• Bei Bei

Ni borde skämmas!

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL.

Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!

Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!
    Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?
    Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?

Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.
    Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.
    Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?

Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.

AMEN!

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Ni borde skämmas!
  • Eisa
    jannej skrev 2007-10-15 09:28:54 följande:
    Varför skall svenskar hela tiden vika sig och tvingas ge upp sina traditioner bara för att någon muslim/arab kan ta illa upp, jag anser att det är helt fel, kommer de hit får de vackert accptera våran kultur och anpassa sig annars kan de ta första bästa flyg hem igen.
    Man kan väl BLANDA kulturer. Var inte så j-a rädd för det nya.

Jag ser mig också som världsmedborgare, inte svensk.

Nationalsången suger förresten, jag är glad att den är borttagen.

Roligt hur folk sitter och försvarar svensk kultur och bara "ÅÅååh den MÅSTE bevaaaras" och sen går de å käkar en pizza
  • TheMilky
    STA skrev 2007-10-15 09:22:20 följande:
    Jag håller med ovanstående inägg (smurfisar) men jag måste bara få tillägga att vi svenskar är jävligt mesiga och framför allt vår regering som accepterar allt som tex muslimerna vill ha.Varför tillåts det att byggas moskeer i sverige? Hur kan vi ens överväga att ta bort nationalsången på skolavslutingar? Varför ska vissa inte ens behöva lära sig språket men ändå kräver en hemhjälp som talar deras eget språk?Det är klart att ingen är dummare än att dom utnyttnjar systemet och kan dom göra som dom vill  och få som dom har det hemma så är det klart att dom göra det..frågan är bara varför är vi så rädda att säga ifrån och trampa utlänningarna på tårna?
    Amen till det. Jag skäms inte för fem öre när jag säger att jag gärna ser att vi stänger våra gränser nu, och tar hand om det vi har. Sätter in alla på meningsfulla platser i samhället och väver in dem i vår kultur. Ut med packet och ta hand om de invandrare som verkligen bjuder till.
    Där jag bor så har grannen haft ett 20-tal inbrott på sin skrot. Vi grannar har suttit på pass, följt efter polacker och slovakier och ringt polisen. Inget händer. Skulle inte förvåna mig om nån skjuter nån nästa gång. Inget jag heller skulle bry mig nämnvärt om. Eftersom Svenska samhället så effektivt har svikit sina medborgare.
  • vagabond77

"" Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL. ""

TS, skönt att du står upp för mänsklighten och den tänkande kraften. Det är märkligt hur fördummade en del tankar verkar vara som vädras på detta forum. Trodde inte i min vildaste fantasi att det var så illa ställt med vardagsrasism och fördomsfullhet, förrän jag började skriva i detta forum.

• Lequisha
    Kryxan skrev 2007-10-15 09:31:33 följande:
    Jag skrev väl inte att någon kräver att någon ska ha slöja i sverige?Jag skrev att man får ta seden dit man kommer.I arabländer bör en kvinna skyla sig. Så åker man till ett muslimsk land tycker jag att man ska täcka sig för att visa respekt åt deras kultur. (Man får förövrigt ingen respekt annars heller)Men när invandrare kommer hot får även dom ta seden dit man kommer.I sverige bär vi inte slöja.I sverige är det ifint att ha huvudbonad på arbete eller i skolan mm. Det gälelr även burka och slöja.Det finns jobb som har regler gällande klädsel, det gäller även slöja. Ändå kan en invandrare anmäla en arbetsgivare idag som inte anställer henne för att hon har slöja.jag tycker man får tro på vad man vill.Men i sverige är vi protsestanter.Om man vill tro på Allah är dethelt okay med mig.men vi ska inte ha någon moske i sverige.Idag har vi problem pga religionsfriheten.Vi kan inte neka någon att bära slöja på tex pass eller id kort.Vi kan inte utan att få problem neka någon med slöja ett jobb, just för att vi har religionsfrihet i sverige.Vi kan inte neka en muslimsk kvinna att få en annan läkare än den hon tilldelas.. om man skulle råka vara man, för vi har religionsfrihet i sverige.Sen får väl alla tro på vad dom vill. Men den officiella religionen i sverige är kristemdomen.Så länge vi har rekligionsfrihet ger vi invandrare en massa rättigheter, helt i onödan, och ibland rättigheter som helt strider mot vår egna tro - etiska och relijösa.
    Jag har även bott i Egypten. Skulle jag då ha varit tvungen att bli muslim då eller? Jag förstår inte riktigt ditt tankesätt.

