• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • MUM CC

Wow! Vilket julkort Krodan!!!!
    Hur söta tjejer som helst!!!

Själv sitter jag i sängen bredvid Clara som inte behagar sova annars... när ska detta "gå över" undrar man... I 2 dagar har vi testat att lägga henne i sin spjälsäng för att hon ska sova där, och inte vår säng som hon kryper ur på 2 senkunder, och suttit bredvid och klappat på henne. Första kvällen somande hon efter 30 min efter mycket skrik, andra första ggn efter 10 min och sedan vakande hon och skrek i 50 min och eftersom jag då hade 39 graders feber så orkade jag inte längre utan ville sova... men hon somnade inte på 3 timmar även fast jag använde alla trick jag har (=tutte, tutte, tutte...), och pappa dög inte till mycket, utan nääää feberhet mamma var ju bäst! Så nu har vi testat på hur det är att vara sjuk och ha barn )Martin var också krasslig, men jag slog honom -ögoninfektion bahh! Kom tillbaka när du har ordentligt med feber!)!

I alla fall så blev det inte lika mycket julstess på ett sätt nu när jag blev sjuk (fast jag var frisk som en lärka imorse!), eftersom gröt-rimstugan blev inställd och bara kompisar från Skara kom hit. VI har ganska stort kompisnät, men tycker att det kan vara lite "jobbigt" ibland, särskilt som Martin gärna vill vara så social hela tiden (ehhh kanske betyder att han inte vill vara bara med sin fru kanske???), för det blir lätt svårt att tacka nej till saker och ting och så är vi aldrig hemma och bara slappar. Jag har inga problem att fylla kina mammadagar med aktiviteter, coh vill faktiskt bara vara hemma med Clara och inte göra något, men om man är bort mycket så blir det inte så mycket lek hemma utan mer städ och tvätt... Men antar att det inte är något att brklaga sig över...

Ha det så bra ni allihopa och stessa inte för mycket!
    God jul!

• Camilllla

lillmondinos: Vid 6 månader började Noel med Nestlés mild havrevälling, och den får han fortfarande på morgonen. Antar att det är den Theo inte gillar?
    Noel var ju ett flaskbarn och än idag får han flaska på kvällen när han ska sova. Förut fick han ersättning men nu får han majsvälling i den, för att det inte ska bli för mycket gluten..

Har för mig att gröt och välling "tar ut" varandra så om Theo äter gröt funkar det utmärkt med majsvälling, eller ingenting om ni hellre vill så! Och så har jag för mig att Alvin började tycka bättre om fullkornsvällingen än den tidigare.. Men jag är inte säker..
    Här har vi inte vågat prova fullkornsvälling än. Noel har ju lite hård mage så vi börjar med att se att det funkar med fullkornsgröten.

God jul till er alla! Här har vi fortfarande lite att fixa med och Noel vill inte sova

• Camilllla

lillmondinos: Vid 6 månader började Noel med Nestlés mild havrevälling, och den får han fortfarande på morgonen. Antar att det är den Theo inte gillar?
    Noel var ju ett flaskbarn och än idag får han flaska på kvällen när han ska sova. Förut fick han ersättning men nu får han majsvälling i den, för att det inte ska bli för mycket gluten..

Har för mig att gröt och välling "tar ut" varandra så om Theo äter gröt funkar det utmärkt med majsvälling, eller ingenting om ni hellre vill så! Och så har jag för mig att Alvin började tycka bättre om fullkornsvällingen än den tidigare.. Men jag är inte säker..
    Här har vi inte vågat prova fullkornsvälling än. Noel har ju lite hård mage så vi börjar med att se att det funkar med fullkornsgröten.

God jul till er alla! Här har vi fortfarande lite att fixa med och Noel vill inte sova

• Mondino

God jul och god fortsättning till er alla!!
    För min del har det nog varit den lugnaste julen i mannaminne. Vi var hos Mickes moster och morbror på julafton (låter som dom är hundra år i bara söndagar, men dom är faktiskt bara ett par år äldre än mig ) Och sen har vi bara slappat, inte haft några förpliktelser eller bjudningar. Såå skönt!

Ikväll ska vi packa och imorgonbitti åker vi upp till släktstugorna uppe i Lillhärdal (några mil från Sveg) Där umgås man just med mostern och morbro´n, åker skoter, åker till Björnrike nån dag för lite skidåkning, spelar pingis i deras garage, skjuter lite luftgevär (om det inte är för kallt för då trillar fingrarna av) och bara myser av vintervädret med långa promenader med hundarna. Theo fick en babypulka i julklapp så vi ska nog kunna ta oss fram på bra sätt
    Föstås är alla tekniska prylar medtagna så familjeliv kan finnas med i mitt tidsfördriv även där

Stor kram till er alla!!

• Armino
      GOD JUL OCH GOD FORTSÄTTNING TILL ALLA STORA OCH SMÅ!
    Vi hade en rätt så hektisk julafton. Detta var schemat:
    09.30 - 11.45 - Frukost hos min styvsyster med familj i Vällingby.12.30 - 14.15 - Lunch hos Jörgens föräldrar i Skärholmen.15.00 - 17.30 - Kalle Anka hos mormor i Helenelund.17.45 - 22.30 - Middag hos farmor i Häggvik. Men det gick relativt bra. Armica vaknade tidigt för en gång skull så att vi hann precis i tid till frukosten. Sen passade hon på att sova i bilen till Skärholmen och sen sov hon en stund hos min farmor på kvällen så hon klarade sig rätt så bra. Hon verkar ha kommit in i "ju färre människor desto bättre"-fasen så det blev lite jobbigt när vi precis kom till ett nytt ställe. Men efter nån halvtimme blev hon sitt vanliga soliga jag igen.

