spyfobi!!!!!
har tyvärr inget tips att ge dig. men shit, bara kände hur det vände sig i magen på mig och hela min kropp stelnade till. och du bor kanske långt här i från.
har tyvärr inget tips att ge dig. men shit, bara kände hur det vände sig i magen på mig och hela min kropp stelnade till. och du bor kanske långt här i från.
vet ni om vinterkräksjukan börjar snart?
Detta är vad några fobiker har gissat är orsaken till deras spyåterhållsamhet. Spy-akten kontrolleras av hjärnan. Det finns ett spy-center placerat i medulla oblongata [förlängda märgen, webmasters anm]. Att spy är en av de mest primitiva funktioner i hjärnan. En del fobiker tror att som resultat av flera år av rädsla och dagligt funderande har deras medvetna del av hjärnan har tagit över spy-centrat. Så, om något händer som vanligen skulle resultera i att spy, ignorerar hjärnan det. Dessa fobiker ser detta som en förklaring på varför de andas samma virus och äter (mycket av) samma mat som alla andra men aldrig spyr.
Förutom denna neurala hypotes (som inte är vetenskapligt baserad), har nästan alla fobiker förmågan att motstå the urge att spy väldigt lång tid, tills illamåendet passerar. (Det finns även fobiker som försökt spy men inte kunnat.) Detta leder till frågan om spyende är en helt ofrivillig kroppslig aktion.
hoppas det stämmen, då kanske jag aldrig kommer spy?
ja det är verkligen hemst. ibland stannar dom hemma ett dygn, men ALDRIG två..
ååå gud jag hoppas verkligen du har rätt!
ucsh det är jag så rädd att det ska hända.. fy.. kan man iten bli av med detta på nått sätt?
hoppas inte det kommer hem så ofta då.
jag ahr inte spytt sen jag var 6år.. liv rädd..
sen är jag livrädd att visa dottern det, vill ju inte smitta vidare min fobi..
hjäääääääääääääääälp!!!!!!!
min sambo har kräkts.
jag vet inte vad jag ska ta mig till. troligen är det maten han har ätit. men jag är så rädd, har så ont i magen. känns som jag också är sjuk. tänk om jag kommer bli sjuk? vi kan inte vara i olika rumm, bor på 50kvadrat. jag vet itne vad jag ska ta mig till mig. tänk om jag spyr? jag mår så illa, har så ont i magen. är så rädd. han säger att han mår bra nu. men jag mår inte bra. jag är så rädd. kan knappt andas, har typ gråtit i minst 20minuter i ren panik. och vill inte att ebba skall se det. så hon får vara hos tobbe nu endå. jag vill inte att hon ska se hur rädd jag är. som tur är ska hon sova. men jag är så himla rädd.