• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • Anonym

Mrs Bubbel skrev 2007-11-14 14:26:06 följande:

Min man har Psoriasis, har väl haft det i ca tio år nu.Det jag har fått höra är att det är är ärftligt i led: Far - dotter, Mor - son .Är det någon som vet om det är vetenskapligt bevisat att det är så?
    Min mormor har som sagt psoriasis med.. Och min mamma, + moster har det med.

Så jag vet inte om det är riktigt så.
  • Starlet1

Min man har Psoriasis, har väl haft det i ca tio år nu.Det jag har fått höra är att det är är ärftligt i led: Far - dotter, Mor - son .Är det någon som vet om det är vetenskapligt bevisat att det är så?
    Nä, det har jag inte hört. Men i mitt fall stämmer det ju lite i alla fall. Pappa hade det.

Däremot har jag hört att det är 50% risk att barnen får det. Är det nåt ni har hört?
  • presens konjunktiv
    Anonym (m) skrev 2007-11-14 14:06:16 följande:
    Hej!Jag är ny här... Min kille har precis fått/utvecklat detta. Vad har ni för tips såhär i början? Han har på vaden väldigt mkt och bakom öronen.Vad ska man undvika?Brukar det bli mer eller sprida sig?
    Ja, det brukar gå i skov. Tips: Gå till en hudläkare och få medicin. Smörj med vanlig fuktkräm så länge. Klia inte. Se till att torka bakom öronen efter dusch och bad.

Min psoriasis började också bakom öronen, och innan jag fick den diagnosticerad så kliade jag. Jag har långt hår, och det tog tid innan det torkade efter tvätt, så det var ofta fuktigt bakom öronen. Jag var inne för infekterade eksem ett par gånger innan jag tog mig i kragen och krävde en diagnos och hjälp.
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 10:40:15 följande:
    Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis. Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt? Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?
    Får jag fråga hur ung du är? Ja, du behöver inte svara. Anledningen att jag frågar är för att det finns PSO-ung också. Tror det är upp till 30 år som man kan vara med där.

Kan ju vara skönt att träffa andra unga som också har den här skitsjukdomen.
  • presens konjunktiv

Jag har sett olika siffror på ärftlighet, som dessutom varierar beroende på om en eller båda föräldrarna har det, och beroende på om man har syskon som har det eller inte.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Mrs Bubbel

När vi väntade vår dotter, så frågade vi makens läkare hur stora risker hon hade att ärva ps. Han svarade då att risken var ganska stor, men samtidigt ganska liten eftersom att jag är allergisk. Detta skulle då på något sätt " Ta ut varandra".
    Jag blev inte nå klokare av det svaret direkt.

Det kanske finns nån som är duktigare på att förklara för mej som verkar va ett trööögo =)

• Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 14:32:14 följande:
    Får jag fråga hur ung du är? Ja, du behöver inte svara. Anledningen att jag frågar är för att det finns PSO-ung också. Tror det är upp till 30 år som man kan vara med där. Kan ju vara skönt att träffa andra unga som också har den här skitsjukdomen.
    Jag fyller 20 nästa år.

Ja, det vore jätteskönt.Då behöver man inte "skämmas" för att man har vita flagor lite varstans.
  • Anonym (m)

Presens konjunktiv: Tack! Ja han har fått nån kortisoncreme, men den har inte hjälpt alls, tvärtom och nu har han fått inflammerat som du pratade om, blir riktiga bölder runtomkring så vi ska tillbaka.

Kommer nog att hänga här en del i fortsättningen!

• Angelmyzis
    Min Mormor har det INTE mamma men jag o min syster
    **Hellre Sårad Av Sanningen Än Lycklig Av En Lögn**
  • grav1

Anonym (m) skrev 2007-11-14 15:15:10 följande:

Presens konjunktiv: Tack! Ja han har fått nån kortisoncreme, men den har inte hjälpt alls, tvärtom och nu har han fått inflammerat som du pratade om, blir riktiga bölder runtomkring så vi ska tillbaka.Kommer nog att hänga här en del i fortsättningen!
    Kortison är väl helt fel för den här typen av eksem. Eller?
    Undvik allmänläkare som försöker behandla själva utan kräv en remiss direkt! Både min mamma och syster har haft problem att deras eksem (olika sorter) hunnit bli mycket värre medan allmänläkare försökte behandla själva innan de fick en remiss!
Svar på tråden Psoriasis