• Charlotte87

chihuahua valp

vad æter dom? sover dom mycket?
    ute & går mkt?

ni som har kab væl berætta.. ska køpa en imorrn

• Svar på tråden chihuahua valp
  • LindaB85

Det är just det felet har om just chihuahuan.

Nu är mina hundar 2½ och !½år så de kan promenera. Men vi går utan problem en runda på 1-2 timmar och dom klarar det alldeles utmärkt...dom är små men dom ska ha långa promenader som vilken annan hund som helst....

Jag kan bli lite irriterad när folk vill ha hund men dom inte orkar motionera så mycket (för det första ska man inte ha hund då) så väljer dom chihuahuan för dom tror att dom enbart ska ha 10min promenader FEL!
    Det är jättefel mot hunden oavsett ras. Alla hundar behöver aktivering, även chihuahuan trots dess ringa storlek....

• gglitterr

Ni skriver "fråga uppfödaren" och liknande. Tror ni det finns någon i det här fallet? Kanske lite OT men spontant är det nog ingen seriös människa som säljer bort sin valp till någon uppenbart okunnig person.

• Yummie

Jag har också en chihuahua o sååå jäkla långa promenader behöver den inte. O klart det är en hund, det ser väl vilken människa som helst MEN! det är en liten ras o väldigt omtålig. Den har absolut inte samma behov som tex en schäfer eller liknande. Visst den behöver få gå ut men inte flera timmar om dagen. O sen en annan sak, hunden blir vad man gör den till. Det är just när den är valp som kan kan fostra den hur man vill att den ska vara i framtiden.
    Och ni som snackar om att ni går ut med era chihuahuaor i ur o skur som Gudrunstormer eller snöstormer tror jag inte alls på. Alla försöker spela duktiga o veta bäst. Är så trött på sådant snack! Alla vet sjävla vad som är bäst för just deras hund!

• Virriga Vera
    Yummie skrev 2007-11-01 04:52:04 följande:
    Jag har också en chihuahua o sååå jäkla långa promenader behöver den inte. O klart det är en hund, det ser väl vilken människa som helst MEN! det är en liten ras o väldigt omtålig. Den har absolut inte samma behov som tex en schäfer eller liknande. Visst den behöver få gå ut men inte flera timmar om dagen. O sen en annan sak, hunden blir vad man gör den till. Det är just när den är valp som kan kan fostra den hur man vill att den ska vara i framtiden.Och ni som snackar om att ni går ut med era chihuahuaor i ur o skur som Gudrunstormer eller snöstormer tror jag inte alls på. Alla försöker spela duktiga o veta bäst. Är så trött på sådant snack! Alla vet sjävla vad som är bäst för just deras hund!
    En Chihuahua är inte väldigt ömtålig, det är en tålig och robust liten hund trots sitt ömtåliga utseende.

Varför skulle jag ljuga om att vår Chi är ute i ur och skur? Tror du att jag lämnar den inne när jag är ute med de andra hundarna?
  • LillaLulla

Virriga Vera skrev 2007-11-01 06:00:36 följande:

En Chihuahua är inte väldigt ömtålig
    ...men man ska ju givetvis ändå tänka på att de inte är några katter och att man ska vara försiktig när man håller dem i famnen. Bara ifall nån inte visste det.
  • Yummie

Dem är visst omtåliga med tanke på deras ej ihopväxta fontaneller. Det är ingen hit och slänghund som tål ALLT.

• Virriga Vera
    Yummie skrev 2007-11-01 06:08:19 följande:
    Dem är visst omtåliga med tanke på deras ej ihopväxta fontaneller. Det är ingen hit och slänghund som tål ALLT.
    Det är långt ifrån alla som har detta fel och de som har det har oftast endast en liten öppning på någon millimeter, detta kan märkas som en liten inbuktning på deras skalle.

Fortfarande står jag fast vid att Chihuahuan är en tålig hund som hänger med på det mesta och som inte skall klemas bort.
  • nenis82

VIRRIGA VERA
    du skrev att du va ute timslånga promenader med din wawwa i skogen?? när den va valp?
    stackars valp det är ju fruktansvärt! inte ens en stor hund ska vara ute o gå så långt när dom e valpar! speciellt inte små hundar! har du tänkt på knän leder mm???? hmm

Har du öht taget en aning om vad du pratar om? Du skriver att en Chihuahua nöjer sig med TOTALT 30 - 75 minuters promenad om dagen? Att de inte orkar så mycket? Det är väl vad de skall ha som MINIMUM 3 gånger om dagen. En Chihuahua orkar precis så mycket och så länge som du VILL att de skall orka. Vår Chihuahua var med på timslånga skogspromenader som valp. När den blev trött tog vi upp den så den fick vila och sova en stund sedan var den med på merken och busade med de andra hundarna igen. Du får aldrig glömma att promenaderna aldrig får ersätta den psykiska motionen, de måste få aktivera hjärnan varje dag.

Bara för att hunden är liten i formatet betyder det inte att den inte har samma behov som en större hund.

• Odessa

Tänkte flika in hur det var när jag fick mitt första barn. Jag var utbildad barnskötare, läste all möjlig litteratur under graviditeten osv. MEN, precis innan man fick babyn kände man ju "hjälp!! HUR i all världen ska vi klara en baby? Jag kan ingentiiiiiiiiiing!". Jag var supernervös och oroade mig för jätteknepiga saker, frågade runt och skrev på forum. (Vilka blöjor är bäst, måste babyn ha pyjamas när den ska sova, har jag glömt köpa nåt viktigt, hur känns det att amma?)

Även de första dagarna var omtumlande. Jag hade ju _läst_ om barnvård, men navelstumpen kändes jättekonstig när det var "på riktigt". Vi tyckte det kändes jättemärkligt att bli hemsläppta från bb "va, släpper de bara hem en sådär?".

Nån som ser parallellerna till vad ts skriver?

• Virriga Vera
    nenis82 skrev 2007-11-01 10:36:55 följande:
    VIRRIGA VERAdu skrev att du va ute timslånga promenader med din wawwa i skogen?? när den va valp?stackars valp det är ju fruktansvärt! inte ens en stor hund ska vara ute o gå så långt när dom e valpar! speciellt inte små hundar! har du tänkt på knän leder mm???? hmmHar du öht taget en aning om vad du pratar om? Du skriver att en Chihuahua nöjer sig med TOTALT 30 - 75 minuters promenad om dagen? Att de inte orkar så mycket? Det är väl vad de skall ha som MINIMUM 3 gånger om dagen. En Chihuahua orkar precis så mycket och så länge som du VILL att de skall orka. Vår Chihuahua var med på timslånga skogspromenader som valp. När den blev trött tog vi upp den så den fick vila och sova en stund sedan var den med på merken och busade med de andra hundarna igen. Du får aldrig glömma att promenaderna aldrig får ersätta den psykiska motionen, de måste få aktivera hjärnan varje dag.Bara för att hunden är liten i formatet betyder det inte att den inte har samma behov som en större hund.
    Vad roligt att du läser mina inlägg, synd att du inte läser allt som står i dem. Missade du med vilje där jag skrev att vi tog upp hunden när den var trött och satte ner den när den hade vilat och sovit?
Svar på tråden chihuahua valp