• Åsa MG

Stora problem med myom!

Är i v.24 (25 imorgon) och fick åka in till förlossningen idag eftersom jag har JÄTTEONT pga tre (!) växande myom som sitter på utsidan av livmodern. Det största är nu stor som en grapefrukt. Har haft ont i två veckor, men det har blivit värre sen i fredags. Kan knappt gå och det gör ont att röra sig, ja det gör t o m ont att sitta och ligga. Finns inget att göra åt det heller.

När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det så ont att ett gallstensanfall skulle vara höjden av njutning i jämförelse.

Som tur är så var bebben ok, det är det absolut viktigaste! De gjorde ett ul och där låg han och gonade in sig, sträckte på sig och sög på tummen! Hur gulligt som helst

Någon annan som har lika stora problem med myom som jag? Visste liksom inte ens var det var innan jag vart gravid..

• Svar på tråden Stora problem med myom!
  • Villa76

Hej!

Har följt eran tråd för här är en till som är gravid med myom.
    Alla mina myomer sitter på utsidan av livmodern och jag hade inga problem att bli gravid. Det största myomet är minst 16 x 20 cm. Har varit inlagd två gånger pga myomnekros som har uppkommit i de mindre myomerna. Trots allt har min graviditet gått jättebra! Ligger nu på BF +2 och har sedan länge inte haft ont av myomerna. Läkarna har hela tiden sagt att jag ABSOLUT inte kommer att gå hela tiden ut och att jag skulle föda minst en månad i förväg men nu sitter men här och dricker hallonbladste!

Tidigare så konstaterade läkarna att jag hade förlossningshinder men nu har alla myomer som tidigare "låg för utgången" dragit sig uppåt och nu väntar en vanlig förlossning.

I perioder har det varit jättejobbigt med myomerna, främst för att jag har fått så många olika diagnoser från läkarna men allt har ju gått superbra tillslut. Som jag förstår så vet inte läkarna eller BM så mycket om myomer och kan skrämma upp en lite i onödan. Från vecka 15 har jag haft en superbra läkare på Spec MVC som har peppat och varit insatt i just min situation. På det sättet har jag sluppit diagnoser från alla andra och jobbiga reaktioner när de undersöker mig. Ska man palla att ta sig igenom en riskgraviditet (som alla myomgraviditeter är) måste man känna att man orkar med det mental också och tro att det går bra!

Önskar er alla lycka till!!!
    Tänk på att man sällan hör om fall där det har gått bra trots myom och kvinnor världen över föder barn trots myom som de kanske inte ens vet om att de har.

Kram

• Snax

Åsa MG; Nej, vad trist att det onda inte vill ge med sig. I vilken vecka började smärtorna komma förresten? Kommer det smygande eller blir det mer akut när du känner av myomen? Blir det bättre när du vilar? Själv är jag i v 24 och (peppar, peppar)mår bara fint just nu.

Villa76 och Snocke; Vad spännande att ni snart har era bebisar i famnen! Ni måste återkomma och berätta hur det gått "dagen D" och efteråt. Hoppas verkligen att ni slipper alla myom-besvär sedan och bara kan njuta.

• Johanna30

Hej på er!

Var ju på ul igår och visst, därinne låg en jättelivlig liten bebbe och vinkade till oss.. En underbar känsla Allt såg ut precis som det skulle i livmodern och med bebisen, vilket var en stor lättnad.
    Så var det ju det här med myomet. Bm konstaterade att det är det jag har kännt som jag tidigare trodde var livmodern (snett till vä under naveln, ca 5x7 cm stort). Hon tyckte däremot inte att jag alls skulle oroa mig för detta och att det inte alls skulle påverka bebisen eller graviditeten som sådan. Och vaginal förlossning blir tydligen inga problem som det ser ut nu. Ska dock på ett ul till om två månader för att se om myomet har växt/krympt. Ser det som en bonus, för då får jag ju se bebisen igen också
    Jag har nu bestämt mig för att släppa alla tankar på det sketna myomet och bara njuta av att vara gravid Så får man bara hålla tummarna att man inte kommer ha ont av det längre fram heller (peppar peppar).
    Önskar er andra all lycka till med allt!!!!
    Kram

• Snax

Vad roligt att höra att allt såg fint ut, Johanna30! Håller med om att det är ren bonus att få se sin bebis fler gånger än normalt när man dras med myom. Inget ont som inte har något gott med sig, kan man väl säga :)

• snocke

Hej alla!
    Så närmar sig helgen, skönt! fast jag går hemma så ser jag framemot helgen då vi får vara tillsammans alla tre plus magen ;)
    Den här helgen ska vi bara ta det lungt och njuta innan det är dax på onsdag. Jag har bestämt Taccos imorgon kväll och titta på Idol. lördag ska vi gå ut och äta och skämma bort oss lite.

