• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • lilja71

Maddie3: Dom som kommer med så dumma kommentarer kan ju inte ha hittat känslan/förtjusningen till att sminka sig. Jag bara älskar att välja bland färgerna men ibland så kanske jag inte hinner eller orkar och då kan jag faktiskt gå till jobbet med bara maskara (och en och annan gång har jag gått helt utan) Jag är nog av genren som sminkar mig för att jag tycker att det är så himla roligt och inte för att andra ska tycka att jag ser bra ut (kan man säga så??)

• Majestic
    maddie3 skrev 2007-10-12 13:47:09 följande:
    Jag sminkar mig så ofta jag kan, men har inte tid för att stå o sminka mig med skuggor o så, men lite foundation, puder o mascara o sen lipgloss. Då känner jag mig fräsch.Den ÖF jag går till så är det inte många mammor heller som sminkar sig. En mamma undrade t om om jag var tvungen att sminka mig o så varje dag, nää svarade jag men ibland vill man ju fräscha till sig för sitt eget välbefinnande o mår jag bra mår min son bra. Hon fnyste bara åt mig o tyckte att det var slöseri med tid. Jaja det får hon tycka tänkte jag.Som sagt så får man ju snabbsminka sig typ en kvart får det ta.
    Jag med, jag sminkade mig även när vi skulle på Öppna Förskolan eller babymassage !!
    kent - Ett tidsfördriv att dö för!!
  • maddie3
    Skrattande
    Innan jag fick barn så sminkade jag mig varje dag, o det vill jag fortfarande göra. Men visst kan jag skippa sminket en dag.
    Jag älskar färger, men varit lite feg...men nu sen jag kom in på denna tråd o fått tips om skuggor o bra sidor så har jag faktiskt vågat mig på att köpa många olika färger.
    Som sagt så har jag köpt 20 nya skuggor från PL som jag med stor förväntan väntar på att få hem snart.

Så jag kommer att fortsätta sminka mig när jag går till ÖF eller Babydans, sen får andra mammor bekymra sig eller gnälla bäst de vill. Inte mår min son sämre av att jag tar mig femton minuter till att fixa till mig, för när jag är klar så är det dax för lek o skoj.

Vill passa på att tacka för en superbra tråd, är så glad att jag hittade er. Och tack för alla bra tips om smink, hudvård o dylikt. O till alla er som vågar lägga ut er sminkning så får ni min stora beundran över hur duktiga ni är o vilken inspiration ni ger.
    Så ett stort tack.

Önskar er en fin helg, min helg blir att kurera min son som fått öroninflammation.

Kram
  • 02 05

Herregud, sa hon så?
    Låter som om hon var lite avundsjuk på att du tog dig tid att göra sånt, annars hade hon ju inte kommenterat det.

När Viggo var nyfödd sminkade jag mig inte om vi ine skulle göra något spec, men nu är han 8 månader o jag har kommit in i det igen, känns skönt o känna sig fräsch.

Trevlig helg på er alla

maddie3 skrev 2007-10-12 13:47:09 följande:
    Jag sminkar mig så ofta jag kan, men har inte tid för att stå o sminka mig med skuggor o så, men lite foundation, puder o mascara o sen lipgloss. Då känner jag mig fräsch.Den ÖF jag går till så är det inte många mammor heller som sminkar sig. En mamma undrade t om om jag var tvungen att sminka mig o så varje dag, nää svarade jag men ibland vill man ju fräscha till sig för sitt eget välbefinnande o mår jag bra mår min son bra. Hon fnyste bara åt mig o tyckte att det var slöseri med tid. Jaja det får hon tycka tänkte jag.Som sagt så får man ju snabbsminka sig typ en kvart får det ta.
  • Fluffguf

lilja71: Jag upplever att pl-skuggorna håller rätt dåligt i sig själva, men jag använder inte en primer utan varierar mellan cremeögonskugga eller vaseline. Det håller bra och blir lättare att sudda ihop färgerna.

• Fluffguf
    lilja71 skrev 2007-10-12 09:03:22 följande:
    Hej Frida! Får jag fortsätta med lite frågor idag med?? Ska man använda en fuktig pensel till PL skuggorna? För att få mer "inensitet" i färgen? Tycker att mina MAC-pigment innehåller mer "färg" eller är det bara en felaktig känsla jag har?
    Jag brukar doppa en blöt pensel i skuggan och blanda ihop i locket, typ som vattenfärg. Då blir de mer intensiva, men ibland är man ju inte ute efter det utan vill ha ett mer naturligt resultat, så det är lite olika hur jag gör.
  • Fluffguf

Ni som har koll på mileralsmink, är det bra om man är allergisk? Jag har en kompis som inte tål smink alls och typ bara kan använda mascara och möjligtvis ögonskuggor från apoteket, så jag funderade på hur det är med mineralsmink, det ska ju vara mer naturligt?

• Fridapida
    lilja71 skrev 2007-10-12 09:03:22 följande:
    Hej Frida! Får jag fortsätta med lite frågor idag med?? Ska man använda en fuktig pensel till PL skuggorna? För att få mer "inensitet" i färgen? Tycker att mina MAC-pigment innehåller mer "färg" eller är det bara en felaktig känsla jag har?
    Om du lägger på en primer behöver du inte fukta penseln, men om du fuktar så blir det som du säger: mer intensitet i färgen. Om det är mer pigment i MAC eller ej, kan jag inte svara på. Men det kan vara så, MAC håller mkt hög kvalitet. Jag tycker att du ska prova dig fram lite hur du vill ha det. Jag gillar när ögonskuggorna är riktigt intensiva, men det är det inte alla som gör...
  • elma

fluffguff: Det beror väl på vad man är allergisk emot? Man kan vara känslig mot vismuten i mineralsmink med så exempelvis bare escentuals (i.d) innehållr. Andra är känliga mot mica, som är huvudingridiensen i EM. Dock innehåller de flesta mineralmakeuper endast mineraler och inte konserveringsämnen och färgämnen mm, som täpper igen porerna utan mineralsmink låter huden andas, vilket torde vara det ultimata!

• Fluffguf
    elma skrev 2007-10-12 16:49:05 följande:
    fluffguff: Det beror väl på vad man är allergisk emot? Man kan vara känslig mot vismuten i mineralsmink med så exempelvis bare escentuals (i.d) innehållr. Andra är känliga mot mica, som är huvudingridiensen i EM. Dock innehåller de flesta mineralmakeuper endast mineraler och inte konserveringsämnen och färgämnen mm, som täpper igen porerna utan mineralsmink låter huden andas, vilket torde vara det ultimata!
    Ja, jag förstår att det är olika, men jag funderade lite på hur det var generellt. Du har säkert rätt
Svar på tråden Smink Smink Smink!