• Ninni12345

Efterlysning

Detta är ett bra forum men som på många forum är det svårt att få "grepp" om alla. Därför efterlyser jag 5-10 tjejer i liknande omständigheter som jag själv. Vi skapar oss en liten pepp/glädje/sorg/oro/stöd-grupp! Tror att det är bra om vi är på ungefär samma ställe i livet. Men olika infallsvinklar är ju bara intressant. Jag vänder mig till er som:
    -inte har barn sedan tidigare
    -är under utredning eller behandling
    -är runt 28-38 år
    Hoppas det finns flera som jag här. Jag och min man har precis avslutat vår utredning och börjat en behandling.
    Ser fram mot att byta tankar och erfarenheter.
    Kram Ninni

• Svar på tråden Efterlysning
  • Ninni12345

Finns det ingen här som vill byta erfarenheter... Men alla andra kanske redan ingår i "grupper"/trådar?

• Marren1

Hej Ninni,
    Är en tjej på 31 år, jag och min sambo är mitt uppe i vårt första IVF försök. Började utredning i slutet av januari, kom till Sahlgrenska för behandling IVF i början av september. Har PCO symtom därav att jag har svårt att bli gravid.
    Deltar gärna i en stödgrupp på din tråd!

• Ninni12345

Åh vad roligt! Ett svar! Förlåt att jag inte sett dig men jag har legat däckad av magsjuka. (Mitt i ägglossning och produktivitet, morr!) Jag och min man har gjort utredningen på Carlanderska. (Bor ca 30 minuter från Göteborg) Vi sökte lokalt först men blev snabbt, innan vi påbörjat något, mycket missnöjda med bemötandet så vi gick direkt på Carlanderska. Något vi är mycket nöjda med. Vår utredning visade inget annat konstigt än att jag hade förhöjda värden av Prolaktin. Jag medicinerar nu. Vi hörs!
    Fler är hjärtligt välkomna i tråden.

• Joboli

Hej Ninni12345

Jag är 28 år, fyller 29 i Januari
    Jag har också förhöjda värden av prolaktin, har även ett prolaktinom i hypofysen.
    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 3-4 år nu. Vi har gått på utredning och mediciner allt för länge. Har ätet pergotome i 7 månader i sträck, utan resultat. Äter dagligen Norprolac mot mitt prolaktin sedan hösten -05.
    Vi har gjort 3 st IVF:er och 1 FET det senaste året, som alla misslyckats.
    IVF 1: MF
    IVF 3: inga befruktade ägg
    IVF/ICSI 3: negativt
    FET 1: inga ägg klarde sig i upptiningen

Som du ser så har jag bara ruvat 2 ggr, och av det så slutade ett i tidigt MF.
    Nu väntar vi på att få köra igång med IVF nr4, det kommer att bli spraystart i december

Många kramar från Leijon.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Ninni12345

Välkommen Leijonhjärta!

Hur har dina värden varit? Min läkare säger att vi ska försöka själva nu(inte jag och läkaren...) några månader sedan får vi diskutera annan behandling om det behövs.

• Joboli

Hej Ninni!
    Mina värden har varlit lite för höga och efterom de inte var så  höga så trodde de inte att jag hade ett prolaktinom. Men jag blev skickad på MRI, där upptäcktes adenomet i hypofysen. Jag fick även genomgå en större synundersökning för att se så inte "tumören" klämde på några synnerver. Mitt värde har gått upp under behandlingen så jag fått öka dosen Norprolac, för tillfället tror jag det ligger stadigt, senaste kollen var i somras, då vi gjorde en ordenlig hormon kurva (testade flera ggr på en vecka). Vi försökte i 6 månader med bara norprolac, läkaren sa att de flesta blir gravida inom 3 månader. Efter 6 månader då inget hänt så kombinerade vi med pergotime som är ett äggblåse stimulerande medel. Åt detta i ytterligare 7 månader, utan resultat.
    Har en oreglebunden cykel som följd av hormon rubbningarnna, dvs 32-45 dgr emellan mens. har sällan eller aldrig egen ÄL.
    hur ser det ut för dig?
    Kram!

• Ninni12345

Min man och jag har försökt i ett antal år. Eller vi har åtminstone inte skyddat oss. Min man hade ett medicinskt problem när han var barn så omedvetet/medvetet har vi båda tänkt att det nog var hos honom "felet" låg. Men det var hos mig och det är jag så glad för. Känns ju också som möjligt att göra något åt. Än så länge är jag ganska positiv men det sitter ju en liten röst i huvudet och varnar en för att ta ut något i förskott... Jag har alla gånger jag testat med ägglossningsstickor fått utslag, däremot har jag aldrig varit regelbunden. Cykler på mellan 30-35 har varit vanligast. Jag har också redan Pergotime som jag hämtade ut när jag varit på "slutmötet" hos läkaren efter utredningen. Jag hann dock inte börja äta då läkaren ringde när de fått svar på Prolaktinprovet som de tog om den dagen. Då låg värdet på 37. Efter två veckor med "Pravidel" var värdet 24. Vad låg dina värden på?
    Kram!

• Joboli
    Ninni: Jag minns inte vad mina värden låg på nu sist, vet att de var lite höga men sjönkt snabbt till normala värden.
  • Marren1

Hej tjejer!
    Har pratat med Sahlgrenska idag och imorgon e.m. ska jag dit för ett VUL. Har känt de sista dagarna att något börjat hända, att äggen börjar växa till sig men får se vad VUL visar. Känner att ÄP är nära och att det troligen kan bli på fredag.

Lite nyfiken, hur påverkar högt prolaktinvärde fertiliteten?

• Joboli
    Marren1: Grattis till ditt kommande Äp, jag lovar att hålla tummarna för dig Då frågade om prolaktin, jag ska förklara lite enkelt....

prolaktin är ett ammningshormon, i vanliga fall så utsöndras det i kroppen under ammning. Prolaktinet bildas i hypofysen som sitter i hjärnan.
    När man normalt ammar kan man oftast inte bli gravid pga av att ingen ÄL sker, det har varit så sedan urminnes tider pga av att det inte ska bli så tätt mellan graviditet och födslar.
    I mitt fall så "tror" min kropp att jag ammar och stänger därför delvis av min ÄL. Jag har inga barn och har aldrig ammat. Har varit gravid en gång efter IVF, men MF i v.5+0.
    När man har för högt prolaktin, kan man i vissa fall ha något som kallas prolaktinom, det är ett adenom (en ofarlig tumör) som sitter i hypofysen i hjärnan. Det är en sån jag har. Där sitter den och retar och utsöndara för mkt prolaktin. Ett prolaktinom kan i värsta fall trycka på synnerven och göra så synen blir skadad, men inte på mig som tur är.
    Jag kommer att få äta medicin livet ut för detta, medicinen har biverkningar och får inte blandas med alkohol. Så om jag tar ett glas vin, så förstärks effekten och det blir som flera glas...
    Om jag blir gravid kan prolaktinomet börja växa, jag får inte äta min medicin under graviditeten heller, så jag vet inte vad de gör då? kanske finns någon annan medicin?
    När man äter medicin kan man inte amma, eftersom det inte bildas någon mjölk, så jag vet inte om jag någonsin får amma, men det struntar jag i, jag är glad om jag nån gång får ett barn.

Hoppas du förstod lite iaf
Svar på tråden Efterlysning