• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Anabel

Åsa- vad jobbigt. Du får verkligen ta de lugnt. Bra ursäkt att skicka alla andra på ärenden.
    Tack för ditt svar. Dessutom verkard et på Johanna att det också ska funka.

Sitter här och väntar på tantbesök, eller ja, egentligen inte. Men så snart hon kommer ska jag ringa gyn för att boka för kontraströntgen och en massa andra tester. Hoppas verkligen att hon håller sig borta. Hadde förväntat mig att hon skulle dyka upp i lördags. Men icke sa nicke. Känner väl att hon är på g.

• Chlotta

Här är en till som är glad att hitta er med myom! Är gravid igen efter ett missfall som min läkare misstänker orsakades av ett inåtväxande myom i livmodern. Tog bort det i juni och blev därefter gravid nästan direkt och är nu i vecka 14. Tyvärr kom bulan tillbaka, det upptäcktes vid VUL i vecka 8. Nu avvaktar vi utvecklingen av det hela fram till nästa UL i oktober. Kommer säkert tillbaka och ventilerar med er andra. Hoppas att det går bra även för er.

/Charlotte

• Anabel

Hej Charlot,

Hoppas det går bra den här gången. Nu kan dem ju hålla koll påt det iallafall.

• Åsa MG

Hej, trevligt med lite nytt folk! Inte så kul att ni har myom, men.. Ja ni hajar

Charlotte - jag har också mina myom inne i livmodern, men enligt alla läkare som jag träffat hitills så är det ingen fara för barnet. Kroppen är klok och anpassar sig. Kan nog tänka mig att det är mer knepigt att BLI gravid om man redan har myom, men det verkar inte vara lika farligt om myomen växer i samband med att man redan ÄR gravid. Så har jag tolkat det de sagt till mig i alla fall. Hoppas verkligen att det går bra denna gång! Det gör det säkert också med tanke på att du kommit så pas långt!

Tyvärr så finns det inte så himla mkt info kring myom av nån underlig anledning..

• snocke

Hejsan!

Välkommen nya myom tjejer! Hoppas allt ska gå bra för oss!
    Åsa vad skönt att det onda lagt sig. Snax, jag förstod att ditt myom satt som mitt ungefär, hur stort var ditt? Jag tycker det känns så overkligt att mitt faktiskt är större än barnets huvud. Det är förresten en pojke till!

Idag hade jag nåt konstigt anfall. Började känna mig darrig i duschen. Snabbade på lite! Blev svettig och fick lägga mig på badrumsgolvet. Lyckades ta på mig lite kläder, fick hälla upp ett glas mjölk och ta ett paket kex. Låg på soffan ett tag sen kändes det bättre. Vad kan det ha varit?

Ha de gott tjejer!

• Åsa MG

snocke - det där lät som ett rejält blodsockerfall! En gång hade jag liknande då jag kom ur duschen, men i mitt fall så svimmade jag t o m! Sjuksköterskan sa att det varma vattnet bidrar till att det blir ännu värre.

Sen kanske du hade tömt dina energidepåer, det går ju åt väldigt mycket mer energi åt att vara gravid än man kan fatta

Hoppas du mår bättre nu!

• snocke

Hej!
    Åsa
    Jo, jag misstänkte att det kunde va ett blodsocker fall. Jag hade nog flängt på lite för mycket, ibland glömer man att man är gravid...
    Jag måste säga att jag saknar att kunna va som vanligt. Jag är van vid full rulle vilket är omöjligt nu. Tack jag mår bättre! Ska försöka ta det lite lugnare!

Ha en bra dag, alla!

• Snax

Snocke; Otäckt "anfall", om du var ensam hemma så måste det ha varit ännu läskigare när det blev så där. Jo mitt myom, som är ca 9-10 cm, sitter inne i livmoderhalsen och utgör precis som ditt ett förlossningshinder i nuläget. Än så länge finns det inget som tyder på att det ska förändras, men jag är bara i v 24 så det är ju kan ju fortfarande hända något längre fram.

Chlotta; det var nog bra att du hann bli gravid direkt efter borttagandet av myomet för då tror jag precis som Åsa MG att det inte borde vara någon större risk för barnet nu när det har "bosatt" sig ordentligt där inne.

Åsa MG; Hur långt har du kvar innan bebisen kommer? Ni andra...?

• Johanna30

Än så länge är min bebis beräknad att komma i början av mars (6:e), men vi får kanske ett mer exakt datum imorgon på ul.
    Hoppas inte de hittar några fler myom!! Jag har i några veckor kännt en ganska stor "knöl" en bit under naveln lite till vänster, som jag hittills trott var min livmoder. Nu undrar jag om inte det är myomet jag känner. Blä.
    Hoppas ni alla har en bra dag! Jag gör ALLT utom att plugga till tentan jag har på fredag.

• Åsa MG

Hej myomtjejerna!

Igår fick jag veta av min bm att barnet ligger i säte, allra troligast pga mina bannade myom. M a o så är det enbart kejsarsnitt som gäller om detta fortsätter. Ska på ul den 15/10 och är då i 33:e veckan och då kan man nog fastställa om bebis kommer fortsätta ligga så. Och jag som ens aldrig hade hört talas om myom tidigare, och nu har jag såna problem med dem! Bla så var jag tvungen att stanna hemma idag pga smärta. Rörde mig för mycket igår och det går liksom inte...

Johanna30 - Ledsen, men det där låter som ett myom som spökar Har ett placerat där också, och trodde som du att det var livmodern jag kände, men det visade sig vara ett myom. Har du ont av det? VET ju inte om det är så även i ditt fall, det bästa är naturligtvis om du får det kollat via ett ul!

snax - jag är nu i v.30, det går undan nu Vilken vecka är du i nu?

snocke - skönt att du mår bättre! Snart är det dags för dig, är jättenyfiken på hur det går för dig!!

Svar på tråden Stora problem med myom!