• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Åsa MG

Snax - nej det har jag inte varit med om, men då ska också sägas att jag inte kan så himla mycket om myom pga att det inte finns så mycket info. Skulle kunna tro att det finns en uppsjö av variationer då det gäller myom och det bästa är väl, som vanligt, att prata med din bm. Här kan det annars lätt bli att man bara spekulerar i brist på annat...

Jag menar bara att om du är orolig så ska du naturligtvis fråga en proffessionell som förhoppningsvis kan lindra din oro

• lowi75

Jag, i alla fall, hoppas inte att det är farligt med vattencysta eller om det kallas myom. Ingen har nämnt att det kan vara myom, det jag har. Jag kommer undersöka min vattencysta efter graviditeten och ta bort den, det känns inte bra för mig att ha den kvar ändå. Jag tror nämligen att just nu trycker den mot revebenen på min högra sida för där gör det så ont, känns som det sitter något där. Men som vanligt måste man strida i sjukvården för att något ska hända.
    Kram på er alla!

• snocke

Tjingelill!
    Tjejer ni måste hjälpa mig, jag tror jag håller på att bli knäpp. Den lille sparkar neråt hela tiden. Är i v. 32 nu så det finns ju lite kraft i dom där små spralle benen. Problemet är att han sparkar ner på Myomet. Det känns som om det ska hoppa ut och jag ska kissa på mig. Måste erkänna att ibland kan jag inte hålla emot utan det kommer en liten... Fy det känns jätte pinsamt. Någon som upplever det samma, var det inte du Snax som hade ett myom i samma läge som mig?
    Jag har jätte mycket obehag av det!
    Hoppas ni mår hyfsat annars!
    Kram kram

• Åsa MG

Iowi75 - klart du ska ta bort det sen, det är ju inget du ska behöva dras med. Tänk om du blir gravid igen och problemen blir ännu värre? Känner inte igen mig i det där med att man måste strida i sjukvården för att nåt ska hända, men å andra sidan har jag varit förskonad från allvarliga sjukdomar.

snocke - usch vad obehagligt det där lät!! Tur i oturen att du ändå är så långt gången som v.32, då är det ju inte en oändlighet tills att det går över menar jag
    Själv har jag haft MEGAONT idag. Satt på jobbet då det började, kallsvettades och darrade. Fick som tur var skjuts hem, men det var fruktansvärt plågsamt bara att sitta i bilen, varenda litet gupp kändes som en kniv som vreds om i magen
    Men men, det går upp o ner...

• Snax

Åsa MG; Stackare som har så ont, finns det risk att du måste sjukskriva dig tror du?
    Snocke; Jo du, min buse ligger också och kickar mycket neråt mot myomet, men tack och lov är fötterna så små ännu att det mest kittlas (v20). Har själv spelat fotboll så jag vet ju hur frestande det är att sparka på "boll-formade" saker. Vi kanske får varsin liten lirare du och jag :)

• snocke

Hej!
    Han får gärna spela boll men inte med mig som måltavla...:)
    Åsa tycker så synd om dig som har så ont, när planerar dom att få ut den lille? Eller du hade inget planerat snitt? Själv har jag fyra veckor kvar. Helt overkligt! Har inte fixat nåt, kanske dax...?
    Hoppas ni får en god natt!

• Åsa MG

Snax - jag är hemma idag och vilar, hoppas verkligen att jag snabbt blir bättre, för jag vill INTE vara sjukskriven! Skulle klättra på väggarna

Snocke - ska prata med en läkare om snitt om ett par veckor, får se vad som händer. Känns ju lite väl påfrestande att veta att jag måste gå 3 månader till med denna smärta.. Fast den kan ju gå över är klart!
    Förstår att det är jättespännande att det snart är dags! En kollegas bästa väninna åkte in igår för planerat snitt. Har inte hört hur det gått ännu eftersom jag är sjukskriven idag.
    Hur många veckor är det kvar till snittet? 4?

• Snax

God morgon tjejer! Ni som kommit så långt att de beslutat om kejsarsnitt, hur långt innan bf gör de det i s f? Vid senaste besöket sa de ca en vecka innan om det blir snitt för mig, men beslutet ska inte fattas förrän runt v 30-32 då man kan se om myomet ligger kvar som ett hinder. Har man något att säga till om själv vilket det exakta datumet blir? Jag känner att jag inte vill riskera att förlossningen hinner sätta igång för mina två senaste barn gick så snabbt att föda (den ena nästan i bilen och det var ganska precis 7 dgr innan bf).

• snocke

Godmorgon!

Gud, vad skönt att va hemma! Jag slutade jobba i månd. Fick havandeskapspenning. Jag tyckte det var så skönt att gå ut genom dörren och slippa allt och bara ta hand om mig, lilleman i magen och hans storebror. Ta chansen om ni kan.
    Åsa
    Jo, det stämmer, fyra veckor kvar, knappt! Sen smäller det...!

Snax
    Varför väntar dom så med snittet? Förstår att du är nervös!
    Mitt är planerat i v. 35 plus 6 Nu fick ju jag akut förra gången pga myomet så dom har haft extra koll den här gången och vill inte riskera att det blir samma igen. Jag fick veta datumet för två veckor sedan. Känns lite overkligt. Ska på ett extra UL 19 sept. för att bedöma vikt och längd. Vilket sjukhus tillhör du? Dom jobbar verkligen olika.
    Hoppas du får besked snart. Jag fick inte välja datum, dom hade fullt upp men jag vet andra som fått typ tre datum att välja på.
    Lycka till!

Ha en bra dag alla!

• snocke

Ps!
    Ville bara säga att jag är jätte glad för den här tråden! Att man har någon att snacka om det med!
    Kram kram

Svar på tråden Stora problem med myom!