• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • Starlet1
    Anonym (ts) skrev 2008-02-03 23:42:39 följande:
    Hej allihopa! Jag har provat Daivobet jag med, och den hjälper mig! jag har använt den i ca fem veckor, och den är super.
    Visst är den bra. Jag fick ju den i höstas och helt plötsligt så försvann exemen och lämnade lite fläckar bara. Men efter ca 3 veckor så blossade det upp ordentligt på mig. Dom trodde då att jag reagerat på salvan så jag fick sluta omedelbart.

Men nu när jag började igen för lite mer än en vecka sen så försvann exemen igen. Håll nu tummarna att det hålle ri sig och att det inte blir som förra gången, för det är verkligen drygt.

Till mig sa dom inte att jag ska hålla på med salvan. Utan jag ska smörja varje dag i 4 veckor och sen komplettera med Daivonex på veckorna och bara ha Daivobet på helgerna.

Jag är lite smyg på att det är solen som jag inte riktigt tål.
  • Anonym (Ny härinne)

Ny i tråden och passar på att kikar runt lite. Har haft eksem så länge jag kan minnas men fick diagnosen psoriasis i höstas. Känns skönt att veta vad det är, men trist att fundera över hur det kan bli i framtiden... Hatar dessa fläckar och prickar som inte vill försvinna. Smörjer och smörjer med Propyless, Daivonex och Emovat. Hur länge ska man hålla på innan det blir bättre?

• Starlet1
    Anonym (Ny härinne) skrev 2008-02-04 15:16:26 följande:
    Ny i tråden och passar på att kikar runt lite. Har haft eksem så länge jag kan minnas men fick diagnosen psoriasis i höstas. Känns skönt att veta vad det är, men trist att fundera över hur det kan bli i framtiden... Hatar dessa fläckar och prickar som inte vill försvinna. Smörjer och smörjer med Propyless, Daivonex och Emovat. Hur länge ska man hålla på innan det blir bättre?
    När jag fick psoriasis, för 16 år sen, så fick jag ett stort utbrott först. Det var hemskt, ville inte försvinna alls. Det tog 1 år sen blev det bättre. Sen har jag haft fläckar tidvis bra tidvis lite mer, men inte mer än att dom gick att förlika sig med.

Jag tror man vänjer sig. Det är hemskt att säga, men det är nog tyvärr så det blir. Man vänjer sig.

När min dotter dog för 2 år sen så blossade det upp igen. Över hela kroppen och det är det jag jobbar med nu.

Solar du nåt? Badar på hud. Daivobet är jättebra.
  • Anonym (ts)
    Starlet1 skrev 2008-02-04 14:41:02 följande:
    Visst är den bra. Jag fick ju den i höstas och helt plötsligt så försvann exemen och lämnade lite fläckar bara. Men efter ca 3 veckor så blossade det upp ordentligt på mig. Dom trodde då att jag reagerat på salvan så jag fick sluta omedelbart.Men nu när jag började igen för lite mer än en vecka sen så försvann exemen igen. Håll nu tummarna att det hålle ri sig och att det inte blir som förra gången, för det är verkligen drygt.Till mig sa dom inte att jag ska hålla på med salvan. Utan jag ska smörja varje dag i 4 veckor och sen komplettera med Daivonex på veckorna och bara ha Daivobet på helgerna.Jag är lite smyg på att det är solen som jag inte riktigt tål.
    Den är jättebra, verkligen!
    Usch, otrevligt när det blossar upp så. :/ Jag håller alla tummar för att det ska gå vägen den här gången. :)

De sa till mig med att jag skulle smörja och sedan komplettera med Daivobet.

Vet ni, snart blir det solresa!
  • Mammsen

Ja men vad gör ni när det oftast inte finns nån läkare på hud? Och de personal som finns där är så insnöade att det vara är Daivonex o Dermovat som gäller inget annat. Spelar ingen roll vad man säger att man vill prova så får man dom salvorna i alla fall. Dom kan sträcka sig till Decubal med avfjällande.

• Starlet1
    Mammsen skrev 2008-02-05 10:04:39 följande:
    Ja men vad gör ni när det oftast inte finns nån läkare på hud? Och de personal som finns där är så insnöade att det vara är Daivonex o Dermovat som gäller inget annat. Spelar ingen roll vad man säger att man vill prova så får man dom salvorna i alla fall. Dom kan sträcka sig till Decubal med avfjällande.
    Här i Dalarna tycker jag dom är riktigt bra på Hud. Har man bara kommit in där så tycker jag att dom tar ordentligt han om en. Men det tog mig 4 år att få remiss, fast jag har dokumenterad psoriasis sen 16 år tillbaka.

Men jag håller med dig om att dom kan vara lite insnöade. Det krävdes att jag fick ny läkare för att få höra om Daivobet. Hade bara fått Daivonex förut och Elocon, även om jag sa att jag inte gillar Eloconen, dels för att jag tycker att mina exsem blir värre av dom nrä jag slutar och att den luktar mögel.

Dermovat fick jag bara på behandlingen, inte utskriven. Visst är det den som är superstark kortison?
  • Starlet1
    Anonym (ts) skrev 2008-02-04 23:51:39 följande:
    Den är jättebra, verkligen!Usch, otrevligt när det blossar upp så. :/ Jag håller alla tummar för att det ska gå vägen den här gången. :) De sa till mig med att jag skulle smörja och sedan komplettera med Daivobet. Vet ni, snart blir det solresa!
    Har du fått Klimatbehandling, eller vad det heter. Resa som behandling?

Jag vill iväg till solen nu när jag är så fin. Så kanske dom sista fläckarna försvinner.
  • starless

Min sambo har psoriasis. Är det någon här som har provat de nya medicinerna med gott resultat?

Svar på tråden Psoriasis