• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • Anonym (också)

Sol, sol, massor med sol! Det är det enda som funkar för mig.

• Anonym

Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:44:44 följande:

Sol, sol, massor med sol! Det är det enda som funkar för mig.
    Sol funkar okej, jag var i spanien i somras, och året före med.

Men man blir ju inte aav med den. Ja, det är säkert omöjligt, men jag vill inte ha det såhär.
  • Anonym (också)

Nu kom jag på fler mirakelmedel, haha. Avslappning är också väldigt bra. Öva avslappning med ljudband och liknande. Meditera en gång om dagen i fem min, psoriasis kommer ofta när man är stressad och har mycket att tänka på och dessutom är det ju väldigt skönt :D

ag har i hårbotten och på händerna, men min bror hade över hela ansiktet och halsen och ryggen och för honom hjälpte avsappning något enormt, nästan allt försvann!

Vad har du testat?

• Kristin24

Min sambo har på händerna, armbågarna, hårbotten och ibland på öron och lite i ansikte. Han har fått salvor utskrivna som han använder. Men sol har nog hjälpt bäst..

Smörja smörja.

Go och glad Kexchoklad
  • pilliss

mitt x har med det.

Han har salvor o solar på sjukhuset.. det hjälper han...

• Anonym (också)

Usch jag vet det känns sådär förj*kligt ibland. Det är ju en kronisk sjukdom som inte kan botas och ser inte så snyggt ut när man har utslag som värst. Har grinat många gånger för att jag inte vill visa mig ute... men det GÅR att göra det bättre! Tänk positivt! Du är inte ensam heller!

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2007-11-14 10:46:27 följande:
    Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:44:44 följande: Sol funkar okej, jag var i spanien i somras, och året före med. Men man blir ju inte aav med den. Ja, det är säkert omöjligt, men jag vill inte ha det såhär.
    tyvärr du måste lära dig att acceptera din situation. Jag vet att det är svårt, jag är själv psoriatiker. Dock har mitt blivit bättre under tiden jag har varit gravid vissa gånger. Och sedan jag var liten har det även "vuxit bort" en hel del.

Läste om nått på nått sjukhus, som de hade börjat med. Hittar tyvärr inte länken. Men det stod i en kvällstidning Aftonbladet eller Expressen på nätet.

Jag hatar också dessa jävla kliande eksem men ja man får lära sig att leva med det. Tills de har kommit frm till nått som verkligen lindrar eller tar bort det helt och hållet.

Jag vill inte heller ha mitt. Vantrivs..men har lärt mig att leva med det
  • Angelmyzis

Jag har en lindrig variant av psoriasis o den sätter sig bara på mina överarmar som tur är....har även lite runt munnen men ja kan kontrollera d.
    O när ja märker att ja börjar få mina relativt små utslag (dom är som en 5krona i stl) så smörjer ja dom bara med vanligt lypsyl....den blåvita....orginal eller vad heter den....o då blir utslagen återfettade o försvinner.
    Men ett liv utan stress o lagom med sol/solarium gör susen för mig.
    Min syster hade dock en värre variant o hon va tvungen att uppsöka läkare.
    Så d är nog mitt råd om du inte får bukt på d sj o har stora problem....
    Psoriasisen kan ju även ändra sig. Finns flera olika varianter o på min syster har d ändrats på hela tiden...
    Olika från person till person....men ja är glad så länge den stannar utanpå kroppen. Kan inte vara kul när den sätter sig på lederna eller tarmarna....

Sök råd av en läkare om du inte redan gjort d....

**Hellre Sårad Av Sanningen Än Lycklig Av En Lögn**
  • grav1

Jag pratade emd en man på åland i somras som hade fått väldigt starka (och dyra) mediciner för att bota psoriasis. Kommer tyvärr inte för mitt liv ihåg vad det var. Vet att det försämrade immunförsvaret. När jag träffade honom hade han hur som helst ingen psoriasis alls. Är antagligen något som inte riktigt används i Sverige. Kan kanske vara värt att kolla upp?

• Anonym

Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:48:15 följande:

Nu kom jag på fler mirakelmedel, haha. Avslappning är också väldigt bra. Öva avslappning med ljudband och liknande. Meditera en gång om dagen i fem min, psoriasis kommer ofta när man är stressad och har mycket att tänka på och dessutom är det ju väldigt skönt :Dag har i hårbotten och på händerna, men min bror hade över hela ansiktet och halsen och ryggen och för honom hjälpte avsappning något enormt, nästan allt försvann!Vad har du testat?
    Avslappning har jag inte provat faktiskt. Kanske dags att göra det.
    Vad roligt att det gick bra för din bror!
    jag har ungefär på hela kroppen, men mest i hårbotten, usch.

Jag har fått utskrivet massa salvor från läkaren. Cortisonsalva bla.
    Jag läste någonstans om en kvinna som hade fått tipset av en sjukgymnast att hon skulle prova aloe vera.. och det hjälpte för henne, nu är hon symptomfri.
Svar på tråden Psoriasis