I Sverige kan man anmäla om man blir diskriminerad på ett arbete pga hudfärg, sexuella preferenser, religion osv.
    Så då skulle det väl bara vara enklare och sätta reglerna att i Sverige är vi vita, heterosexuella OCH protestanter. Så behöver man inte ha problem med fåniga anmälningar i onödan överhuvudtaget
  • Pormoicheia

Hur ska vi kunna hjälpa invandrarna integreras i en svenska kulturen om vi tar bort den allt eftersom?
    Jag menar. Får den bosniska familjen lättare att smälta in bara för att vi låter bli att resa midsommarstången och sjunga svenska nationalsången på nationaldagen?

Jag har absolut ingenting emot varken invandring eller invandrare. Men det ska inte ske på bekostnad av vår egna kultur.

Jag blir irriterad när invandrare kommer hit och inte ens försöker lära sig språket.
    Och jag blir irriterad när Invandrare kommer och lever på bidrag utan ens en gnutta vilja att bidra själva.

Men med det sagt så menar jag inte att Svenskar är ett dugg bättre!
    Svenskar som reser/flyttar utomlands är inte ett dugg bättre om dom inte anpassar sig efter kulturen i det land dom är i.

Det är väl klart att den svenska kulturen formas efter alla andra kulturer som börjat ta plats, men dom som kommer hit från andra kulturer måste anpassa sig lite dom också.
    Det ska väl ändå gå åt båda hållen?

Apprentice Moraltant
  • Kryxan

Nationalsången hade du inget att säga om?

Det handlar inte om att man inte kan gå i kyrkan annars, Det handlar om traditioner.
    Varför släpper sverige på sina traditioner för att det kan uppfattas som diskrinerande?

DOm är i sverige nu. Det är VÅRA traditioner som gäller.
    Om det strider mot deras religion är inte det något VI kan ta hänsynt till.

Eller hur?

riot skrev 2007-10-15 09:34:25 följande:
    Slutat gå i kyrkan vid högtider....som i skolan menar du? Jag tror faktiskt du är helt välkommen att gå i kyrkan om du vill/ när du vill, det är enbart det att skolan ska INTE dra med ungarna dit. Kyrka och stat är separerad. Punkt slut. Inga konstigheter alls.
  • micorazón

orkar inte läsa alla påhopp!

Jag har levt bland invandrare - och det är inte alls så hemskt som många tror. Många helt uuunderbara människor men också rötägg - finns även bland svenskar.

TRO MIG - ALLA vill tillbaka till sitt hemland, men itne så länge det inte finns demokrati och ett fungerade system. De flesta invandrare åker hem igen när de blir lite äldre. Utvandringen är inte så liten som många tror.

VARFÖR lever så många invandrare på bidrag då? JO, för att Sverige har inga regler för att få in dem i samhället. Sätt upp en regel att de MÅSTe lära sig språket, vilket många invandrare inte gör idag. Placera ut dem ch sprid ut dem. Sätt inte alla på samma område.

Ge dem kontaktfamiljer som är svenska. Etc etc. Det finns så mycket man kan göra!

TS:  jag vet hur djupa sår många av dem har och att kriminaliteten kommer från detta oftast. De kämpar för att överleva, att visa sig tuffa för att inte gå under. Detta leder oftast till gäng och kriminalitet. TYVÄRR. Många hamnar snett och ingen ser dem..

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Kryxan

Det har ju funkat bra i USA?

Månkulturelltsamhälle.

Är det så du vill ha sverige?

Eisa skrev 2007-10-15 09:36:30 följande:
    Man kan väl BLANDA kulturer. Var inte så j-a rädd för det nya. Jag ser mig också som världsmedborgare, inte svensk. Nationalsången suger förresten, jag är glad att den är borttagen.Roligt hur folk sitter och försvarar svensk kultur och bara "ÅÅååh den MÅSTE bevaaaras" och sen går de å käkar en pizza
  • Kryxan

Skrev jag att du va tvungen att bli muslim?

Hur ofta gick du i kort skjol?
    Eller i en kort topp?

Lequisha skrev 2007-10-15 09:39:29 följande:
    Jag har även bott i Egypten. Skulle jag då ha varit tvungen att bli muslim då eller? Jag förstår inte riktigt ditt tankesätt.I Sverige kan man anmäla om man blir diskriminerad på ett arbete pga hudfärg, sexuella preferenser, religion osv. Så då skulle det väl bara vara enklare och sätta reglerna att i Sverige är vi vita, heterosexuella OCH protestanter. Så behöver man inte ha problem med fåniga anmälningar i onödan överhuvudtaget
  • micorazón
    kryxan: ang ID kort. Alla muslimer har ett ID kort utan slöja...... i alla fall dem jag känner. Man får inte dölja örat.... detta kort visar dem bara för kvinnor.
    Att ha slöja... man KAN anpassa sig efter yrket. Tex inom chark finns det nu en slöja som sitter tajt så att inget ska fastna i maskiner etc.

Visst dme ska anpassa sig också, men kan vi inte gå halva vägen var???
    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
Svar på tråden Ni borde skämmas!