• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • snocke

Hej!
    Jag är i v. 31 och har fått planerat snitt i v.35 plus 6 pga myomet. Jag mår bra men har obehag av att barnet sparkar ner på myomet. Ska på UL i v.34 för att se att barnet är stort nog. Börjar oroa mig för förlossningen. Ska få träffa en kurator nästa vecka, skönt att få snacka av sig lite.
    Ha de gott!

• Sanela

Hej

Jag är i vecka 14. Mitt UL i måndags gick bra. Pyret rörde sig för fullt. Läkaren såg endast ett myom på 3x4 cm. Den läkaren jag var hos i vecka 7 sa att hon knde känna flera stycken. Förra graviditeten var det största myomet ca 10 cm. Men jag hoppas att han har rätt. Ska tillbaka om 5 veckor.

Jag har tyvärr haft en dålig dag idag, mycket värk och sammandragningar. Jag jobbade idag och det kändes inte bra. Jobbar som personlig assistent. Idag var det (förrutom de vanliga lyften) duchdag och städdag - inte bra för min mage.

Jag jobbar bara 50 % men arbetsdagen är ändå 7 timmar. så nu ikväll har jag bara legat i soffan. Min läkare på MVC ville sjuksskriva mig på heltid, men jag har inte tyckt att det behövs, men nu har jag ändrat mig. Ska ringa och prata med BM i morgon.

Sanela

• Åsa MG

sanela - vad kul att det gick så bra på ul! Man svävar på moln ett tag efter man fått se den lilla

Har testat att vara personlig assistent och det var det absolut hårdaste jobb jag nånsin haft! Tycker verkligen du ska sätta din och ditt barns hälsa i första rummet och tänka över om det inte vore vettigt att vara sjukskriven? Vill inte lägga mig i för mycket, blir bara orolig med tanke på alla tunga lyft osv.

Mvh Åsa

• Kate Lynn

Sanela-vad roligt med UL, men vad jobbigt med jobbet. Bra att du börjar tänka om om sjukskrivningen!

• Tittija

Jag jobbar oxå som det men efter 7 missfall på 2 år och diskbråk så sjukkrev mvc mig jag är i v22 försökte i det längsta men köra rullstol ex är inte det lättaste när man e gravid iaf inte om det handlar om tyngre msk
    va rädda om er

• Sanela

HEj

Ja det var skönt att allt var bra. Idag har jag pratat med BM och vi kom överens om att jag ska vara helt sjukskriven från och med i morgon. Hon ske prata med läkaren. Känns så skönt. Har haft ganska ont i dag. Tur att barnen har varit på dagis. Vi har två små underverk som vi adopterade när de var 3 och 7 månader gamla. Nu är de 4½ och 2½ så det gäller att passa på att vila när de är på dagis annars är det svårt.

Ha det så bra med era magar.

Sanela

• lowi75

Är vattencysta och myom samma sak?
    Vid mitt första UL (v.8) konstaterades en vattencysta som var 8*8 cm, de tömde den med samma teknik som fostervattensprov. Sen vid återbesöket 4 veckor senare var den 3*3 cm. Om det är samma sak, är det farligt? Jag har förlorat båda mina föräldrar i cancer så jag är jätteorolig.

• Snax
    lowi75 skrev 2007-08-31 07:46:45 följande:
    Är vattencysta och myom samma sak?Vid mitt första UL (v.8) konstaterades en vattencysta som var 8*8 cm, de tömde den med samma teknik som fostervattensprov. Sen vid återbesöket 4 veckor senare var den 3*3 cm. Om det är samma sak, är det farligt? Jag har förlorat båda mina föräldrar i cancer så jag är jätteorolig.
    Jag har också vatten i min "cysta" men ingen av de som tittat på den har nämnt något om att det kan vara något annat än ett myom och de har heller aldrig pratat om att tömma den. Får du veta mer så återkom gärna. Myom är ofarligt.
  • Åsa MG

lowi75 - det låter def. inte som samma sak eftersom ett myom är en slags muskelknut med en massa nerver i. Visst är det en sorts tumör, men ALLTID ofarlig! Det låter ju mindre trevligt med ordet "tumör" och det är lätt att tro att det alltid har med cancer att göra, vilket inte är fallet med myom.

Det du beskriver har jag faktiskt inte hört talas om.. Det är bara att konstatera att man inte mycket vet
    Kan du inte fråga din bm om det är samma sak?

Väldigt tråkigt att höra om dina föräldrar, jag beklagar verkligen och kan förstå din oro, även om jag är 100% övertygad om att du inte har något att vara orolig för då det gäller detta!

Mvh Åsa

• Snax

Åsa MG och ni andra; jag blir lite fundersam nu för jag får intryck av att det är bara jag (och kanske Lowi75?) som har vätska i mitt myom? Det märkliga är att ingen av de läkare/bm som tittat på mitt har sagt något om att det kan vara något annat än ett "vanligt" myom. Hur har det sett ut för er andra som varit på ul? Inte sett några mörka "sjöar" av vatten? Ingen som varit med om att ett myom i nekros varit vattenfyllt heller? Vad ska man tro...?

Svar på tråden Stora problem med myom!