Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Lilja84: Vad menar du? Jag tror att de som starkt tror på att bojkotta nestlé är medvetna om vilka produkter som finns på dessa listor. Varför ifrågasätta det? Jag känner absolut inget behov av läppstift från Lancomé eller findus fiskgratäng. Det finns bättre produkter av företag som har bättre etikskt tänkande.
Lilja84: Jag frågar ju inte vad det är för kaffe jag blir bjuden på, bojkotten handlar om vad jag köper!
det var ju någon som skrev att bojkotten var töntig och då skrev jag bara att jag tyckte att det var töntigt att inte bojkotta...
Lilja84: Jag dricker inte kaffe så för mig är det absolut inget problem Mina vänner känner dessutom mig och de flesta delar mina värderingar.
Jag har svårt för folk som inte tar ansvar. Kommentaren från MiaL att hon inte kan få Afrika på fötter klingar så naivt i mina öron.
Katharina .. som ett exempel ..
du är bjuden på middag och den som ska bjuda på middagen är ingen höjdare på att laga mat så personen i fråga har köpt hem findus fiskgratäng helt ovetandes om att det är en produkt som nestlé har hand om.
Du kommer över och ser findus paketen och fiskgrantängerna i ugnen ..
Vad gör du då?
1. sitter där och äter findus fiskgratäng i din tysthet då du känner att personen som bjudit på middagen har ändå ansträngt sig att fixa middagen till dig
2, säger att du bojkottar nestlé och att du inte kan äta fiskgratängen som precis blivit klar
Man blir ju riktigt rädd när man läser här. Inte konstigt att världen ser ut så som den gör när folk tänker så som vissa här gör. Det mest sorgliga är att det är detta ni lär era barn.
Det är detta jag får ut av era resonemang:
"Om nåt är gott varför ska jag bry mig om andra människor"
"Varför ska jag bry mig bara för att ANDRA har det dåligt och jag tycker faktiskt att det är helt ok att jag hjäper till att göra så att de får det fortsatt dåligt"
"JAG ensam kan ju inte ändra på nåt"
"Jag struntar i att det är omoraliskt, så länge det inte är olagligt gör det mig inget ÄVEN om oskyldiga barn dör"
Lilja84: Jag behöver inte ta ställning till det eftersom det aldrig skulle hända. Hypotetiskt så skulle jag påtala att det inte är smart att köpa findus fiskgratäng pga flera olika anledningar, Nestlébojkott, utfiskning av torsken mm
Får jag nu ställa en fråga till dig? Varför ska det vara så svårt att acceptera att någon säger att h*n klarar av att låta bli att handla alla dessa produkter? Varför ska det ifrågasättas? Litar du inte på det???
Jag ifrågarsätter inte .. jag bara undrade ..
Finns mycket jag undrar ..
som tex stadsbussarna i uppsala varför dom går på hälften bensin och hälften valfri miljövänligt bränsle, tex biogas,(tror jag det heter) istället för enbart miljövänligt ..
Varför flick/kvinnokläder generellt sett alltid är mindre i storlekarna ..
Varför folk inte kan kasta skräpet i sopptunnor i stället för på marken
Varför folk inte kan plocka upp hundbajs och hålla reda på sina utekatter så dom inte bajsar i barns sandlådor ..
Sen har jag mindre viktiga funderingar som varför jag enbart kan tillaga uncle ben´s ris men ingen annan sort ..
varför det är dammigt direkt efter jag dammat
Varför nycklarna alltid är borta när jag har bråttom iväg
Mandis - jag skulle PRECIS skriva samma sak som du
Blir FLY FÖRBANNAD av att läsa den här tråden!!!!!!!!!!!
Ni som nu vet hur Nestlé beter sig o tänker fortsätta köpa deras produkter - röstar ni inte i valet heller eftersom ni uppenbarligen anser att eran lilla röst inte räknas????
Det är INGET TVIVEL om att Nestlé vet om hur de beter sig och vad det leder till! MEN de skiter i det eftersom de tjänar STORA pengar på att sjukhusen i Afrika köper in deras produkter!
Vi i väst kan leva som vi gör av en stor orsak - U-länderna gör det inte o vi exploaterar dem! Våra barn mår bra, men deras gör det inte - VARFÖR inte hjälpa de svaga??????????? Om alla bojkottade Nestlé skulle det snabbt bli ändring - finns mkt liknande paralleller CocaCola o apelsinodlingar på 80-talet, tulpan/rosodlingar 90-tal - Där fungerade bojkotten så kom INTE o säg att vi inte kan påverka!
Lilja84 - Jag tycker att du för ett märkligt resonemang. Varför är du så intresserad av hur man reagerar på Findus fiskgratäng på en bjudning? Det är väl knappast det som är den springande punkten? Du fattar säkert också att allt inte är svart eller vitt. Det finns nyanser av grått också... För mig innebär detta att jag GIVETVIS bojkottar Nestlé så långt det är möjligt, utan att för den delen göra mig ovän med folk runt omkring mig. Jag måste dock erkänna att jag inte kände till att Nestlé ägde tex Loreal så på den fronten får det bli bättring.