• MildaMaränger

Vita hem del 6

Välkommen till tråd nummer 6 , gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    VÄLKOMMEN!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html
  • Svar på tråden Vita hem del 6
  • mimmi006
    Peak skrev 2007-12-05 18:59:43 följande:
    Lisa1981 - vad fina bilder du visade! Vill också sy hjärtan! jag och mamma försökte - herregud de blev som tarmar och inte alls som vi hade tänkt!! Tips att ge? Juliah - det är söndagens bilaga till aftonbladet man ska inhandla va? Kul att de kommer snart, men inte kul om du känner dig stressad, men tycker nog inte du behöver det. Du har ju redan så fint hemma!!Fina kransar ni har gjort!!Såg ni vilken fin vedkorg Lulu hade ställt in i Äntligen hemma igår? vart kan man hitta en sådan tro? Åh vad kul, vad heter butiken? Är det i Linde du bor? Fick tips om en bra butik där och det låter som den kanske?Jag vill också öppna butik! SÅÅÅ sugen nu, när man är arbetslös, inte vill plugga och inte hittar något intressant jobb!!Någon som vet vart jag kan hitta en trehjuling som är i järn (?) silverfärgad. Inget flak. Helgjuten kan jag tänka mig...nån som vet hurdan jag menar?Lowe har en rejäl bula i huvudet nu - han puttade in skärbrädan och på den stod en flaska chilisås som han fick i pannan - pluttisen Idag var vi och kollade i huset, nu är innerväggarna uppe, om 2 veckor får vi tillgång till huset och sambon ska vara ledig från jul till första vardagen i feb och snickra!
    Den har iallafall funnits på en trädgårdsbutik... kanske www.tradgardsrum.se ?
  • Kajsa M
    JeaJea skrev 2007-12-05 17:20:21 följande:
    jag får återgå till bebistvättmedel utan doft.kajsa: jag tycker det var så svårt, kan inte riktigt rösta. Tror att du är osäker för att ingen är helrätt, man VET när det är rätt...Nublu ja den var det, jag tycker du ska behålla den, nu minns jag inte riktigt hur den nya såg ut bara att den gamla var finare, inte så prålig. ElinaPaulina: väggar och dörrar kan man fixa med färg, läge och planläggning kan vara svårare. Gillar ni stommen och det är rätt pris för er så är inte yta något problem. Vi har stort hus och innan barnen kom hade vi väl 150 m2 var, det är inga problem att hitta på vad man ska göra med rummen. Hobbyrum, gästrum, matsal, bibliotek...
    Så sant!
  • Kajsa M
    juliah skrev 2007-12-05 19:14:52 följande:
    Säger det igen Kajsa, den hänger så fint där din proffsiga krans hihi!Peak, ajajaj...usch stackars liten.Ja på söndag kommer den. Huu, hoppas att ni inte har höga förhoppningar, jag tror att det som ska fotas på onsdag blir tio ggr bättre!Den vedkorgen har jag sett, men minns ju inte var...tycker också om den.numberone, hihiii, jag förstår precis din känsla
    Vad söt du är! Generad
  • Peak
    mimmi006 skrev 2007-12-05 19:38:07 följande:
    Den har iallafall funnits på en trädgårdsbutik... kanske www.tradgardsrum.se ?
    ja där var den ju! 50% också!
    Himmelbit skrev 2007-12-05 19:34:59 följande:
    Du tycker det va?! Jag visar ju allt för er här istället - en massa vackra gula suddiga bilder... Du kanske tänker på min hemsida som jag gjorde innan sonen kom? La upp en länk till den i mitt krypin för ett tag sedan - kan det varit den??
    hmm jag vet inte Blandade säkert ihop dig med nån
  • Peak
    Himmelbit skrev 2007-12-05 19:23:21 följande:
    Du vet väl om att du kan dra av halva summan sen i din deklaration, för hushållsnära tjänster (om du köper fönsterputsning bl.a.). Detta gäller alla hushållsnära tjänster som man anlitar firma för, t.ex. städning, fönsterputsning, barnpassning, strykning, tvättning, trädgårdsskötsel osv osv.
    hur funkar det där egentligen - är det så lätt att om man köper dessa tjänster för 1000:- på ett år får man dra av 500:- ?
  • Himmelbit
    Peak skrev 2007-12-05 19:51:19 följande:
    hur funkar det där egentligen - är det så lätt att om man köper dessa tjänster för 1000:- på ett år får man dra av 500:- ?
    Yes! 
    Så här står det hos Skatteverket:
    • Skattereduktionen är 50 % av arbetskostnaden inklusive moms,

men högst 50 000 kr per sökande och år ( 25 000 kr år 2007 ).

• Den som utför hushållsarbetet måste ha F-skattsedel eller

motsvarande intyg.

• Arbetskostnaden måste vara minst 1 000 kr per år.

• Din ansökan ska ha kommit in till Skatteverket senast den

1 februari året efter det år då arbetet betalts.

Om man nu skulle komma över 50 000 kronor som är "taket" så gäller den per person. Dvs bor ni två vuxna i huset så är det 50 000 kr var som gäller.

• lasseliten

Gaaaaaaah, skrev du GRATIS Himmelbit?!

På tal om hushållsnära tjänster så kommer det faktiskt ett städbolag och provstädar hemma hos oss på fredag. Känner att den dagen vi båda jobbar så vill vi ha hjälp med städningen. Nu kommer de hjälpa till lite mer sporadiskt. Men väldigt skönt ska det bli att ha helt rent inför helgen. Det kostar 300 kr timmen här. 2 h ska det ta ungefär...50 % drar man av på deklarationen som skrevs tidigare. Tycker inte att det är så farligt dyrt.

• Elfva

Hejsan

Bara en liten snabb fråga, vart tog vår bloggtråd vägen?
    Jag kan inte hitta den

• Kajsa M
    lasseliten skrev 2007-12-05 19:58:00 följande:
    Gaaaaaaah, skrev du GRATIS Himmelbit?! På tal om hushållsnära tjänster så kommer det faktiskt ett städbolag och provstädar hemma hos oss på fredag. Känner att den dagen vi båda jobbar så vill vi ha hjälp med städningen. Nu kommer de hjälpa till lite mer sporadiskt. Men väldigt skönt ska det bli att ha helt rent inför helgen. Det kostar 300 kr timmen här. 2 h ska det ta ungefär...50 % drar man av på deklarationen som skrevs tidigare. Tycker inte att det är så farligt dyrt.
    Åh det är ju en dröm som faktiskt kan bli sann! tänka tt få slippa ägna sig åt den tråkiga biten i hemmet! Kan man hyra in stryk-hjälp också?
Svar på tråden Vita hem del 6