• zasata

spyfobi!!!!!

grattis!

Iorlover skrev 2007-10-23 20:19:17 följande:
    Ja, undviker de mesta folkvimlet nu iallafall. (bantningen går ganska bra...-10kg)
  • zasata

det är ju jätte bra om dom skriver upp det. man vill ju veta även om det inte är kräksjuka tex halsfluss öroninflamtion också med..

• zasata

vad är d et för tabeller?!  hjälper dom? jag tänker verkligen hela tiden på detta..

missis skrev 2007-10-25 13:23:56 följande:
    Hej!! får jag vara med i den här tråden? jag lider nämligen av hysteriskt extrem spyfobi. är emetofob, nu pluggar jag men förut då jag jobbade i vården var jag sjukskriven hela vinterhalvåret pga, extrem fobi för vinterkräksjukan.jag har alltid plasthanskar innuti vantarna när jag åker buss, jag tvättar alltid frukt o grönsaker med både diskmedel o vatten samt duschar o badar min son varje dag han kommer hem, från dagis för att undvika smittan. Om något barn på dagis har insjuknat i magsjuika säger personalen alltid till mig så att jag ska kunna ha min son hemma.Om någon i familjen blir drabbad får jag av läkare utskrivet tabletter som ska göra att risken för att spy minskar o dem ger åxå en lugnande effekt.Jag lider extremt mycket av det här, det har gått så långt att jag inte kan jobba inom vården längre trotts att det egentligen är sånt jag vill jobba med.känns skönt att höra att jag inte är helt ensam om min fobi.
    tror inte det finna. men du kan ju fråga en gång till? 150kr. i så fall tar jag två
    Idaaa1982 skrev 2007-10-25 13:24:22 följande:
    hmm... Pratade med en kille på mitt jobb (vården) om genom vår chef fått spruta mot just vinterkräkan. Kostade 150 kr... Fast han kanske pratade e nattmössan! Frågade om det verkligen inte var mot influensan han fått men han sa nej: Kräksjukan... Ska snacka med han idag igen.. hehe
  • zasata

vad jaf känner igen mig!!

Iorlover skrev 2007-10-25 13:34:29 följande:
    Jag tycker att det känns som om ingen tar detta på allvar då man berättar. DET tycker jag är jobbigt. -Jo, men de finns väl ingen som gillar spy osv. MEN HALLÅ! Detta är ju SÅÅÅ mycket mer än så. Känner mig så förlöjligad i alla smanhang för mina fobier. Jag är bara löjlig o dum!
    jag har försökt bli medlem där.. men går inte :/
    missis skrev 2007-10-25 13:39:48 följande:
    jag vill tipsa om en bra sida för oss med spyfobi(emetofobersme.emetofobi.se )
  • zasata

oh fy vad hemskt! hoppas inte du har blivit smittad!
    önsakrdig lycka till.

missis skrev 2007-10-25 20:49:19 följande:
    hej! de tabletter jag får utskrivna heter essucous o jag får dom varje vinterhalvår, de är lugnande o ska vid hög dos stoppa kkräkning. nackdelen med tabletterna är att jag blir så trött o orkesklös att jag bara vill ligga. ska ringa imorgon o be att få de utskrivet igen eftersom att jag idag hörde från vårdcentralen att vinterkräksjukan har börjat gå ordentligt här i umeå, flera vårdavdelningar har tvingats stänga igen p,g,a vinterkräksjukan.jag höll på att svimma när hon sa det, har jätteångest nu o bara gråter för fullt. är så fruktansvärt livrädd att det går inte med ord säga. jag vågar inte gå till skolan imorgon o jag vågar heller inte skicka sonen till dagis. jag var o handlade idag men höll andan hela tiden inne i affären, usch jag bara skakar nu, kan inte ens skriva här längre***griiiin***vil70 !!!!!! jag har åxå snittats o var fruktansvärt extremrädd för att spy under operationen, då gav de mig extra medecin mot illamående så att jag kunde känna mig säker på att inte spy.. så ta upp det med dom på förlossningen så ger dom dig det säkert åxå. stort lycka till med förlossningen. ska hålla tummarna för dig. men jag tror inrtec att du behöver oroa dig för det finns som sagt medecin de kan ge dig som gör att du inte kräks.
  • zasata

tänkte på det ni sa att ni inte kan jobba också.. sådan känner jag mig med..

hoppat av gymnasiet igen..! skulle ut på 10veckors praktik på dagis.. men vågar inte.. så hoppat av igen.. så nu e jag 20år och inte ens gymnasie utbildning.

om nån vet var man kan få hjälp! säg till mig.

• zasata

jag spydde inte inte. och avr på info möte innan på förlossningen och hon sa att man kan fp en tabalett mot illamåendet och kräkningar om man vill!! och det är inte lustgasen man spyr av heller, bara om man andas fel. så börja att andas luft med den bara för att rpöva. ring förlossningen i morgon och hör med dom och berätta och be även din BM skriva i din journal med stora bokstäver att du lider av denna fobin.

Kaldorei skrev 2007-10-26 16:14:37 följande:
    uuusch, ju närmare förlossningen jag kommer dess då värre å värre blir min oroa för att spy på förlossningen.... På föräldragruppen började barnmorskan prata om nerverna vid spinae, å när huvudet trycker på dessa under förlossningen så är det många som kräks jättemkt sa hon.... usch, jag ville bara rusa ut ur rummet =/ känns så löjligt att prata om det också, för folk fattar ju inte att det e en så jobbig grej för mig. får panikångest å börjar gråta bara nån sätter i halsen å hostar så det låter som att dem ska spy vilken sekund som helst =(
  • zasata

hade ingen eda och spydde inte.. min mamma, mormor har inte spytt häller..

• zasata

försökt men vet inte var jag skall vändam ig...

jezzie skrev 2007-10-26 22:47:13 följande:
    Men alla ni som är här och försökt få hjälp med fobin vad har ni gjort???
    båfe jag och sambon e förkylda och har rethosta just nu.. han hosta på toa precis.. och jag trodde han spydde. hjärat ur halsgroppen, även om jag vet han hosta,,
Svar på tråden spyfobi!!!!!