• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • eileme84
    Starlet1 skrev 2008-02-05 16:27:00 följande:
    Ja det är det. Men Fungoral, som är ett schampo finns att köpa receptfritt, men om jag inte minns fel så är det rätt dyrt, fast värt det. Men bara att använda då och då, för det är inte snällt mot håret. Jag använder det 2 dgr i veckan.
    okej ska nog testa det tror jag, orkar inte gå till vårdcentralen igen o betala pengar där för att få recept utskrivet
    -ÄLskar min Son Theo-
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2008-02-05 16:03:13 följande:
    Det som funkar bäst för mig är Fungoral, eller det billigare alternativet som Apoteket vill att man ska ta, och Betnovat. Betnovaten är inte så stark, och luktar inte så illa, så det funkar.Men jag har hört att blekmedel kan hjälpa. Alltså om man bleker slingor hos frisören. Det var en tjej med psoriasis i hårbotten som blivit helt bra av det.Annars, inte några medel direkt i hårbotten. Aldrig balsam direkt på hårbotten, även om det är skitsvårt att undvika.
    men fungoral är ju mot svamp, psoriasis är inte svamp. Man behöver zinkpreparat juh.
  • Cam75

Haft knas med hårbotten till och från i många år nu.. känns så ofrächt då det ser ut som en perforerad kant utmed hårfästet.
    Det enda som hjälper är Betnovat kutan lösning.
    Kör några kurer på raken då det börjar bryta ut och då går det tillbaka helt utan att det hinner bli särskillt illa.
    Det kan verkligen vara värt att få det utskrivet, jag har flera stora flaskor hemma och de kostar inte så mycket heller.
    Good luck! :)

• Starlet1
    Anonym skrev 2008-02-05 16:35:59 följande:
    men fungoral är ju mot svamp, psoriasis är inte svamp. Man behöver zinkpreparat juh.
    Jag är inte Hudläkare, men hon som skriver ut Fungoral till mig är det, det står i alla fall Hudläkare på hennes namnskylt. Det finns inte bara en sorts psoriasis och därför inte bara ett sorts preparat som fungerar.
  • Starlet1
    Cam75 skrev 2008-02-05 16:37:00 följande:
    Haft knas med hårbotten till och från i många år nu.. känns så ofrächt då det ser ut som en perforerad kant utmed hårfästet. Det enda som hjälper är Betnovat kutan lösning. Kör några kurer på raken då det börjar bryta ut och då går det tillbaka helt utan att det hinner bli särskillt illa.Det kan verkligen vara värt att få det utskrivet, jag har flera stora flaskor hemma och de kostar inte så mycket heller. Good luck! :)
    Ja Betnovaten är bra. Och Fungoralen är jättedyr utan recept. Det är bättre att få det på högkostnadsskyddet, tycker jag då. Men jag vet hur drygt det är att gå till vårdcentralen.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2008-02-05 16:42:47 följande:
    Jag är inte Hudläkare, men hon som skriver ut Fungoral till mig är det, det står i alla fall Hudläkare på hennes namnskylt. Det finns inte bara en sorts psoriasis och därför inte bara ett sorts preparat som fungerar.
    Jag råkar veta att det inte finns svamp-psoriasis....
  • Starlet1
    Anonym skrev 2008-02-05 16:52:34 följande:
    Jag råkar veta att det inte finns svamp-psoriasis....
    Jag väljer ändå att tro på min hudläkare framför dig.
  • Anonym (på benen)

Jag har psoriasis på benen under knät och har haft det i massor av år. Det blir som många sagt bättre av sol men inte helt bra tyvärr.

Det enda jag nu kommer på när jag såg den här tråden är att en gång i tiden när jag var med i Viktväktarna och gick ner en del i vikt så försvann även min psoriasis.

Lite nyfiken på vad det kan bero på. det enda jag vet är att jag åt betydligt mycket mer tomater (mest krossade på burk), morötter och räkor. Nån som vet nåt om mat som gör psoriasisen bättre.

• Zone
    Starlet1 skrev 2008-02-05 18:31:13 följande:
    Jag väljer ändå att tro på min hudläkare framför dig.
    Fast anonym har en poäng, psoriasis är ingen svampsjukdom säger iaf. min hudläkare.

Hej på alla förresten, jag kör också med omega3 och även aloevera plus Daivobet. Som vanligt schampo använder jag Head&Shoulders.

Detta står om fungoral förresten:

Normalt förekommer svampen Malassezia i hårbotten. I vanliga fall ger den inte upphov till några besvär, men ibland kan huden reagera. När detta sker uppstår mjällbildning och symtom såsom klåda och fjällning. Om svampen dessutom förorsakar inflammation talar man om mjälleksem. Fungoral schampo innehåller ketokonazol som dödar svampen och tar bort symtomen.

Jag har då rakt ingen svamp
  • Starlet1
    Zone skrev 2008-02-06 08:38:28 följande:
    Fast anonym har en poäng, psoriasis är ingen svampsjukdom säger iaf. min hudläkare. Hej på alla förresten, jag kör också med omega3 och även aloevera plus Daivobet. Som vanligt schampo använder jag Head&Shoulders.Detta står om fungoral förresten:Normalt förekommer svampen Malassezia i hårbotten. I vanliga fall ger den inte upphov till några besvär, men ibland kan huden reagera. När detta sker uppstår mjällbildning och symtom såsom klåda och fjällning. Om svampen dessutom förorsakar inflammation talar man om mjälleksem. Fungoral schampo innehåller ketokonazol som dödar svampen och tar bort symtomen.Jag har då rakt ingen svamp
    Men det kan ju vara så att Fungoral har en sammansättning som även kan funka på psoriasis, i det fall att hårbotten är irriterad. Jag vet inte heller. Men det är fortfarande så att min hudläkare skriver ut det till mig, och jag är på min 5 läkare nu. Faswt jag kanske har svamp det vet jag inte, men det vet inte anonoym heller.

