• zasata

spyfobi!!!!!

vilken kananl och vilken sidan på textv?

Frosk skrev 2007-10-27 09:33:33 följande:
    hej hej. usch såg på texttv att vinterkräksjukan har börjat komma nu. uäääk! jag vill bara gå och gömma mig och komma fram till sommarn igen!På tal om förlossningar så var min största fasa också att spy, men jag använde mig bara av lustgas och mådde aldrig illa. Hade den på högsta också och sög som besatt så jag är tacksam att den funkade för nåt annat hann vi inte med.
  • zasata

vad synd... var ju nästan lite lycklig där ett tag..

Idaaa1982 skrev 2007-10-27 15:43:08 följande:
    hej hopP!Såklart det inte fanns vaccination mot vks... Min arbetskompis som pratade i nattmössan... Jaja..Får man den så får man den å inte så mkt man kan göra åt det!
  • zasata

vad e det för vaccin?

Mamasnest skrev 2007-10-27 22:53:56 följande:
    Min äldsta pojk har spyfobi och det är jättejobbigt för oss alla. Varje gång vi åker utomlands så är han så orolig att bli dålig i magen och/eller spy att han blir gråtfärdig. Nu har vi börjat att vaccinera honom mot E-coli (?).
  • zasata

åååå fy vad äckligt!!
    hur har det gått?
    hoppas det är nån unge som ätit  för mycket chips bara!
    själv försöker jag bara blunda när jag ser nått. även om man har samma tankar slipper man att se..

Iorlover skrev 2007-11-01 09:38:47 följande:
    Hjälp...hjälp...HJÄLP!Masade mig på bio igår fast jag tycker de är jobbigt i spyfobisyfte! Hamnade någolunda för oss själva, jag var kissnödig men kunde bara inte låna toan där...huga!Filmen gick o tog slut. Då vi går ut så ligger det vad jag tycker se ut som en spya alldeles utanför dörren. Ja, ni kanske vet hur jag kände då/nu o vad man tänker? Jaha, vem, vad när? Kan de vara magsjuk person, kan det vara den tidigare föreställninge? Mm. Fan, vad det förstörde min kväll. Så himla jobbigt det här! Grät hela vägen hem! Sjukt, är vad det är!
  • zasata

hur har du fått en diagnos?
    hur fånka hypnos och kognitiv beteende terapi?
     var har du gått, vilken ort? bor i göteborg men vet itne riktigt var jag skall vända mig..

bellanbus skrev 2007-11-02 17:00:10 följande:
    Hej alla!Jag är emetofob (som det så fint heter när man fått diagnos ) och jag har gått i kognitiv beteende terapi för det, jag har gått på hypnos och i vanliga samtal för det...Jag kan inte säga att jag är helt fri från min fobi, men jag mår mkt bättre och har lärt mig hantera min rädsla och ångest inför det!Dock är vks-säsongen den jobbigaste tiden för mig på året...men jag har oerhört bra stöd i min familj och mina vänner faktiskt...
  • zasata

men fy! jag skulle nog nästa bara får mer panik av dessa grejerna alltså..

Aussielotta skrev 2007-11-02 23:04:44 följande:
    Zasata --> Jag tror jag skrev tidigare i tråden att jag gick på KBT på Psykologiska institutionen i Göteborg för 100 kr gången. Det är elever under utbildning som leder sessionerna. De söker ofta "objekt" för behandling av olika fobier...Men jag slutade, då jag insåg att jag omöjligtvis kunde utsätta mig för allt det som hon tyckte att jag skulle; typ gå på offentlig toalett där nån precis har kräkts, hjälpa en person att kräkas osv....jag listade upp 10 grejer med spy som jag hatade, så tanken var att jag succeissivt skulle utsätta mig för detta. Men med en 3 månaders son som jag hade då, så insåg jag att tidpunkten var illa vald. Att so msista mål bli smittad av magsjuka och kräkas kändes inte riktigt aktuellt...jag menar, då får ju min son det också...hur roligt är det?Bellanbus --> Hur gick din KBT till?
  • zasata

okej, det låter ju lite bättre.. skulle jag vilja prova! bara känna att slippa panikångesten vore så skönt. men är det pykarin man kontaktar då?

bellanbus skrev 2007-11-03 10:41:53 följande:
    Min KBT gick inte alls till så som andra här beskriver. Därav anledningen att jag genomgick den, för min första fråga var om jag skulle typ behöva sitta o stoppa fingrarna i halsen...vilket min terapeut bara skakade på huvudet åt...Vi jobbade med min ångest, med att övervinna min ångest, hitta handlingsplaner för att hantera min ångest, gå igenom scenarier i huvudet på "om detta händer" och sedan tänka hur jag reagerade och hur jag kunde göra för att ändra min reaktion...Vi jobbade väldigt mkt med att vända på tanken, lära mig att tänka på ett annat sätt. Sedan skrev jag ner typ ett mantra, där jag skrev om att kräkas, typ att "Man dör inte av det, det går över, många gör det utan att få ångest" och så vidare, detta rabblade jag så fort jag fick panik...Hypnosen fungerade som så att jag fick gå några gånger för att först komma ner i rätt medvetande/avslappning, det kan ta olika lång tid för olika människor... Sedan så satt psykologen i detta fallet och pratade om kräkning, och för och nackdelar och hur jag skulle tänka och ja han skulle stärka mig på ett undermedvetet plan. Sista sessionen spelades in på ett kassett band och sedan skulle jag upprepa denna behandlingen hemma en viss tid efteråt.Som sagt så tycker jag inte att jag är helt frisk, men jag mår sååå mkt bättre, och kan hantera saker på ett helt annat sätt idag!Mina behandlingar fick jag genom psykiatrin, de var högkostnads berättigade, så efter ett antal besök fick jag frikort...
  • zasata

jag har försökt att bli medlem, men vet inte varför jag aldrig fick nått mail, om dom inte gordkände mig eller vad..

joe1 skrev 2007-11-04 07:52:11 följande:
    Hej alla! Ducoral heter vaccinet...Är det någon här som är medlem i SME (emetofobi.se)???En jätte bra sida för de som verkligen är rädda för s*y, ms-Man har all stöttning man kan få där om allt.
  • zasata

hur blev du medlem? jag har fyllt i där "bli medlem" för länge sen men så skulle dom typ höra av sig eller nått ju, men det har dom aldrig.
    är sidan bra?

bellanbus skrev 2007-11-04 10:37:40 följande:
    Jag är medlem där!
  • zasata

hittar ingen mailadress jag kan maila =/

bellanbus skrev 2007-11-04 13:01:52 följande:
    Jag tror jag varit medlem där i typ 2 år snart, så jag kommer knappt ihåg hur det gick till...Jag var där jättemkt i början, men nu besöker jag nästan aldrig sidan...Dock är sidan guld värd under vks perioden, för då får man mkt stöd och mkt bra information där!Ibland är det dessutom skönt att få skriva av sig till de som förstår!Maila igen och fråga om vad som hänt.
Svar på tråden spyfobi!!!!!