• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Åsa MG

Sanela - så lite så, säger bara som det är (min version i a f)

• Snax

Åsa MG; Nej, jag har inte ont längre. Dessutom tror de inte att det var myomet som smärtade i mitt fall så det känns ju i a f bra. Peppar peppar så mår jag faktiskt riktigt bra just nu (förutom möjligen lite grinig på mannen som valde att åka bort när vi hade chansen att umgås på tu man hand för första helgen på länge, men det går väl också över snart...om han smörar tillräckligt...hi hi)

• snocke

Hej!
    Jag var ju som sagt innan och kollade mitt myom i tisd. är i v.30 31 i dag faktiskt och mitt myom växer fortfarande men inte så mycket som tidigare så det där att det avsannar i v. 20 stämmer kanske inte helt. men det växer kanske mindre Som du sa Sanela så stämmer det att vissa kvinnor inte kan föda vaginalt. Jag är en av dom, det beror på myomets läge. Mina barn väljer att inte ligga med huvudet pga myomet och skulle barnet göra det, kommer det inte förbi myomet. Känns skönt att ha koll på ddet och få planerat snitt. Om ä lite overkligt!
    Jag har än så länge inte ont av det mest obehagskänslor. Vad är dom där sjöarna ni pratar om?

• Snax

Snocke; "sjöarna" är vätskeansamlingar (olika stora, mörka fläckar) i myomet som man kan se på ultraljud. Så ser mitt ut i alla fall, men det kanske inte är lika på alla...? Har du fått datum för ditt snitt? Jag måste troligen också snittas vilket känns lite snopet då jag fött de tre tidigare den vanliga vägen.

• Balsamin

Det jag fått fram efter mina egna forskningar om myom är att de beter sig väldigt olika. De flesta växer under graviditetens första hälft men ca 10% av myomen krymper under graviditet. En del påverkas inte alls.

Mitt växte mycket i början (kände inte till att det fanns innan) men slutade redan i v 13. Tur eftersom det var drygt 7 x 10 cm redan då. De kan göra ont när de växer och framförallt när de "dör". Går i nekros, som läkarna säger. Det kan också göra ont om de kommer i kläm pga barnets läge eller mot revbenen.

De flesta jag har pratat med eller läst om har inte haft några större problem. Trots det har de läkare och bm jag träffat tyvärr fokuserat mycket på att informera om alla problem och komplikationer de kan ge istället för att tala om att det faktiskt kan gå bra ändå.

• Åsa MG

Balsamin - tur för dig att ditt myom slutade växa, för det är verkligen inte kul det här.. Sen hjälper det ju inte att det finns relativt lite info kring ämnet. Inte så kul heller att konstatera att det inte finns något att göra om man har riktigt ont.

Varför läkarna fokuserar på det negativa är väl för att man ska vara uppmärksam och ta sina problem på allvar. Det viktigaste är att rutinmässigt kolla upp myomen så inte barnet far illa, även om det är MYCKET ovanligt att barnet far illa av myom, det är mest mamman som mår dåligt.

• Snax

Håller med om att en del läkare lägger lite för stort focus på eventuella problem som kan uppstå, vilket lätt gör att de oroar i onödan. Kan bara gå till mig själv som från början fick för mig att barnet löpte stora risker p g a det som den första läkaren sa till oss om. När jag senare började förstå att det i första hand var jag som riskerade obehag så kändes det ändå betydligt bättre än att barnet var i fara. Självklart lider jag med er som fått problem med era myom (hoppas verkligen att man slipper), men det verkar trots allt som att många också klarar sig utan några större bekymmer. Hur står det förresten till med alla? Berätta gärna vilken vecka ni är i och hur ni mår just nu?

• Allis

Jag är i vecka 18 nu och har mitt första UL på måndag 3/9. Jag har ett myom och barnet ligger högt. Men jag vet inte hur stort det är den här gången eller hur barnet har det. Så jag är orolig och kan inte sluta tänka på det.
    Jag hoppas att läkaren som gör UL vet vad ett myom är och gör en ordentlig undersökning, har dåliga erfarenheter från min förra graviditet.
    Annars har jag inte ont mer än huggen i magen som förmodligen beror på myomet har jag fått veta av ÅsaMG här på tråden.
    Ha det gott alla!
    Anna

• Kate Lynn

Hej igen!

Hoppas att ni med myom inte har ont för tillfället och mår riktigt bra! Eller inte får ont mer ska jag väl kanske skriva, men det kanske vore att ta i...

Hur gick ultraljudet, Sanela?

Själv har man pinnat på till vecka 15 och bestämt mig för att inte tänka på det läskiga myomet förrän det gör sig påmint, alternativt jag får se det på rutin-UL. Men tills dess är det en hel månad. Jag återkommer säkert i takt med att det växer.

Ha det så bra alla!

• Åsa MG

Hej! Det jobbiga med myom är att dom livnär sig på östrogen, vilket man är fullproppad av som gravid. Har pratat med en överläkare och en proffesor om det här, och båda säger att det är mycket ovanligt att barnet far illa av myom, men att man naturligtvis måste vara uppmärksam ändå, eftersom det KAN inträffa incidenter om man har riktig otur. Som sagt var, det allra bästa är att ha dem under uppsikt.

Själv är jag nu i v.26 och har klara besvär utav dem, men det är inte lika farligt som för 1-2 veckor sen. Måste dock ta det lugnt för att inte få riktigt rejält ont.

Det börjar som molande värk, mycket likt ett anfall av starkt håll. Efter ett tag blir det värre, en krampaktig smärta och det blir svårt att gå och röra sig. Det enda som hjälper för min del är att ta det lugnt och 1-2 alvedon.

Svar på tråden Stora problem med myom!