Jag tycker bara att det är så tråkigt när det blir otrevlig ton när man försöker hjälpa.
  • Liiindaaa

Hej!
    Har inte Psoriasis själv, men lever ihop med min sambo som har haft jätte problem med de. Han mår också jätte dåligt över de.
    Men nu ahr han faktiskt fått bort de mesta, eller de kommer och går, men fläckarna är ganska små nu.
    Han går på sånna ljusbehandlingar och använder Daivonex & Dermovat.
    Funkar på honom även fast inte allt försvinner helt så har de hjälpt extremt mycket. Han hade gela benen förut. Nu har han bara lite vid fot knölen.

Mvh Linda

• kidA

fungoral är inte mot psoriasis.

jag har betnovatlösning till hårbotten.

o har man fått recept fr hud eller vc innan kan man bara ringa o få dem utskrivna igen. man behöver inte komma på besök.

kolla in! : kboys.se / agge.se
  • Zone
    kidA skrev 2008-02-06 09:29:36 följande:
    fungoral är inte mot psoriasis.jag har betnovatlösning till hårbotten.o har man fått recept fr hud eller vc innan kan man bara ringa o få dem utskrivna igen. man behöver inte komma på besök.
    Precis jag tror att STarlet1 har missuppfattat antingen vad hon har för hudsjukdom eller så är hennes hudläkare dålig.
  • Starlet1

Jag har psoriasis i öron, naglar och hela kroppen, det är mycket möjligt att det är svamp jag har i hårbotten, men hur det än är så får jag fungoral till hårbotten. Men visst, jag ska höra med min läkare när jag är där nästa gång.

Men hur det än är, så tycker jag man ska kontakta läkare innan man försöker medicinera sig själv.

Jag har också Betnovat Kutan till hårbotten.

Jag har psoriasis, tro mig. Men det är väl inte det, det här handlar om. 

• Zone
    Starlet1 skrev 2008-02-06 10:26:32 följande:
    Jag har psoriasis i öron, naglar och hela kroppen, det är mycket möjligt att det är svamp jag har i hårbotten, men hur det än är så får jag fungoral till hårbotten. Men visst, jag ska höra med min läkare när jag är där nästa gång.Men hur det än är, så tycker jag man ska kontakta läkare innan man försöker medicinera sig själv.Jag har också Betnovat Kutan till hårbotten.Jag har psoriasis, tro mig. Men det är väl inte det, det här handlar om. 
    Jag tycker absolut inte att man ska kontakta läkare innan man börjar leva lite sundare, utan det beslutet tror jag att de flesta här är vuxna nog att ta själv. Tex omega3, eller aloevera.

Allt det andra vi pratar om det är ju preparat som är receptbelagda så ingen kan självmedicinera dessa.

Men lyssna på vad vi säger, psoriasis är ingen svamp. Hade det varit det hade det funnits bot.
  • Starlet1
    Zone skrev 2008-02-06 10:38:42 följande:
    Jag tycker absolut inte att man ska kontakta läkare innan man börjar leva lite sundare, utan det beslutet tror jag att de flesta här är vuxna nog att ta själv. Tex omega3, eller aloevera.Allt det andra vi pratar om det är ju preparat som är receptbelagda så ingen kan självmedicinera dessa.Men lyssna på vad vi säger, psoriasis är ingen svamp. Hade det varit det hade det funnits bot.
    Vad pratar du om?

Jag säger ju att jag ska kolla upp det när jag är hos min läkare nästa gång.

Jag svarade en tjej innan som inte ville gå till läkare utan undrade över preparat, det är henne jag menar. Att jag tycker man inte ska medicinera själv.

Jag känner till alla dom receptbelagda preparaten som vi har pratat om i den här tråden.

Men jag erkänner ju att jag kan ha fel ang Fungoral. Och jag är jätteglad om jag slipper använda det skitschampot i framtiden.
  • Zone
    Starlet1 skrev 2008-02-06 10:55:51 följande:
    Vad pratar du om?Jag säger ju att jag ska kolla upp det när jag är hos min läkare nästa gång.Jag svarade en tjej innan som inte ville gå till läkare utan undrade över preparat, det är henne jag menar. Att jag tycker man inte ska medicinera själv.Jag känner till alla dom receptbelagda preparaten som vi har pratat om i den här tråden. Men jag erkänner ju att jag kan ha fel ang Fungoral. Och jag är jätteglad om jag slipper använda det skitschampot i framtiden.
    Är det det schampot som luktar äckligt som fan?
  • Starlet1
    Zone skrev 2008-02-06 11:02:21 följande:
    Är det det schampot som luktar äckligt som fan?
    Ja, vet inte om det luktar så illa, men det gör det nog. Det smakar som fan om man får det i munnen. Och håret blir som tuggumi, jag använder det bara ibland. Men jag misstänker faktiskt att jag har lite mjäll också.
Svar på tråden Psoriasis