• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Fridapida

Jag fick paket från både MAD o eleven igår. Så nu ska rynkorna bort. Jag hittade nog två igår som nu ska tas itu med med hårdhandskarna. Boots no 7 - upp till bevis!

MAD... jag återkommer.

• Fridapida

Minnisen

Kul att du gillar true gold. Den är en jättefin skugga från ID.

Jag har några idéer att dela med mig av.

Min första tanke är att sota. Om det är en kvälls makeup vill säga.
    Även när man sotar bör man grunda med någonting. En primer är inte helt fel, men det är svårt att få sotningen fin med primer under. Grunda hellre med vanlig foundation o puder.
    Om du gillar guld så finns det många fina att väla mellan. Treu gold från ID, lounge ett eyedust från MUS, valley en cybershadow från MUS ja... det finns en hel uppsjö. Men jag tycker att du bör välja en guldig med mkt pigment.
    Som mörk skugga att sota med är Inka (eyedust från MUS)och det nya mörka eyedustet i MUS's Wild-kollektion. De är svart/brun/bronsiga med lite olika undertoner. Fina båda två.
    Börja med att lägga den ljusa guldiga skuggan lite nedanför globlinjen o sudda den uppåt.
    Lägg en svart kajallinje utmed fransraden o sudda ordentligt!
    Sedan tar du en ganska fast borste och lägger den mörka från fransraden och mot brynet som en liggande oval med lite av ovalspetsen över globlinjen mot där brynet är som "högst". Du vet om du höjer på ögonbrynet så går en viss del upp lite högre. Gör den lutande ovalen mot den. Gör inte någon "svans".
    Nu måste du sudda o sudda. Tills alla kanter är fint tonade. Ta en bummulspad (den är mjukast o då blir det bäst) o ta bort överflödigt för långt utanför ovalen. Sudda lite till.
    Nu tar du den ljusa skuggan igen o lägger på övre delen av ovalen lite lätt o tonar ut det uppåt.
    Sedan är det en smaksak om man vill ha inre ögonvrån mörk eller ljus. Det ger lite olka effekt. Mörk - mer dramatiska ögon. Ljus - öppnar ögonen.
    Tänk på att ha LITE mörk även under ögat. Använd samma pensel som du sotade med men ta ingen ny färg på den od lägg LITE under, sudda bort en del. Det ser mörkare ut än vad du tror.
    Avsluta med en persikofärgad rouge och bara lite lipgloss. Jag skulle tro att du passar i ljusa coralrosa gloss.

Den andra tanken är att du gör en "vanlig" varian. Med först primer, kajal på fransraden. Ljus skugga på hela locket, mörk i globlinjen och utmed fransraden. Sudda mot högsta delen på brynet. Sudda sudda. Lägg eyeliner och fixera den med lite svart ögonskugga.

Så... Så tänkte jag.

JO! Jag tänkte på, du har så fina hy med fräknar. Hoppas att du har en transparent foundation så de syns!

• Fridapida

... och så mascara så klart. Men det gissar jag att du hade koll på. Men jag är tvungen att skriva det...

• Linny

Du har alltid så bra förklaringar, Fridapida. Inte korta och hafsiga som jag

Köpte lite julklappar på lunchen. Tyckte lite synd om mig själv så jag köpte två kohlkajaler i mörkbrun och svart till mig själv. Bra att ha när det ska gå superdupersnabbt. Tar längre tid med eyeliner (hålla på att blanda, blöta pensel osv osv). Sedan köpte jag ett slingkit, så maken ska få vara frisör ikväll. Han gjorde det så himla bra förra gången att det är värt att låta honom göra det varannan gång och frisören varannan gång.

• Fridapida
    Linny skrev 2007-12-05 13:10:50 följande:
    Du har alltid så bra förklaringar, Fridapida. Inte korta och hafsiga som jag Köpte lite julklappar på lunchen. Tyckte lite synd om mig själv så jag köpte två kohlkajaler i mörkbrun och svart till mig själv. Bra att ha när det ska gå superdupersnabbt. Tar längre tid med eyeliner (hålla på att blanda, blöta pensel osv osv). Sedan köpte jag ett slingkit, så maken ska få vara frisör ikväll. Han gjorde det så himla bra förra gången att det är värt att låta honom göra det varannan gång och frisören varannan gång.
    Tack! Jag hoppas att det är förståligt det jag försöker beskriva. Inte helt enkelt att beskriva i ord det man annars "bara gör".

Kul med julklappar! Du har tydligen varit snäll i år. Jag gillar ju som de flesta säkert vet kajal starkt! Jag har alltid kajal före eyelinern, tycker att det blir snyggast så.
  • Jatsu

Hej.
    Jag följer den här underbara tråden slaviskt och har väl kastat in enstaka frågor några gånger.
    Sminkintresset har verkligen tagit fart igen efter alla era bra tips och idéer.

Nu när ni pratar om kajal så undrar jag om ni har tips på några kajalpennor som sitter bra hela dagen.?
    Jag håller på och blandar ögonskugga och lägger som eyeliner, men jag börjar också tycka att det tar alldeles för lång tid. Tänkte att jag skulle investera i en eller ett par kajalpennor men har noll koll på vad som är bra.

• Linny

Jatsu: Jag köpte faktiskt en från MaxFactor idag, en svart kohlpenna. Verkade bra och var billig. Då jag bara använder det när jag har bråttom så hade jag ingen lust att lägga så mycket pengar. Den andra jag köpte var nåt annat märke, kommer inte ihåg. Men även den var billig. Jag provade på handen, vid tolvtiden idag, och har försökt gno bort det, men det sitter

• Fridapida
    Jatsu skrev 2007-12-05 15:33:57 följande:
    Hej.Jag följer den här underbara tråden slaviskt och har väl kastat in enstaka frågor några gånger. Sminkintresset har verkligen tagit fart igen efter alla era bra tips och idéer. Nu när ni pratar om kajal så undrar jag om ni har tips på några kajalpennor som sitter bra hela dagen.?Jag håller på och blandar ögonskugga och lägger som eyeliner, men jag börjar också tycka att det tar alldeles för lång tid. Tänkte att jag skulle investera i en eller ett par kajalpennor men har noll koll på vad som är bra.
    Jag har MUS's kajal. Jag gillar den för att den sitter och för att den är su mjuk. Man kan sota ögonen med den. Om du går in i mitt galleri o kollar har jag en bild som heter "eyeliner". Det är ingen flytande eyeliner utan kajal från MUS. Så ser den ut hela dagen. Jag gillar att fixera kajal med svart ögonskugga, eller om jag har någon annan färg på mig som jag tycker passar bättre.
    För mig är det viktigt att svart kajal är svart, kolsvart, den får inte bli det minsta grådassig.

Kul att du följer tråden, jag undrar ibland om det är någon som är inne ofta utan att göra några avtryck... är det någon? Skriv gärna o säg att ni är med! Det är kul att veta. Det är ju 10 gånger mer klick än inlägg så det bör väl finnas någon...
  • Fridapida

JATSU

Jag tror jag har ngn bild där jag har sotat med kajal o har lite INKA över. Samma kajal iaf.

• Linny

Fridapida: Den svarta budgetkajalen jag köpte idag var verkligen kolsvart. Hoppas den sitter bra också. Det är ju kul om budget är lika bra som lyx

Svar på tråden Smink Smink Smink!