Villa 76
    Är du inne eller du lapar hallonbladste? :)

Ha en underbar helg alla!

Kram Snocke

• Chlotta

Hej på er,

jo vi är båda jätteglada att det gick så lätt att bli gravid igen. Bägge gångerna jag varit gravid har det hänt i princip på en gång, jag kan inte annat än vara tacksam :)

Går in i vecka 15 idag, känns otrloligt häftigt att ha fått vara med såhär långt. Har börjat känna mig lite piggare även om kvällströttheten sitter i fortfarande och att jag är hungrigare än någonsin på morgonen.

Det är ett skönt stöd att få höra er andra om hur saker har gått bra och hur ni hanterar situationen.

Sen har jag tänkt på hur mycket kroppen "talar om för en" när man är gravid. När jag fick missfall i våras ser jag i backspegeln att jag visste om det långt innan det hände. Något kändes liksom fel, kunde inte sätta fingret på vad det var bara. Ville inte erkänna det för mig själv medan det pågick, men efteråt kom insikten. Denna gång har detvarit helt annorlunda, jag kände från början att nu kommer det att gå bra. Sen har oron funnits där, det är klart, men känslan i magen är helt annorlunda.

Villa 76, hoppas du snart får träffa din lilla!

• lellitA

Åsa Mg Fy fasiken Stakare dig )= Kan inte ens lida med dig då jag inte alls kan föreställa mig din plåga. Har också ett myom men mitt är bara ca 5 cm stort runt om och jag har inte ont utav mitt
    Men håller lite koll på det ibland så dom kan se så det inte växer.

Kramar om dig vännen Hoppas du finner den hjälp du behöver

• Åsa MG

lellitA - Tack för dina varma ord Tyvärr finns det inte så mycket att göra, förutom att ta alvedon... Och jag kan säga att det största myomet nu nästan är stort som 1½ grapefrukt..(har totalt 4 st.)! Men det som verkligen hjälper är att man får mer kontroller och ul tack vare dessa myom, och då får jag se på lillkillen i magen som växer och frodas och verkar må jättebra! Finns INGET bättre

Vilken vecka är du själv i? Det är ju väldigt många som får myom utan att få besvär av dem

Kram Åsa

• lellitA

Jag är i vecka 37 med mitt 4de barn Har int eupplevt problem med någon av mina graviditeter Myomet upptäcktes under ett u-ljud när jag väntade mitt andra barn Så förmodligen har jag inte faft det innan. Nä mitt stör mig inte alls förutom det att jag har rätt kraftiga menssmärtor men det säger läkarna är väldigt vanligt.
    Mitt myom har heller inte växt i storlek på många år.

Tycker så hemskt synd om er som är så drabbade av det Det måste vara en plåga i era liv )= Kan inte ens föreställa mig det så som jag sa innan. Men tuffa är ni iallafall som skaffar barn och allt trots era problem All heder åt er !!!!!

Kram på er allihop som nu kämpar ihop här i tråden genom era graviditeter

• Villa76

Sitter fortfarande och lapar hallonbladste och ingenting händer... Är nu på BF +4. Ska göra ett UL på onsdag igen om ingenting har hänt.

Känns skönt att snart vara vid mållinjen. Däremot kommer det väl att uppstå en massa frågor och funderingar kring myomerna när barnet väl är ute. Läkarna har ju rekommenderat mig att ta bort dem när jag slutat amma (de är tydligen då de är som minst).
    Men en sak i taget...

Snocke, om vi inte hörs innan vill jag bara önska dig lycka till på onsdag! Guuud vad spännande.

Lev väl tills vi hörs igen och va rädda om er själva och guldklimparna i magen!

Kram

Svar på tråden Stora problem med myom!