som känner igen detta, det känns som om ?allt? i magen ska trilla ut, VÄLDIGT otrevligt. Hela magen är även väldigt öm. Det gör ont då jag ställer mig upp eller böjer mig.

Förra graviditeten slutade i missfall då barnet var missbildat. På måndag ska jag på UL. Känner mig LIVRÄDD för att det ska vara något fel. Hoppas innerligt att trycket i magen beror på myomen och inte på ett begynnande missfall.

Ville bara skriva av mig lite

Sanela

• Åsa MG

Snax - jag har tagit det lugnt i några dagar och nu så har jag mkt mindre ont. Får ont om jag går för länge eller anstränger mig för mycket, men det är ändå mkt bättre än förut.
    Det där med vätska och tillbakagång har jag inte hört talas om, men som någon sa tidigare i denna tråd - det finns inte mycket info kring myom. Har du ont fortfarande?

Sanela - Det där med tryckkänsla och att det är ömt i din mage, låter som i mina öron, att det både är livmodern och myomen som växer. Jag förstår att du är orolig, men jag tycker samtidigt det låter jättevettigt att du är deltidssjukskriven, för det hjälper verkligen att ta det lugnt! Det kommer gå bra denna gång, allt vänder, men jag förstår att du är orolig med tanke på det jobbiga du genomgått!

Kram

• Sanela

ÅSA MG - tack för de orden Det värmde. Skönt att du mår lite bättre o inte har så ont.

Kram

Svar på tråden Stora problem med myom!