Och i julklapp fick hon en väldans massa kläder, en lekhage, ett leksakståg (Som låter. Tack så j-la mycket... ) en mjukisdocka och inte mindre än två gåstolar. Den ena ska vi dock byta mot... ja, vad tycker ni andra som har lite erfarenhet? Vad ska man satsa på??

Nästa år ska vi nog skippa utflykten till Jörgens föräldrar och min mormor och bjuda hem dem till oss istället. Och sen åka till farmor på kvällen. Då måste vi visserligen börja köpa julmat men det kan det vara värt om man får vara hemma hos sig själv och kan slänga ut jobbiga släktingar (läs Jörgens pappa) när det blir för mycket (Jag orkar inte dra hela historien nu, men det kändes verkligen som om Jörgens föräldrar tycket att det var jobbigt att vi kom på julafton... Fundersam Suck säger jag bara...)

Igår var vi hos pappa på juldagsmys (läs äta julbord, dricka vin och spela spel Räcka ut tungan) vilket som vanligt var skitkul! Sen skjutsade vi honom till Arlanda eftersom han hade bestämt sig för att åka till Thailand över nyår. Bara så där. Han är så tokig min pappa! Och helt själv skulle han åka också. Men han hade tagit med sig 13 böcker Förvånad så jag tror inte han får tråkigt Skrattande

Idag ska vi till mamma på kalkonmiddag och det kan bli lite trångt eftersom kusiner, mostrar, morbröder och styvsyskon alla ska trängas in i samma hus. Puh!

Nu låter det som om jag tycker att det varit en jobbig jul men det tycker jag inte riktigt. Jag älskar att umgås med många människor samtidigt! Fast lite jobbigt blir det när alla drar i en samtidigt och inte fattar att man faktiskt böjer sig baklänges för att alla ska bli nöjda. Hmpf! Fundersam

Lillmondino --> Det låter sååå mysigt att bara slappa där uppe där marken faktiskt kan vara vit på sina ställen! Jag är mäkta avundsjuk! Hoppas ni får det supermysigt!
    Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus.
  • strojes

Här har vi haft en rätt så lugn jul.
    Dagen före julafton kom mina föräldrar förbi för att hjälpa till lite med städning och barn inför julafton.
    På julafton kom mina föräldrar och min farmor och farfar. På eftermiddagen skrämde Malin oss med att kräkas på golvet. Jag tänkte direkt på vinterkräksjukan.....men sen var hon pigg och glad efteråt så då kändes det lite lugnare.
    Glögg och pepparkakor till Kalle och sedan var det dags för julmaten. Min man var jultomte men blev snabbt avslöjad av Malin, han hann inte ens dela ut första paketet förrän hon säger: "pappa!".
    Malin fick brio-tågräls, duplo-bondgård, en ritmatta som man ritar med vattten på, puh och hans vänner som mjukisdjur, ett memory, kläder och två böcker i julklapp.
    Sara och Linda fick vars en halsbandss berlock och lite kläder i julklapp.
    Malin somnade vid halv nio. Ett par timmar senare vanar hon och skriker. Jag går upp till henne och hon har kräkts igen....
    Igår såg vi att hon har rejält svullna halsmandlar så det är nog halsgluss hon har och idag känns det att även jag har blivit smittad.
    Men sammanfattningsvis har vi haft en trevlig jul.

• Armino
    Skydiver --> Nej men... halsfluss på julen Ledsen Ja, det hade ju kunnat vara värre i alla fall. Och ni verkar ju ta det med ro. Hoppas bara att småkaramellerna håller sig friska då. Fast annars kan ni ju vara sjuka hela familjen tillsammans. Som ett litet familjeprojekt liksom Glad
  • Armino

Usch. Armica sover alltid middag i vår säng eftersom det är lättare att söva henne där än i sin egen säng. Naturligtvis bullar vi upp med kuddar runt omkring men idag när jag skulle göra lunch hör jag världens skrik från sovrummet. Intuitiv som man blivit hör jag genast att det där inte är kom-och-underhåll-mig-skriket utan jag-är-rädd-och-ledsen-skriket. Jag springer dit och då ligger hon på golvet nedanför fönstret och har väl rullat omkring och på nåt sätt rullat över kudden som vi bullat upp med Förvånad Ledsen Men så fort jag tog upp henne tystnade hon och jag tror att hon mest blev rädd när "marken" plötsligt bara försvann. Men usch vad man känner sig usel. Jag skulle ju naturligtvis lagt henne i sin egen säng från början.

Nu sover hon för andra gången idag och ligger i sin egen säng. Som hon borde ha gjort från början. Ja, ja... det är lätt att vara efterklok. Och gjorde man allt rätt så skulle hon ju inte ha nåt att prata om med psykologen sen när hon blir stor Räcka ut tungan

Man skall inte kasta diskus längre än man orkar.
  • MUM CC

Camabo - Samma sak hände här idag... Kanske något som går i Viby??? Hon gjorde som tur var inte heller illa sig. Hittills har hon aldrig krupit mot kanten av sängen utan ALLTID fipplat med min klockradio och babyvakten. Men vi borde ju VERKLIGEN veta bättre eftersom Clara har krypit i 2 månader och far fram som en ilvind! Men när de små liven inte sover något bra så vill man ju liksom inte flytta dem när dem väl sover, så några dagar nu så har hon legat i vår säng ibland... Nu sover hon också i sin säng, kan tilläggas!

Svar på tråden Sollentunamammor 2