• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • presens konjunktiv

Jag håller med om att det är bäst att vända sig till en hudläkare så fort som möjligt, men kortisonsalvor och -lösningar är den vanligaste behandlingen för psoriasis.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • grav1

presens konjunktiv skrev 2007-11-16 08:58:56 följande:

Jag håller med om att det är bäst att vända sig till en hudläkare så fort som möjligt, men kortisonsalvor och -lösningar är den vanligaste behandlingen för psoriasis.
    Ok. vad bra! Hade för mig att de inte brukar innehålla kortison.
  • Starlet1
    grav1 skrev 2007-11-16 08:51:11 följande:
    Anonym (m) skrev 2007-11-14 15:15:10 följande:
    Kortison är väl helt fel för den här typen av eksem. Eller?Undvik allmänläkare som försöker behandla själva utan kräv en remiss direkt! Både min mamma och syster har haft problem att deras eksem (olika sorter) hunnit bli mycket värre medan allmänläkare försökte behandla själva innan de fick en remiss!
    Jag håller helt och fullt med. Jag fick bo i Falun 4 år innan jag fick remiss till hud, och då hade jag ändå haft dokumenterad psoriasis i 12 år och vc hade fått min journal. Dåligt tycker jag. Allmänläkarna ville bota mig själva. Dom vägrade verkligen remittera mig.
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 15:12:22 följande:
    Jag fyller 20 nästa år. Ja, det vore jätteskönt.Då behöver man inte "skämmas" för att man har vita flagor lite varstans.
    Precis. Jag var ju som sagt 20 år när jag fick min psoriasis. Den bröt ut av en halsfluss. Och den hemska sommaren kommer jag aldrig glömma. Men sen lugnade psoriasisen ner sig i samband med ljusbehandling på hud och en resa till Bulgarien på 2 veckor.

Men jag vet hur jobbigt det kan vara.

PSO ung är ju jättebra för er som är lite yngre och fått den här skitsjukdomen.

Den är jobbig för mig också, men jag har haft den 16 år och hunnit "vänja" mig. Men ibland blir det mer och då är det jobbigt.
  • Wilma00

hej. Jag har psoriasis fick det i tonåren då jag blev mobbad i skolan. Det är på överkroppen och intima delarna fram och bak. svårt att sitta ibland då det kommer blåsor där bak. aj. Jag ska börja ta en medicin mot det nu. Kort behandling och jag hoppas jag blir bättre för juist nu orkar jag inte med min sjukdom. Innan så har jag legat inne på hudkliniken ryhov några ggr, men inte orkat sova över nu senast. Jobbigt att gå i linne på sommarn då jag har på armarna. Men det är mycket bättre nu än innan iaf. När jag tar denna medicinen får jag inte bli gravid. Men det har ju inte hänt nått på tre år innan så det känns lite knasigt att ta previtimedel för det. Men jag måste. Å så tänker jag vem vill anställa mig när jag har psoriasis å sånt, hur har ni det med jobben? FÄller ju bara jag kliar mig i hårbotten.
    kram på er vänner.

• Starlet1

Längesen jag eller nån annan skrev här.

Tänkte höra om någon här testat salvan Daivobet? Jag har fått den och första gången hann jag använda den 3 veckor, blev bra, men sämre.

Men nu så sa vi att jag testar igen, och nu så är jag mycket bättre igen. Det har gått lite mer än en vecka. Hoppas det inte blir sämre igen.

Hur har ni det med sjukdomen? Ska vi starta en ny tråd, den här går väl snart ut?

• lillVilja

Hej!

Vad jag vet då min sambo har psoriasis ligger det till såhär:

Angående ärftlighet: BÅDA föräldrarna måste ha ANLAG för psoriasis för att barnet ska få det. Man behöver alltså inte ha utbruten psoriasis för att barnet ska ärva, bara ha anlag för det, detta kan för övrigt ligga latent hela livet. Sambon har utbruten psoriasis, vi hoppas att den inte ligger latent hos mig så våra barn slipper att få det!

Psoriasis behöver en "trigger" för att utlösas, tex. halsfluss, lunginflammation eller något annat som stör kroppens imunförsvar.

Salvan Divobet är den bästa som finns på marknaden just nu MEN man behöver använda den regelbundet. Det går alltså inte att bara smörja i ett par veckor för att sedan sluta, då kommer utslagen tillbaka. Man behöver dock inte smörja lika ofta ju längre tiden går.

Är det någon här inne som äter någon form av tabletter för sin psoriasis? Vi försöker få läkaren att skriva ut men de säger att salvan fungerar bäst...

Jag är ingen expert men detta är vad vi har fått information om, lycka till!!

Emelie är mitt hjärta!
  • MissSindra

Hej.
    Sambon har det och vi har då inte läkarna lyckats hjälpa honom exprimenterat och slitit hårt nu i drygt ett år.

Det som hittills funkat bäst har varit att plocka bort allt löst skinn och sen smörjt med Emu-olja.

Ren Emuolja flera ggr om dagen på "nyplockad psoriasis" sen även i schampo balsam och tvålen.

Det har funkgerat finfint men vi slarvade lite nu i vinter så lite lite började komma tillbaka men nu är vi på det igen och det är i stort sett borta nu.

Kan vara värt att prova. Finns på nätet att köpa.

Mvh sofie

• Anonym (ts)

Hej allihopa!

Jag har provat Daivobet jag med, och den hjälper mig! jag har använt den i ca fem veckor, och den är super.

Svar på tråden Psoriasis