• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Åsa MG

Snax - det vanligaste är att man planerar in snittet ca 7-10 dagar innan bf, om inga andra komplikationer tillstöter. Jag har bf 9/12 och fick nu en tid för snitt den 30/11. Så det närmar sig... Tror inte man får vara med och bestämma, utan de har sina operationsscheman som de pusslar ihop på bästa möjliga sätt.
    Hur står det till annars?

Myrhoppa - Det du beskriver låter väldigt likt det Snocke var med om. Har du läst hennes trådar?
    Den smärta du beskriver är EXAKT så som jag har upplevt i samband med mina myom. Jag fick nästan panik av att det gjorde så jä-a ont!! Men det har faktiskt lindrats och jag kan röra mig bättre nu. De säger att de blir bättre för de flesta ju längre in i graviditeten man kommer. Håller tummarna för dig!

Hoppas allt är väl med allihopa trots det trista höstvädret!

• Snax

Åsa MG; Bara en månad kvar! Vad skönt för dig att få slippa alla myomsmärtor sedan. Vet du vad det blir för sort? Min sambo vill inte veta i förväg men jag håller på och spricker av nyfikenhet så jag ska nog försöka tjuvkika på nästa ultraljud ;) Annars mår jag bra, börjar känna mig lite otymplig och blir ganska fort trött men det hör ju liksom till. Ha det gott allihop!

• Johanna30

Hej tjejer!

Funderar lite på en sak... Kan myom flytta på sig eller typ "svullna upp"? Jag blir inte riktigt klok på min mage. Ena stunden kan jag hur lätt som helst känna (om man trycker lite lätt) mitt myom där det har konstaterats sitta av bm (i nedre vä hörnet utanför livmodern). Nästa stund känner man det inte alls. Och ibland så har jag en stor bula på ett annat ställe, lite högre upp, runt omkring naveln typ... Kan det vara min bebis som spelar mig ett spratt. Kan det vara någon kroppsdel på bebben jag känner som en bula på det andra stället ibland???
    Ja, det är ju inte lätt för er att veta egentligen, men har ni varit med om något liknande?
    *kliar mig i huvudet och fattar ingenting*

• Åsa MG

Snax - jo du, nu börjar det dra ihop sig.. Funderar en hel del på hur det kommer vara då lillkillen kommer till världen. En sak är 100% säker och det är att inget kommer bli sig likt!
    Förstår att du är nyfiken på vad det blir. Känns som om du kommer få en tjej dock..

Johanna30 - det där låter helt klart som om det är lilla bebisen som du känner, utan tvekan! Ett myom kan inte flytta på sig. Större blir det, men det tar ganska lång tid och då gör det också ont! Kanske inte för alla, men för många.
    Har också upptäckt att det är extra lätt att känna bebisen i området kring naveln. Kanske är det inte lika mycket som ligger i vägen där? Man vet ju aldrig riktigt vad det är man känner.. Kan vara ett huvud, en fot, en axel.. Tja vad som helst! Faschinerande, eller hur

• Snax

Nu har jag fått tid för ultraljud då de ska kontrollera myomet och troligast kommer att besluta om det blir kejsarsnitt eller ej. Ska också passa på och fråga lite mer om varför min knuta är vätskefylld när andra inte verkar ha så. Annars är det full fart i magen och den lilla rackaren väckte mig redan vid fem-tiden i morse :) En liten föraning av vad man har att vänta kanske...

• Isa83

Hej tjejer!
    Åhh vad skönt att veta att det är flera som har myom som man kan fråga =)
    Är ganska tidigt i min grav V10 men det ser ut som jag är mkt längre gången... Har myomer som har växt ganska mkt och läkaren sa att det är mkt större risk för MF, är livrädd för vad som ska hända . Har försökt att bli gravid i flera år och nu har jag fått reda på att det är myomerna som ställt till det! Ska oxå säga att jag har gått på utredningar osv men inte fått reda på att det skulle vara nån fara...

Ha det gott
    Kram

• Åsa MG

Isa83 - Välkommen! Måste bara få fråga vart dina myom sitter? De kan ju sitta antingen på utsidan eller insidan av livmodern, och det är ju då de sitter på insidan som de KAN ställa till med problem om man har otur!

Om myomen sitter på insidan av livmodern så brukar det nästan alltid också medfört att man haft jobbiga menstruationer (långvariga och smärtsamma). Vet inte om detta gäller för alla dock.

Mina sitter på utsidan (4 st) och det har aldrig varit någon fara för barnet, men däretmot så har det varit jättejobbigt med den smärta som myomen orsakat. Ska passa på att säga att de flesta inte får så stora obehag av myomen.

Antar att du får gå på regelbundna kontroller för myomen? Föstår din oro, men tycker att du ska prata med fler läkare ang just dina myom så du får mer fakta!

Varma hälsn. Åsa

• Isa83

Åsa MG!

