• Violina

Fläskfilerecept/kycklingfilé?

Är det någon som har något gott recept med fläskfilé eller kycklingfilé?
    Ska ha middagsbjudning med ett par vänner.

• Svar på tråden Fläskfilerecept/kycklingfilé?
  • Anne Yone

LilleSkutt: Det där lät gott! Det ska jag prova i helgen, tror jag!

Julia: Självklart!

Koka 1 dl rött vin och 2 dl vatten samt 1 buljongtärning. Jag använder alltid mörk ox, det blir klart godast!
    Jag brukar ibland även tillsätta "spadet" från stekningen, om man har ngt sådant kvar.
    Salt brukar inte behövas, peppra brukar jag däremot göra. Ibland massor, beroende på vad vi känner för.
    Sedan reder jag bara av såsen med maizenaredning, den bruna varianten.
    Självklart kan man använda ngt annat, men maizenaredning är jättesmidigt, bara att hälla i. Och så blir det bättre färg än om man reder med tex vanlig maizena.

Har även provat ha chili i, det blir också gott.
    Men godast är det som ovan, tycker jag iaf.

Lite rörigt recept, men...
    Det är mitt eget, och jag gör det mest på känn.

• Julia

Oj vad snabb du var! Tusen tack, låter jättegott! Trevlig helg

• Bergtuva

Oj vad hungrig jag blir!!

• LitensMamma

Busenkelt och uppskattat,..

Skär fläskfilen i medaljonger.
    Stek och krydda efter smak.
    Ta fläskfilen ur stekpannan.
    Häll i matlagnings grädde i stekpannan och blanda i vitlökssmör mjukost, tex Creme Bonjour.
    Låt puttra ihop så det får en lagom tjock konsistens.
    Ner med fläskfilen och låt smakerna blandas.

Brukar ha klyftpotatis el potatisgratäng till.
    Enkelt och gott!

Jag tycker inte ett dugg om vitlök, men det blir inte alls stark smak av vitlök, så man törs prova även om man är lite rädd för vitlöks smak.

• sydneygirl

Supergott recept för er som gillar ädelost (danish blue). Har inte några exakta mängder, men det blir gott hur man än gör...:

4 port ungefär, servera med ris.
    Fläskfilé typ 500-600 g (eller hur mycket man nu vill ha...)
    Ädelost, kanske 100-150 g
    Champinjoner, skivade, cirkus 20 st medelstora
    3 dl grädde (visp för att lyxa till det, matlagnings annars)
    salt och peppar
    Fungerar att ha vitlök i också...

Koka riset under tiden...Och sätt på ugnen på 200 grader.

Skiva fläskfilén (ca 1,5 cm tjocka) och stek ett par minuter (nästan klar) och lägg sen i bitarna i en ugnsfast form.
    Stek champinjonerna tills de är lite bruna, lägg i halva ädelosten och låt smälta. Häll i grädden och koka ett par minuter. Salta och peppra.
    Häll över fläskfilén och skiva resten av ädelosten och lägg på överst. In i ugnen tills osten är smält och börjar få färg (brukar ta. Servera direkt med riset till.

Superlätt och jättegott. Blev bjuden på detta hos min kusin och har sedan dess serverat det själv ett flertal gånger. Man kan nästan inte misslyckas med detta recept.

Sen en annan superlätt rödvinssås som jag själv komponerat är följande (passar utmärkt till fläskfilé och nötkött), för 4 pers:

Skivade champinjoner, kanske 20 st (jag gillar mycket svamp i såsen, champinjonerna kan även tärnas i mindre bitar)
    Vispgrädde 3 dl
    1 stor vitlöksklyfta, pressad
    salt
    ca 1-1,5 dl rött vin efter smak (merlot, shiraz eller cab sauv är det jag brukar använda)
    maizena redning

Stek champinjonerna i smör. Tillsätt vitlöken och salta. Tillsätt grädden och rödvinet och låt koka i typ 5-10 minuter. Tillsätt redning tills önskad konsistens uppnås. Lätt som en plätt!!!

• critan

Något som är jätte-gott och jätte-enkelt, är att linda kycklingfilé med bacon, bryna runtom och sen in i ugnen tills dom är genomstekta. Brukar bara krydda med lite peppar på filén, baconet är ju så salt. Serveras med klyftpotatis och gorgonzolasås. Mumsfillibabba!!

• Dinturiel

Här kommer två recept. Ett på kycklingfilé som är så gott ett på en annorlunda fläskfilé.

