Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Nog mer dagspressen i korta notiser och inte mkt där heller. Att barnen i Afrika dör o svälter har ju inte mkt nyhetsvärde idag
Sant eller falskt? Har nestle bättrat sig? Hittat på deras hemsida så jag vet inte om infon är opartisk
?Vår medverkan som en bra affärspartner i Afrika kräver givetvis ordentliga regelverk, säger Peter Brabeck. Därför har vi skrivit in, vikten av ett värdefullt kontrollsystem längs hela kedjan från odling till miljöhänsyn, social utveckling och ansvar för marknadsföring, i våra Affärsprinciper.
Inom särskilt känsliga produktgrupper som exempelvis modersmjölksersättning, har vi ett internt revisionssystem samt har också inrättat ett kontrollorgan - ett Ombudsmannasystem - för att försäkra oss om att vi till punkt och pricka följer WHO:s riktlinjer.
Vi har också i tre afrikanska länder anlitat en utomstående och oberoende tredje part, Bureau Veritas, för att kontrollera hur vi lever upp till dessa kriterier i tre afrikanska länder. Omdömet från Bureau Veritas revision, var att Nestlé har en hög medvetenhet om och en stor förpliktelse att följa WHO kodens (Världshälsoorganisationens) rekommendationer och inga systematiska brott mot dessa riktlinjer förekommer. ?
Fanny mår mycket bättre av Nestles mjölkersättning än av Sempers och när hon kräks så luktar inte Nestlekräkan en tiondels så illa som Semperkräkan. Vägrar att en princip eller ett ställningstagande ska gå före mitt barns hälsa.
Hemic - nej, Nestlé har inte bättrat sig, de frånskriver sig dock ansvaret på ett mkt förfinat sätt på sin sida. De skriver att de följer nationella lagar o förordningar, men de flesta länder har inget sånt uttalat, vilket ger dem fritt spelrum.
Lislus - gällande ersättning så kan jag förstå att man inte har så mkt val, men inte gällande välling, After eight m.m.
japp.. då är jag tillbaka och jag lovade ju nån här att försöka ge ett svar.. men jag vill absolut inte bråka...
först vill jag bara säga att jag absolut inte försvarar nestle på något sätt.. sen vill jag erkänna att jag inte alls är insatt så bra som ni i detta ämne(skummade bara snabbt igenom...)
kunde inte amma lucas när vi kom hem fr.bb och han var vrålhungrig så min man gick ner till apoteket för att köpa ersättning tills mjölken kommit igång.. och det råkade bli nan eftersom de ej hade något annat och vi hade tänkt att bara amma liksom.... (så vi visste knappt vad ersättning var....) sen har vi bara fortsatt med det och har inte velat strula med lucas mat eftersom det hela tiden gått bra med nan och sen nestles välling har vi fortsatt, helt ovetande om vad som händer i afrika..kanske låter som vi inte bryr oss om världen men det gör vi... har inte hört något om detta förrän idag... trots att vi tittar på nyheterna varje dag!!!
sen skulle jag aldrig drömma om att after eight o zoegas på nåt sätt har med nestle att göra... men det har det tydligen... och jag känner inte att jag orkar (ivarje fall inte som det ser ut nu.. med en liten bebis..och allt annat) att jag orkar stå och kontrollera alla livsmedel vi använder och ändra hela skafferiet!
men jag förstår er som har haft koll på det fr. början men det har inte vi..
vi gör andra (förhoppningsvis) bra saker för denna världen såsom fadderbarn, stöder barncancer fonden m.m
man kan ju inte engagera sig i allt och just detta ämnet har inte blivit min hjärtefråga...
men jag tycker det är bra att ni alla gör det som känns bäst för er och kämpar för världen på ert sätt...
hoppas nu att jag gett lite svar och inte bara drar upp en disskusion igen....
ha en trevlig helg alla kämpar och supermammor!!!!
nu är ni inte inloggade men jag hoppas ni hittar tråden...
lucasmama: Alla protesterar efter sin förmåga. Man behöver inte bojkotta för att höras och synas. Att skicka ett mail och tala om att man inte tycker om deras marknadsföring i I-länder kan hjälpa lite.
Jag har full förståelse för de som inte vill byta från nan, men då kan man protestera på annat sätt
och after eight är gott men det finns alternativ
Katharina: Som vadå... jag älskar after eight och har ännu inte smakat nått som är så gott.
Marlene: Ehhh, vet inte riktigt. Men det finns ju runda mintkakor som är tjockare än after eight... är inte dom goda?