Tack för välkommnandet=)
    Mina sitter på insidan av livmodern men jag har aldrig haft smärtsamma mensturationer, min mens varar i ca 3-4 dagar och är inte speciellt rikliga... Har oxå läst att man kan ha såna problem men inte jag!

Jo jag ska till barnmorskan i veckan så jag kommer nog få läkartid också för man är ju som sagt ganska orolig när de sitter på insidan

Ha det gott
    Kram

• Isa83

Allis!!

Hej,
    Såg att ditt myom satt på insidan av livmodern oxå... Det gör nämligen mitt och det vore intressant att prata med nån likasinnad. Hur går /har det gått för dig? Har de sagt att det mkt större risk för Mf osv till dig?
    Kram

• Snax

Hej Isa 83; svarade på ditt gästboksinlägg innan jag läste tråden, men nu har jag uppdaterat mig lite mer. Ser att du också har myom inne i livmodern och är, precis som jag var i början, rädd för mf pga detta. Visst verkar det vara en något högre risk när myomen sitter på insidan, men har ägget bara fäst ordentligt och fostret växer som det ska så verkar det inte vara någon större mf-risk än vanligt enl de läkare jag träffat. Däremot kan de vara en orsak till att det är svårare att bli gravid. Jag blev först "skrämd" av en läkare som pratade om att jag skulle behöva mycket stöd och att vi skulle kunna pusta ut först efter v20, men de två som jag träffade senare lät betydligt mer positiva och verkade inte alls särskilt oroade för att myomet skulle ställa till några bekymmer för barnet i a f (och det var ju det viktigaste för mig att få höra ändå). Kan kanske lugna dig med att jag (peppar peppar) inte har haft några problem alls med mitt myom och hoppas verkligen att det blir så för dig med :)

• Isa83

Snax!!

Jo för det låter ju så himla struligt på de två jag har träffat , men det har ju bara vart några minuters prat o inget mer med de läkarna... Men nu får man väl förhoppningsvis en läkarkontakt som följer en.

Känner mig lite lungnare nu efter dina erfarenheter
    Tack för lite lugnande ord!

Kram

• snocke

Hallå tjejer!
    Kul att se att ni håller tråden vid liv ;)
    Här har ni en som har fullt upp med två knattar och nytt hus. Var tar tiden vägen? Jag hinner aldrig med nåt känns det som. Nu är snart Ville 6 veckor och växer som han ska, han har gått upp ett kilo, drygt, sen han föddes. Kräker mycket och har ont i sin mage. Vi hade stora problem med hans storebror och has mage. Han fick diagnosen gluten intolerans när han var 14 månader. Ska med ville till barnkiniken på fredag och se vad dom säger. Kanske det beror på att han är född en månad för tidigt. Den 26 ska jag på återbesök med myomet, men det har väl inte hänt så mycket med det än eftersom jag ammar.
    Ha de gott alla

• Snax

Hej Snocke; kul att höra hur det är med dig och småkillarna! Förstår att du har fullt upp. Vore ju synd om Ville ska få samma magbekymmer som sin bror, håller tummarna för att det inte är så utan bara övergående knip i lill-magen. Växer gluten bort? Återkom gärna och berätta hur det går med myomet också. Kram

• 76Åsa

Åh vad bra! Här kan jag gå tillbaka bland alla inläggen och läsa om myom!
    Jag har ett myom som sitter på utsidan. Det hade inte vuxit något fram till v 20. Jag var och mätte det innan jag blev gravid.

Visste inte att det kunde göra såååå ont!!! Stackars er. Än så länge känner jag inget av mitt myom och jag kan nog skratta mig lycklig för det förstår jag.
    Men det kan ju vara bra att veta hur det ev kan komma att kännas, så man vet innan.

Jaha, då förstår jag varför min läkare tvekade till att ge mig pergotime eftersom jag har myom och pergo ger större chans till tvillingar!!
    Jag väntar tvillingar!

• 76Åsa

Ok. Efter att ha läst igenom alla inläggen ... puh... så låter det som om jag är mest lik Johanna30. Med ett ganska litet myom på 6*7 cm (för 7 veckor sedan i alla fall).
    Om inte ditt myom har vuxit och jag missat något inlägg, vill säga.

Jag förstår att jag har det bra som inte har ont alls, ännu.
    Men eftersom jag väntar tvillingar så lär det bli extra fullt i min mage och jag kanske känner av det längre fram.

Jag har bf 18/2, men får snitt första veckan i februari.

• Johanna30

Hej på er alla!

Nästa tisdag blir det spännande... Då ska vi på nytt ultraljud för att se om myomet har vuxit sen sist. Fast mest spännande blir naturligtvis att se bebisen igen Att döma av hur mycket den sparkar och har sig i magen så verkar den må prima.
    Jag har inte haft något ont av myomet ännu, men det ska som sagt bli intressant (och läskigt) att få veta storleken på det nu...
    Sköt om er och magarna!

Svar på tråden Stora problem med myom!