Het kyckling, 4pers

4 st kycklingfilé(er)
    1,5 st röd chilifrukt
    1 st vitlöksklyfta(or), stor
    0,5 dl olivolja
    1 dl soja
    1,5 dl råsocker strö
    1,5 dl tomatpuré

Tillagning:

Dela chilin och ta ur kärnorna. Finhacka chili och vitlök och fräs i oljan i en kastrull i ca en minut. Dra kastrullen av plattan och tillsätt sojan. Sätt tillbaka kastrullen på medelvärme och rör ner råsockret. Rör tills det löst sig. Tillsätt tomatpurén och rör tills alla ingredienserna blandats ordentligt och såsen blivit tjock. Ställ åt sidan.

Sätt ugnen på 225°. Skär kycklingfiléerna i drygt 1 cm tjocka skivor. Låt skivorna ligga intill varandra så att filéerna fortfarande ser hela ut. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form och häll såsen över. Se till att all kyckling täcks av såsen. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 min. Det är viktigt att det bubblar ordentligt om såsen innan du tar ut kycklingen.

----------

Fläskfilé a l'oragne, 4pers

2 fläskfiléer (ca 925gr)
    50gr smör
    1/2tsk grovt salt
    malen peppar

2dl grädde
    Saft av en apelsin (ca3/4dl)
    1/2tsk grovt salt
    malen svartpeppar

Senor och hinnor skärs bort. Smöret smälts i en gryta. Stoppa ner och bryn på fläskfiléerna, salta och peppra. Ta upp filéerna ur grytan. Häll i grädde och smaksätt med apelsinsaften, salt och peppar. Låt koka upp. Lägg i filéerna och låt det koka samman under lock i ca 20 min.

Skär filéerna i skivor och lägg upp den på ett fat. Häll såsen över köttet eller ha den på sidan om i såssnipa. Servera med ris till.

De är supergoda båda två... :)

• TigerLily

Ett jättegott å framförallt ENKELT middagstips med kycklingfilé;

1) Smörj en plåt
    2)lägg ut (upptinade, alt färska) kycklingfiléer, 1 per person salta å peppra lite innan efter tycke.
    3)häll/pensla filéerna med sweet chili sause (finns i de flesta butiker)
    4) se till att filéerna är täckta med sås, strö sedan kokosflingor över
    5) Strö cashewnötter på filéerna... alt häll på efter att de varit i ugnen en stund.....

Sen in i mitten av ugnen på ca 200-225 grader.. tills kyckligen är klar, tar inte alls lång tid, ca 20 min tror jag... (är inte helt säker)

Supergott med bara ris å sallad till.

• Cybermum

Det finnes nåt som är enkelt och gott!

Köp Onkel Bens Chines sås, Stek Fläskfile i medaljonger, blanda och värm lite grann,serveras med jasmin ris, mums!

Annars brukar jag göra min Kykling Curry gryta som mina barn älskar!

Gör så här:

Skiva Kyklingfiler i små bitar, smör och vatten,
    Halv kokas i ca 45 minuter...
    Även lite frysta Grönsaker-mix, gärna med majs i.
    Tillsätt en kykling buljong och lite salt...
    När kycklingen samt grönsakerna har kokat färdigt och ni har brynt lite på den, tillsätt Creme freishe och currry, Serveras med valfri pasta.

Smaklig måltid!

• åsis

Supergott och smalmat med kycklingfilé:

75-100 g red curry pasta
    1 gul lök (hackad)
    1-2 röda paprikor (hackade)
    2 burk cocosmjölk
    700-800 g kycklingfilé (skuren i bitar)

Bryn currypastan litegrann snabbt i en stekpanna. Bryn sedan löken och paprikan i currypastan. Häll i cocosmjölken och kycklingbitarna. Lät koka till kycklingen är klar. Krydda ev med lite salt. Servera med osaltat ris.

• Tina3barnsmamma

Gott och väldigt enkelt fläskfilé recept..

Sjömanslängtan..

Stek fläskfilén i medaljonger, krydda med "kött och grillkrydda"
    koka upp en 3:a grädde, blanda i samma kryddblaning och lite maizena för att göra såsen tjockare.. Ingen speciel mängd krydda, jag brukar smaka av, det beror på hur starkt man vill ha..
    Lägg sedan mer köttet i såsen och servera med klyfftpotatis och en grönsallad..
    Supergott, kanske inte riktig smalmat, men man kan unna sig i bland...

• Mistoffelees

Kyckling med chutney

4 kycklingfiléer
    1 msk margarin
    2-4 krm salt
    Svartpeppar
    4 dl crème fraiche
    8 msk mango chutney, gärna stark
    2 tsk curry, brukar ta lite mer
    2 vitlöksklyftor

Sätt ugnen på 200 grader. Bryn filéerna i lite fett på båda sidorna. Salta och peppra. Lägg dem i en liten ugnssäker form.
    Blanda crème fraiche, chutney, curry och pressad vitlök och bred detta över kycklingen.
    Sätt in i mitten av ugnen och låt stå ca 20 min, tills kycklingen är klar.

