Marren1: Grattis till ditt kommande Äp, jag lovar att hålla tummarna för dig

Då frågade om prolaktin, jag ska förklara lite enkelt....
prolaktin är ett ammningshormon, i vanliga fall så utsöndras det i kroppen under ammning. Prolaktinet bildas i hypofysen som sitter i hjärnan.
När man normalt ammar kan man oftast inte bli gravid pga av att ingen ÄL sker, det har varit så sedan urminnes tider pga av att det inte ska bli så tätt mellan graviditet och födslar.
I mitt fall så "tror" min kropp att jag ammar och stänger därför delvis av min ÄL. Jag har inga barn och har aldrig ammat. Har varit gravid en gång efter IVF, men MF i v.5+0.
När man har för högt prolaktin, kan man i vissa fall ha något som kallas prolaktinom, det är ett adenom (en ofarlig tumör) som sitter i hypofysen i hjärnan. Det är en sån jag har. Där sitter den och retar och utsöndara för mkt prolaktin. Ett prolaktinom kan i värsta fall trycka på synnerven och göra så synen blir skadad, men inte på mig som tur är.
Jag kommer att få äta medicin livet ut för detta, medicinen har biverkningar och får inte blandas med alkohol. Så om jag tar ett glas vin, så förstärks effekten och det blir som flera glas...
Om jag blir gravid kan prolaktinomet börja växa, jag får inte äta min medicin under graviditeten heller, så jag vet inte vad de gör då? kanske finns någon annan medicin?
När man äter medicin kan man inte amma, eftersom det inte bildas någon mjölk, så jag vet inte om jag någonsin får amma, men det struntar jag i, jag är glad om jag nån gång får ett barn.
Hoppas du förstod lite iaf