• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • snocke

Hej!

Så var det söndag och grå mulet väder!

Villa 76 har du inte kommit igång än...;) Är du inte trött på hallonte? Prova sex, klippa gräs, dammsuga osv
    Ang dittm myom så har läkaren sagt till mig att dom vill planera att ta bort det sen i ett lungt skede. Det är för stor risk under förlossningen med blödningar osv. Det stämmer att det minskar när man slutat amma och att hormonerna är som vanligt. Jag har bestämt att under den operationen ska jag ta min livmoder också. Är helt på det klara med att jag inte ska ha fler barn. Är jag helt koko!
    Kram på er!

• Åsa MG

snocke - är du HELT säker på det? Låter så drastiskt i mina öron.. Du frågade om du var helt "koko", och det är du naturligtvis inte!! Men det är ju så definitivt, något mer slutgiltigt kan man ju inte göra då det kommer till om man ska kunna få fler barn eller inte. Livet är långt och mycket kan hända på vägen. Har hört att det inte är en så komplicerad operation att ta bort myomen, men att vissa ändå väljer att ta bort hela livmodern eftersom de ändå är i klimakteriet. Fast även då tycker jag det låter så himla "brutalt".

Hoppas du förstår att jag inte dömer dig eller någon annan, utan bara ventilerar mina egna tankar kring detta.

Hoppas hela gänget mår bra! Här i Stockholm skiner i alla fall sola

• snocke

Hej!

Åsa jag vet att du inter dömmer mig. Men jag är helt övertygad om att jag inte ska ha fler barn. Jag är 38 år och två barn är precis lagon, för oss! Den här graviditeten har varit en lång resa med problem med myomet, fostervattensprov osv. Jag har också fått bearbeta min förra förlossning som blev så akut och alla tankar kring det har kommit upp i samband med diskussitionerna kring den här förlossningen. Jag kommer inte att skaffa fler barn. Jag är jätte glad och nöjd! Tar man bort livmodern slipper man det här med menstration, pp-piller, risk för cancer osv. Det var faktiskt BM och läkaren som förde det på tal. Jag har också hört att det ska vara en ganska enkel OP men dom måste ju öppna upp. Nåja, det får vi ta då!
    Idag ska jag till kuratorn och peppas lite och imorgon är det dax för inskrivning. Jag sov dåligt i natt och det blir väl värre, man har nerverna lite utanpå!
    Ha en bra dag alla!

Kram kram

• snocke

Hej hej!

Jaha, då var det dax imorgon! Har precis sagt hej då till min lilla prins som får va hos farmor några dagar. Känns hämskt att lämna honom. Jag är väl hel knäpp men jag är så rädd att något ska hända mig och att jag aldrig ska få se honom igen.

Har varit på inskrivning idag och fått all möjlig information och tagit en massa prover. Ikväll ska jag tvätta mig med en speciell svamp, likaså imorgon bitti. 7.30 ska vi vara på plats och 11.20 är det dax för det lilla livet att komma till världen. Nu får ni lova att ni håller tummarna!

Hoppas allt är bra med er andra och att ni får hålla er smärtfria med era myom!

Jag hör av mig så snart allt landat!

Kram kram

• Snax

Snocke; Ser på klockan att det är nära nu för dig att få hålla din bebis i famnen. Åh vad spännande! Du måste berätta allt när du kommit hem igen. Lyckokram från mig!

• Åsa MG

snocke - läser ditt inlägg först nu. Håller tummar och sänder en massa positiva tankar till dig och lillbebben om att allt kommer gå strålande! Åh så spännande!!!

• Åsa MG

puffar upp den här tråden lite så den inte "försvinner"

• GummiGutta

Hejhej!
    Har läst härinne ett tag, "kul" med en lite livligare myomtråd!
    Har ett myom, rätt litet typ 5x6 cm, som sitter intramuralt i bakväggen av livmodern. Upptäcktes under min förra gravditet, men ställde inte till några större besvär förutom att jag fick göra några extra UL för att kolla om det låg i vägen för förlossning, vilket det inte skulle göra, men det blev snitt ändå, pga värksvaghet efter igångsättning.
    Nu är jag på smällen igen på gränsen mellan v 9 och 10 (8+6 enl FL, 9+0 enl BM) och jag håller tummarna för att allt går bra och myomet inte ställer till några större problem denna gången heller.

Lycka till med era myom och graviditeter alla här inne!
    /GG

• Snax

Är sååå nyfiken på hur det har gått för Snocke. Jag mår fint, det blir allt livligare i magen och "kittlandet" har övergått till stötar för nu har han eller hon växt på sig en del där inne, men däremot börjar det kännas lite mer otympligt att röra sig (trots att jag inte gått upp mer än normalt och allt sitter på putmagen). Är tacksam för varje dag som myomet håller sig "i schack" och inte gör något väsen av sig. Hur är det med er andra?

• snocke

Hej tjejer!

Så, nu är han här! Vår son Ville föddes 071003 13.13 vägde 3000 och var 47.5 lång rätt bra för att vara 1 mån för tidigt!
    Allt gick bra och vi är hemma!
    Han hade lite problem med andningen första dygnet och fick ligga på NEO med fantastisk personal och otroliga kunskaper reade han sig och vi fick komma till BB dagen efter. Snittet gick också bra men jag var rädd innan, skönt att det är gjort. Läkaren såg ett myom på 11 gånger 13 cm och det hade aldrig gått att föda normalt.
    Hur har ni det alla? Någon mer som är på G? Jag har tänkt på er och håller tummarna för att allt ska gå bra.
    Kram kram

Ps ska försöka lägga över en bild på min sida

Svar på tråden Stora problem med myom!