• MalinI

I morgon blir det smördegsinabakad fläskfile med championstuvning...
    Till det blir det potatisgratäng.

Enkelt. Man steker fläskfilen hel, gör stuvningen och rullar in det i färdig fläskfile som finns i frysdisken

Jag som började i viktklubbeni går.. Jättebra. Men vi får gäster och jag hade planerat maten innan jag bestämde mig för att gå ner.

• bambigirl

Skär en skåra i kycklingfilen och fyll den med dessertost (t.ex. creme bonjuor) med vitlökssmak. Linda sedan skivad bacon runt kycklingfilen och stek den så baconet bryns. Lägg sedan in den i ugnen och låt den ligga där till potatisen blir klar (gör klyftpotatis, så kan du lägga kycklingen under potatisen). Blir väldigt saftigt och gott. Gör en currysås till och kanske en grönsallad?

• Bubblan81

Kycklingfilé under tomat och basilikatäcke

Tillagningstid: 30 minuter

450 kcal / portion
    Antal portioner: 4

Det här behöver du:
    500 gram kycklingfilé i bitar
    100 gram röd lök i klyftor
    100 gram champinjoner i halvor
    200 gram mango i skivor
    2 dl crème fraiche tomat & basilika
    1 kg potatis
    200 gram gröna bönor

Så här gör du:
    Lägg kyckling, lök, champinjoner och mango i en smord ugnsfast form. Salta och peppra. Bred på creme fraichen. Stek i 225 grader i ca 20 minuter. Servera med kokt potatis och bönor.

recept från viktklubben, kanongott!!!

• snobben

En otroligt god fläskfilè rätt som jag hittat på själv. Har inte skrivit ner receptet så jag ska försöka komma ihåg ungefär.

Marinad
    Blanda detta i en plastpåse
    olivolja
    ca 2 tsk sambal oelek
    ca 1 msk honung
    ca 1 dl god soya (vi köper den godast från thai resturangen)
    peppar
    citronpeppar (ej nödvändigt)
    Inget salt eftersom soyan är så salt.

Skär den halvtinade filèn i så tunna skivor som det går och marinera i påsen, helst över natten.

kall sås

gräddfil
    strimlade soltorkade tomater i olja
    1 pressad vitlök
    smulad fetaost
    lite salt och peppar
    Blanda allt i en skål

tomatsallad

skiva några tomater tunt
    hacka en gul lök fint
    blanda vinäger och lite socker och olivolja
    salt och svartpeppar
    blanda allt i en skål.

stek köttet på hög värme snabbt i lite olja och servera med klyftpotatis och såsen och tomaterna!

Det blev en riktig hit när jag bjöd mina vänner på detta.
    I helg funderar jag på att prova göra detta men med kyckling i stället.

• Farelli

Du kan använda antingen kyckling file eller fläskfile:

Vid kyckling file lägg i hela eller dela en file till två delar.
    Vid fläskfile skiva i medaljonger ca 1,5cm till 2cm tjocka.

Stek köttet salta och peppra lite till det är genonstekt, ta upp köttet lägg i tallrik. Häller du i matlagningsgrädde alt grädde i stekpannan du stekt köttet i, smular ner buljontärning, smular ner dragon (om du använder burk) eller river loss blad från kruka (dragon). Lite parmesan (inte för mycket rör om såsen, lägg i köttet och låt stå småputtra en stund alltsammans. Serveras med ris och härlig sallad med massa grönt och kvist-tomater. Barn och vuxna älskar rätten!

• kardemumma

Het kycklingsfile´med wok 4 personer

4 Kycklingsfileér

matfett till stekning, salt

3 msk Sweet chilisås

200 g nudlar

½ purjolök

1 röd paprika

2 msk olja

100 g sockerärtor

1 dl vatten

1 tsk sambal oelek

1 msk kycklingsfond

50 gr cashewnötter

Gör så här:

Stek kycklingen lite i matfettet.

Salta och fördela sweet chilisåsen över dem.

Stek sen kycklingen klart i ugnen 175 grader 15 min.

Koka nudlarna, fräs purjo och paprika i olja.

Vänd ned nudlar och sockerärtor.

Tillsätt sambal oelek och kycklingsfond.

Koka ihop någon minut.

Strö över nötterna.

Tips:färska champinjoner är också gott att ha i.

Svar på tråden Fläskfilerecept/kycklingfilé?