• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • presens konjunktiv

Jag har ingen allvarlig form, men dock. Stress gör det värre för mig, helt klart. Avslappning hjälper, sol och salt hjälper. Jag har kortisonsalvor till huden och kortisonlösningar och schampon till hårbotten. Det hjälper, men botar inte. Jag smörjer dessutom med aloe vera-gel på huden. Det lindrar, och minskar kliandet. Huden kan ju bli så känslig av kortisonet, och den bieffekten lindrar aloe veran.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 11:02:08 följande:
    Ja, lättare sagt än gjort.. usch och fy.Jag verkligen hatar sommaren. Då vet man att man inte kan gå i långjeans och långtröja, det suger verkligen. Klimatbehandlig? vad är det? :-| Pso är min mormor med i, och hon säger att det är jättebra. Även hon har psoriasis då.. Kram!
    Klimatbehandling kallas den resan som man kan få via hudbehandlingen. PSO kan hjälpa till lite också. Det är 3 veckor i Gran Canaria, tror jag det är, har aldrig varit iväg själv. Man reser med andra med psoriasis. Kolla upp det med din läkare vet ja.

Visst är det skit att det är ärftligt också? Ja, jag vet att en del forskare säger att det inte är det. Men jag tror det, eftersom halva min släkt har det. Och det är från samma sida av släkten alltihop.
  • Anonym

presens konjunktiv skrev 2007-11-14 11:28:35 följande:

Jag har ingen allvarlig form, men dock. Stress gör det värre för mig, helt klart. Avslappning hjälper, sol och salt hjälper. Jag har kortisonsalvor till huden och kortisonlösningar och schampon till hårbotten. Det hjälper, men botar inte. Jag smörjer dessutom med aloe vera-gel på huden. Det lindrar, och minskar kliandet. Huden kan ju bli så känslig av kortisonet, och den bieffekten lindrar aloe veran.
    Vad är det för aloe vera-salva du har?
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 11:33:17 följande:
    Klimatbehandling kallas den resan som man kan få via hudbehandlingen. PSO kan hjälpa till lite också. Det är 3 veckor i Gran Canaria, tror jag det är, har aldrig varit iväg själv. Man reser med andra med psoriasis. Kolla upp det med din läkare vet ja.Visst är det skit att det är ärftligt också? Ja, jag vet att en del forskare säger att det inte är det. Men jag tror det, eftersom halva min släkt har det. Och det är från samma sida av släkten alltihop.
    Aha, då hänger jag med.

Ja, det är förjävligt, rent ut sagt.
    Min mormor har det, min moster, mamma och jag.
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 11:35:12 följande:
    Aha, då hänger jag med. Ja, det är förjävligt, rent ut sagt. Min mormor har det, min moster, mamma och jag.
    Farfar, faster, pappa och jag.
  • presens konjunktiv
    Anonym skrev 2007-11-14 11:33:37 följande:
    presens konjunktiv skrev 2007-11-14 11:28:35 följande:Vad är det för aloe vera-salva du har?
    Jag har testat ett par olika, både salvor och gel. Jag tycker att gelen funkar bäst och känns skönast.

Jag har en kompis som precis har kommit hem från en sån där treveckorsvistelse på Kanarieöarna. Hör med din dermatolog om du är intresserad. Det har hjälpt henne jättemycket, men det är ingen semesterresa precis.
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 11:49:36 följande:
    Farfar, faster, pappa och jag.
    Skickar en kram till dig.
  • Anonym

presens konjunktiv skrev 2007-11-14 12:04:55 följande:

Jag har testat ett par olika, både salvor och gel. Jag tycker att gelen funkar bäst och känns skönast.Jag har en kompis som precis har kommit hem från en sån där treveckorsvistelse på Kanarieöarna. Hör med din dermatolog om du är intresserad. Det har hjälpt henne jättemycket, men det är ingen semesterresa precis.
    Ah, okej. Jag får sticka in till stan och leta lite.
    Jag ska absolut höra med henne, om det hjälper så finns det inget att förlora.
Svar på tråden Psoriasis