• zasata

spyfobi!!!!!

har tyvärr inget tips att ge dig. men shit, bara kände hur det vände sig i magen på mig och hela min kropp stelnade till. och du bor kanske långt här i från.

Iorlover skrev 2007-09-19 17:46:02 följande:
    Jaha, då var det dags! Nu spydde sonen massor!!!! Hjälp! Kan det vara magsjuka? Hur gör man på bästa sätt för att klara sig nu då tro? Flippar ur snart! Sitter o gråter. Stackars lille kille
    hej och välkommen.. tur dy har en sambo! själv e jag livrädd att spy med..
    MammaHela skrev 2007-09-19 22:12:10 följande:
    Här har ni ännu en, har extrem fobi, undviker i stort sett alla stöllen som man kan röka ut för spyor.har inga problem med att kräkas själv (har varit gravid 3 gånger och spytt mig igenom dem), men om andra spyr så flippar jag ur totalt.Tyvärr gäller detta även mina egna barn, kan inte hantera att de spyr utan får panik och allt låser sig. Min sambo får ta allt som har en spyor att göra
  • zasata

vet ni om vinterkräksjukan börjar snart?

• zasata
    Så vad händer med emetofober när de verkligen spyr?
    Det mest överraskande faktumet för icke-fobiker är att de flesta av emetofober sällan, om någonsin, spyr. En emetofob är en person som har varit i bilolyckor oftare än de har spytt. De flesta fobiker kan räkna antalet gånger de har spytt på ena handen. En del emetofober överlevde graviditet, födsel, blindtarmsinflammation och gallblåseoperationer utan ens en retch. Även om de spydde så gick de oftast igenom varje sjukdom med endast en episod av spyende, jämfört med en icke-fobiker som kan spy upprepade gånger vid en sådan sjukdom. (Många fobiker säger att orsaken till att de spydde var för att de var så trötta över att må illa så att de "gav upp" och lät sig själva spy.) Många vuxna emetofober har inte spytt på 10, 20 eller fler år. Fobiker som har spytt efter händelsen som utlöste detta säger ofta att de insåg att det inte var så farligt att spy, men senare återkom fobin - ofta redan samma dag.

Även fast de inte är vana att spy, kan emetofober stressa sig själva till en sån ångest eller verkligt illamående bara genom att umgås med människor med magproblem. Så fort någon i samma rum klagar på maginfluensa får emetofoben panik. De letar symptom som ofta kommer psykosomatiskt. Det blir en snöbollseffekt eftersom panikattacken blir värre när fobikern upplever verkligt eller "påhittat" illamående.

shit vad det stämmer! tror jag. jag har inte spytt än
  • zasata

Detta är vad några fobiker har gissat är orsaken till deras spyåterhållsamhet. Spy-akten kontrolleras av hjärnan. Det finns ett spy-center placerat i medulla oblongata [förlängda märgen, webmasters anm]. Att spy är en av de mest primitiva funktioner i hjärnan. En del fobiker tror att som resultat av flera år av rädsla och dagligt funderande har deras medvetna del av hjärnan har tagit över spy-centrat. Så, om något händer som vanligen skulle resultera i att spy, ignorerar hjärnan det. Dessa fobiker ser detta som en förklaring på varför de andas samma virus och äter (mycket av) samma mat som alla andra men aldrig spyr.

Förutom denna neurala hypotes (som inte är vetenskapligt baserad), har nästan alla fobiker förmågan att motstå the urge att spy väldigt lång tid, tills illamåendet passerar. (Det finns även fobiker som försökt spy men inte kunnat.) Detta leder till frågan om spyende är en helt ofrivillig kroppslig aktion.

hoppas det stämmen, då kanske jag aldrig kommer spy?

• zasata

ja det är verkligen hemst. ibland stannar dom hemma ett dygn, men ALDRIG två..

Iorlover skrev 2007-09-20 15:11:32 följande:
    Nej, jag tycker det är fruktansvärt ärligt talat. Vet inte hur många gånger man hört att: jo, men han har ju inte spytt sen igårkväll så idag ska det inte vara någon fara.Jag fasar för de, tycker de är obehaggligt med sådana människor.
  • zasata

ååå gud jag hoppas verkligen du har rätt!

Tygtiiger skrev 2007-09-20 20:37:51 följande:
    Jag pratade mycket med min mamma om min spyfobi när jag väntade barn, för om min son blir magsjuk så är det ju inte ett alternativ att få panik - jag MÅSTE vara vuxen och hjälpa och trösta honom. Hon sa alltid att det ordnar sig, att föräldrakärleken tar över fobin, och det stämmer faktiskt. Hans tre magsjukor har gjort väldigt mycket för min fobi, jag tål fortfarande inte vuxna som spyr något vidare men det är ok med barn, även om jag tycker det är äckligt. Och när sonen har varit magsjuk så tog mycket riktigt föräldradelen över och jag tog hand om honom - maken som vet hur det är ställt med mig tog hand om sängkläder och golv Kan för övrigt tipsa alla spyfobiker om att bästa platsen är BAKOM den som kräks, då har man kontroll, kan hjälpa och slipper oroa sig för att få något på sig (jag tar hand om en hel del packade tonåringar på jobbet ). Sonen brukar jag sätta i knät, med ryggen mot mig, ladda med massor av frottéhanddukar och en liten hink (sandlådehink), så kan man fånga i den. Det funkar!!
  • zasata

ucsh det är jag så rädd att det ska hända.. fy.. kan man iten bli av med detta på nått sätt?

MammaHela skrev 2007-09-23 15:41:49 följande:
    Jag skulle önska att det stämmer på alla, men min fobi sitter så djupt att den tar över föräldrainstinkten =(Så jag klarar inte av att ta hand om mina barn när de kräks....
  • zasata

hoppas inte det kommer hem så ofta då.
    jag ahr inte spytt sen jag var 6år.. liv rädd..
    sen är jag livrädd att visa dottern det, vill ju inte smitta vidare min fobi..

MammaHela skrev 2007-09-23 19:08:15 följande:
    Ta i trä så har det än så länge bara hänt en enda gång, och då var det dottern som är 7 år som kräktes och hon fick klara sig själv med en hink tills sambon kunde komma hem. Nu är det så att min dotter på 7 år har aldrig fått magsjuka, samma som min mamma aldrig någonsin magsjuka. Så jag har tur där. Men jag har två barn till som säkerligen kommer hem med magsjukor =(
  • zasata

hjäääääääääääääääälp!!!!!!!

min sambo har kräkts.

• zasata

jag vet inte vad jag ska ta mig till. troligen är det maten han har ätit. men jag är så rädd, har så ont i magen. känns som jag också är sjuk. tänk om jag kommer bli sjuk? vi kan inte vara i olika rumm, bor på 50kvadrat. jag vet itne vad jag ska ta mig till mig. tänk om jag spyr? jag mår så illa, har så ont i magen. är så rädd. han säger att han mår bra nu. men jag mår inte bra. jag är så rädd. kan knappt andas, har typ gråtit i minst 20minuter i ren panik. och vill inte att ebba skall se det. så hon får vara hos tobbe nu endå. jag vill inte att hon ska se hur rädd jag är. som tur är ska hon sova. men jag är så himla rädd.

Svar på tråden spyfobi!!!!!