• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • Anonym
    grav1 skrev 2007-11-14 10:52:12 följande:
    Jag pratade emd en man på åland i somras som hade fått väldigt starka (och dyra) mediciner för att bota psoriasis. Kommer tyvärr inte för mitt liv ihåg vad det var. Vet att det försämrade immunförsvaret. När jag träffade honom hade han hur som helst ingen psoriasis alls. Är antagligen något som inte riktigt används i Sverige. Kan kanske vara värt att kolla upp?
    Åh, det låter ju underbart!
    Jaa, jag ska kolla med läkare!
  • Starlet1

Hej, jag har ganska mycket psoriasis, då och då. Men om allt flyter på och jag mår bra, så håller jag den i schack. Men det är ju lättare sagt än gjort. När den väl får fäste så är det svårt att inte bli stressad eller deprimerad, för det är ju inte kul.

Undvik människor med halsfluss. Får du det minsta ont i halsen ring Vårdcentralen. Dom fattar om du säger att du har psoriasis.

Jag fick min när jag var 20, och det sög verkligen. Det var en jättevarm sommar och jag ville inte ha korta byxor eller linnen.

Dom brukar ha bra behandling på Hudkliniken. Och har man mycket kan man få klimatbehandling. PSO är en bra orkanisation att vara medlem i. Där kan man få mycket tips och råd.

Skickar många styrkekramar till dig. Det är en skitsjukdom, men man lär sig att leva med den.

• Anonym (också)
    Anonym skrev 2007-11-14 10:53:19 följande:
    Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:48:15 följande:Avslappning har jag inte provat faktiskt. Kanske dags att göra det. Vad roligt att det gick bra för din bror! jag har ungefär på hela kroppen, men mest i hårbotten, usch. Jag har fått utskrivet massa salvor från läkaren. Cortisonsalva bla. Jag läste någonstans om en kvinna som hade fått tipset av en sjukgymnast att hon skulle prova aloe vera.. och det hjälpte för henne, nu är hon symptomfri.
    Då har du som jag med andra ord. Fyfan för psoriasis i hårbotten! Känns så äckligt bara att gå til frisören. Ja, aloe vera har jag också hört ska vara bra. Min erfarenhet säger att det där med salvor, visst, funkar säkert om man har litegrann här och där, men det är guckigt och meckigt och man blir så frustrerad när det inte "trollas bort".... Viktigast är stressen! Få bort stressen, då blir det mycket mycket bättre jag lovar. Prova iallafall!

Annars har jag märkt att saltvatten gör underverk med just hårbotten... hmm, saltvatten, sol och avslappning. Dags för en tripp till maldiverna? Hehe.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 10:58:23 följande:
    Hej, jag har ganska mycket psoriasis, då och då. Men om allt flyter på och jag mår bra, så håller jag den i schack. Men det är ju lättare sagt än gjort. När den väl får fäste så är det svårt att inte bli stressad eller deprimerad, för det är ju inte kul.Undvik människor med halsfluss. Får du det minsta ont i halsen ring Vårdcentralen. Dom fattar om du säger att du har psoriasis.Jag fick min när jag var 20, och det sög verkligen. Det var en jättevarm sommar och jag ville inte ha korta byxor eller linnen.Dom brukar ha bra behandling på Hudkliniken. Och har man mycket kan man få klimatbehandling. PSO är en bra orkanisation att vara medlem i. Där kan man få mycket tips och råd.Skickar många styrkekramar till dig. Det är en skitsjukdom, men man lär sig att leva med den.
    Ja, lättare sagt än gjort.. usch och fy.

Jag verkligen hatar sommaren. Då vet man att man inte kan gå i långjeans och långtröja, det suger verkligen.

Klimatbehandlig? vad är det? :-|

Pso är min mormor med i, och hon säger att det är jättebra. Även hon har psoriasis då..

Kram!
  • Anonym

Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:58:46 följande:

Då har du som jag med andra ord. Fyfan för psoriasis i hårbotten! Känns så äckligt bara att gå til frisören. Ja, aloe vera har jag också hört ska vara bra. Min erfarenhet säger att det där med salvor, visst, funkar säkert om man har litegrann här och där, men det är guckigt och meckigt och man blir så frustrerad när det inte "trollas bort".... Viktigast är stressen! Få bort stressen, då blir det mycket mycket bättre jag lovar. Prova iallafall! Annars har jag märkt att saltvatten gör underverk med just hårbotten... hmm, saltvatten, sol och avslappning. Dags för en tripp till maldiverna? Hehe.
    Jaa, ellerhur. Och man måste liksom tänka på hur det ser ut på axlarna innan man träffar någon, så det inte ser ut som en snöstorm där.. Usch.
    Just det med att man blir frustrerad när inte salvorna kan "ta bort det" dirkekt, det gör mig tokstressad med. Det är så svårt, för man blir stressad av minsta lilla.
    Men jag ska prova avslappningsövningar, så kanske det lugnar sig lite iaf.
    Hehe, ja, det hade inte varit dumt alls.
  • Anonym (Pricken)

Jag fick ett psoriasisutbrott för första gången i 30-årsåldern efter en halsfluss. Ben, armar, mage, rumpa, bål är angripet. Det har nu gått snart 7 år och utslagen har inte försvunnit. Har ganksa mycket. När jag gick på PSO-kliniken såg jag ingen som hade så mycket som jag.

Jag mår psykiskt bra och har gjort det den största del av denna tid som jag har haft psoriasis. Jag märker ingen försämring vid stress eller så, däremot kliar och hårdnar det mycket nu när det är kallt. Jag är tyvär urusel på att smörja. Tar mig inte tid till det fast det är superdumt. Idag är jag hemma med sjukt barn och funderar på att lägga mig i badet och mjukna upp en del för att sedan smörja hela kroppen.

• grav1

Man kan få solbehandlingar på hudkliniken också. Från vissa kan man t.o.m få låna hem ett solarium. Det brukar kunna hjälpa ganska mycket tillsammans med att man är noga med att smörja under en period.

Aloe Vera har jag också hört ska vara bra. Var bara noga med att kolla hur stor procent aloe vera det är i produkten, en del innehåller nästan ingenting.

• Farth Vader

Det finns flera Aloe Vera produkter som jag hört är bra för psoriasis. Det finns en aloe vera juice som rensar ur kroppen och är väldigt effektiv samt en salva som heter propolis.

Kolla in foreverliving.se och se om ni hittar info där.

Svar på tråden Psoriasis